شرکت توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) را بهتر بشناسید

شرکت توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) را بهتر بشناسید
خلاصه اخبار

نیروگاه برق گیلان به عنوان اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور قدمتی بیش از 27 سال دارد و یکی از بزرگترین تولید کننده های برق به شمار میرود.

نیروگاه برق گیلان به عنوان اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور قدمتی بیش از 27 سال دارد و با اختصاص نزدیک به 2.45 درصد از تولید ناویژه برق کشور یکی از بزرگترین تولید کننده های برق به شمار می رود. این شرکت در راستای اصل 44 قانون اساسی در سال 89 توسط شرکت توسعه برق گیلان خریداری شده است. شرکت توسعه برق گیلان در همین تاریخ توسط کنسرسیوم خریداران نیروگاه برق گیلان تشکیل شده است. موضوع فعالیت اصلی این شرکت تولید و فروش برق، تامین سوخت نیروگاه‌ها، ارتقا بهره وری نیروگاه‌ها و سایر اقدامات لازم در این زمینه است.

سرمایه و سهامداران

در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت 430 میلیارد تومان است. نمودار زیر آخرین ترکیب سهامداران شرکت را نشان می‌دهد.

شرکت توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) را بهتر بشناسید

نیروگاه برق گیلان

نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان به عنوان اولین نیروگاه سیکل ترکیبی احداث شده در کشور در طول بیش از 27 سال فعالیت خود توانسته سهم بالایی از تامین برق مورد نیاز کشور داشته باشد تا جایی که با وجود افزایش چشم‌گیر تعداد نیروگاه‌ها، در سال 97 این نیروگاه 2.45% از تولید برق ناویژه کشور را به خود اختصاص داده است.

این نیروگاهِ سیکل ترکیبی، دو بخش گازی و بخار دارد. بخش گاز دارای 6 واحد گازی با ظرفیت نامی هر واحد 143.2 مگاوات و ظرفیت عملی متوسط 129.3 مگاوات می باشد. بعلاوه این شرکت دارای سه واحد بخار سیکل شده به واحدهای گاز است که ظرفیت نامی هر کدام 148.8 مگاوات و ظرفیت عملی آن ها 134.2 مگاوات است. با توجه به این موارد ظرفیت نامی نیروگاه گیلان 1305.8مگاوات و ظرفیت متوسط عملی آن 1178.8 مگاوات برآورد می‌شود.

نیروگاه برق گیلان سوخت مورد نیاز خود را از طریق شرکت توانیر که وظیفه تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های کشور را بر عهده دارد تامین می‌کند. هزینه این سوخت بر اساس تعرفه‌های اعلام شده در زمان فروش برق از صورتحساب ها کسر می‌شود.

سایر شرکت های رقیب

در امیدنامه منتشر شده توسط شرکت ، مقایسه‌ای با سایر رقبا از نظر سرمایه، انواع سود و عملکرد مالی انجام شده که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش این مقایسه را بین بگیلان، بجهرم و دماوند مشاهده کنید.

عنوانبگیلاندماوندبجهرم
دوره مالی31شهریور9829 اسفند9729 اسفند98
سرمایه (میلیون ریال)430000027600002445332
فروش (میلیون ریال)349572964186542588246
سود عملیاتی (میلیون ریال)18681903228643520070
سود خالص (میلیون ریال)14297032272199400712
حاشیه سود خالص (درصد)413515
سود هر سهم (درصد)33282317

همانطور که مشاهده می‌کنید بگیلان از نظر عملکرد شباهت زیادی با دماوند دارد اما با این وجود توانسته حاشیه سود خالص بهتری کسب نماید هرچند که دماوند با وجود سرمایه کمتر نسبت به بگیلان؛ سود بیشتری محقق کرده است.

عملکرد مالی شرکت توسعه مسیر برق گیلان

بگیلان در سال‌های اخیر با حفظ نسبی سطح فروش؛ در درآمدها و میزان سود خالص ثبات نسبی داشته که با توجه به ثبات فرآیند تولید شرکت، این موضوع قابل پیشبینی بوده است. در صورت تغییر نرخ برق، قطعا صورت‌های مالی این شرکت نیز با تغییرات قابل ملاحظه‌ای مواجه خواهد شد. در نمودارهای زیر روند تغییرات فروش، سود عملیاتی و سود خالص آن را مشاهده می‌کنید.

شرکت توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) را بهتر بشناسید

در توضیح این نمودار قابل ذکر است که کاهش 14% درآمد حاصل از فروش در سال مالی 98 عمدتا ناشی از اعمال رویه جدید شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص نحوه ثبت فروش برق است، البته افت قابل توجه قیمت متوسط فروش برق در بازار عمده فروشی ناشی از ورود تولید کننده‌های برق آبی هم در این امر بی تاثیر نبوده است.

