بومی‌سازی ۶۰ قطعه کاربردی در برنامه امسال ملی حفاری

بومی‌سازی ۶۰ قطعه کاربردی در برنامه امسال ملی حفاری

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، بهنود منصورنژاد، مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، اعلام کرد: این قطعات براساس اعلام نیاز مدیریت‌های عملیات حفاری، خدمات فنی، خدمات ویژه، نگهداری و تعمیرات، ابزار در گردش و مدیریت تدارکات و امور کالا در همکاری با مراکز علمی و پژوهشی و سازندگان و صنعتگران داخلی برای نخستین بار ساخت داخل می‌شود.

وی با بیان اینکه در مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت فعالیت‌ها در دو بخش اجرایی و پشتیبانی پیگیری و دنبال می‌شود، اظهار کرد: از جمله بخش‌های اجرایی این مدیریت اداره مهندسی و فناوری ساخت است که در ارتباط مستمر با مدیریت‌های مختلف نیازهای ضروری را دریافت و مراحل تهیه دانش فنی و واگذاری به شرکت‌های توانمند واجد شرایط را تا مرحله ساخت پیگیری و نظارت مستمر می‌کند.

معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران افزود: تاکنون در نتیجه همکاری سازنده و مؤثر میان صنعت و دانشگاه و مشارکت و هم‌افزایی فنی با مجموعه‌های مرتبط، بیش از 7 هزار قطعه پرمصرف و کاربردی در صنعت حفاری بومی‌سازی شده که با توجه به تفکیک و تنوع سازندگان بیش از 22 هزار قطعه است و همچنان روند افزایشی دارد.

بومی‌سازی 60 قطعه کاربردی در برنامه امسال ملی حفاری

منصورنژاد اظهار کرد: پارسال دستاورد همکاری‌های، بومی‌سازی 80 قطعه و تجهیز برای نخستین بار در کشور بود که از این تعداد، 20 قطعه بیش از رقم هدف‌گذاری شد که بر اساس ضرورت پیگیری و به ثمر نشست و زمینه تامین نکردن آنها از منابعی خارجی را فراهم آورد.

وی به انواع فیلتر دیزل ژنراتور اشاره کرد و گفت: دانش فنی این قطعات با همکاری جهاد دانشگاهی استان خوزستان تهیه و در هم‌افزایی با سازندگان بزرگ فیلتر در کشور، تولید داخل شد