بر اساس صورت‌های مالی 9 ماهه، سود خالص این شرکت در این بازه نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 21 درصدی مواجه شده که بخش عمده آن ناشی از افزایش درآمدهای عملیاتی بوده است. بگیلان پیش بینی کرده که در سال مالی منتهی به 31 شهریور 99 معادل 362 تومان به ازای هر سهم سودآوری داشته باشد. این موضوع به معنای رشد نزدیک به 10 درصدی سود هر سهم نسبت به سال مالی قبل است.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
نظرات کاربران
  • سلام من سهام عدالت دارم و کارگزاری هم انتخاب کردم و سهام اولیه هم دارم میخرم ولی سهام عدالت رو نمی تونم ببینم راهنمایی کنید

    • سلام، برای بررسی سهام عدالت باید از طریق سامانه های اختصاصی کارگزاری ها که برای این سهام ایجاد شده اقدام کنید

  • سلام .
    در روز انتشار عرضه اولیه بگیلان برای هر نفر 80سهم در نظر گرفته شده بود اما در آخر و ثبت نهایی 63%از اون سهام چیزی معادا 51سهم ثبت شده .
    دلیل این کاره بنظر شما چیه ؟
    مابقی سهمی که داده نشده کجا میره ؟بحساب سهام داران عودت داده میشه یا سهام تعلق میگیره ؟متشکر

    • سلام، کل سهام عرضه شده در فرآیند عرضه اولیه 249.4 میلیون سهم بوده که بین نزدیک به 5.2 میلیون متقاضی تقسیم شده در نتیجه به هر نفر حداکثر 51 سهم رسیده؛ اگر سفارش خرید شما بیشتر از این تعداد بوده پول مازاد به حساب شما بر میگرده

  • سلام من۳ میلیون شارژ کردم کار گزاری ۲ خرید عرضه اولیه بگیلان و زر ماکارون خرید ولی الان مبلغ بلوکه شده وقدرت خرید و کل سرمای ۱۲۲ هزار تومان اختلاف دارد یعنی ۱۲۲ هزار ت کسری دارم
    اجرت کار گزاری دو خرید چقدر میباشد؟

    • سلام، کارمزد معاملات در فرآیند خرید سهام کمتر از نیم درصد از ارزش معامله است، این اختلاف احتمالا تا روز شنبه اصلاح میشه

  • سلام میخام در کارگزاری ثبت نام کنم ولی نمیدونم کدوم بهتره واز نظر وصل بودن انلاین بودن سایت برای خرید کدوم کازاری رو پیشنهاد میدین ؟؟

  • پیام:
    حداقل تعداد سفارش دسته ای رعایت نشده
    یعنی چی

  • سلام من ازبگیلان سهم گرفتم از پولم کمده و سفارشات یدونه تیک خورده اما پرتوفوی نمیادچرا

    • سلام، فرآیند تقسیم سهام ممکنه تا قبل از اولین روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه طول بکشه

  • با سلام و عرض ادب احتراما بنده دیروز عرضهاولیه بگیلان رو سفارش دادم حدودای ظهر بودش که مبلغ حدودی ۱۹۶۰۰۰ تومان از قدرت خرید بنده کسر شده بود امروز که نمی افزار کارگزاری فارابی خودمو بازش کردم متوجه شدم همون مبلغ برگشته توی قدرت خریدم یعنی چی این حرکت لذا از این تیم سیگنال خواهشمندم جواب منو بده که چی شده

    • سلام، با توجه به اینکه برآیند تخصیص سهام ممکنه تا قبل از اولین روز معاملاتی بعدی طول بکشه نمیتونیم از خطا در ثبت درخواست شما مطمئن بشیم، در نهایت اگر روز شنبه این سهام به پورتفو شما اضافه نشد یعنی کارگزاری موقع ثبت سفارش خرید موفق نبوده

  • سلام من دارایکم.روازآپ خریداری کرده بودم الان هرچی میزنم تغیرکارگزار۱۰روزه زده بررسی.دوباره میزنم. میزنه خطاچه کارکنم.راهنمایی کنیدممنون میشم

  • سلام ببخشید:تغیر ناظر رو در باشگاه مشتریان انجام دادم ،و گواهی سهام بارگزاری کردم ولی به سبد داراییهای اضافه نمیشه،چرا؟

    • سلام، برای پیگیری وضعیت درخواست تغییر کارگزار ناظر با پشتیبانی یا شعب کارگزاری خودتون تماس بگیرید

  • ارزش خریدش عالیه ،برعکس غزر ،که اصلا ارزش خرید نداره

  • سلام برای عرضه اولیه غزر حداکثر نقدینگی مورد نیاز رو زدید ۶۰۰ توم و حداکثر سهم برای هر نفر ۱۵۰ تومن که خوب احتمالا درنهایت سهامی که بهمون میرسه احتمالا کمتر ازون حداکثر تعیین شده خواهد بود حالا سوال من اینه که حتما باید حسابمون رو به اندازه سقف حداکثری تخمین شده شارژ کنیم؟؟؟؟
    ینی اگه مبلغ کمتری از اون مبلغ حداکثری تو حسابمون باشه خرید خودکارمون انجام نمیشه؟کارگزاری مفید

    • سلام، خرید خودکار با هر میزان موجودی انجام میشه

  • سلام من ساعت ۱:۳۴دقیقه سفارش و زدم اما یک تیک کنارش خورده و نوشته درحال ثبت در هسته معاملاتی یعنی چی؟

    • سلام، در این وضعیت هنوز درخواست شما کامل ثبت نشده و احتمال خطا در فؤآیند ثبت اون وجود داره، باید صبر کنید تا سفارش شما در هسته معاملات با موفقیت ثبت بشه

  • سلام وقت بخیر
    چطور میتونم سهام خریداری شده در سالیان گذشته از طریق ک پارسیان رو به ک آگاه انتقال بدم؟

    • سلام، در کارگزاری جدید درخواست تغییر کارگزار ناظر بدید

  • ببخشید من ۴۰۰ هزار تومان کارگزاری شارژ کرده بودم . امروز رفتم هسم بخرم قدرت خرید رو صفر زده بود . چرا ؟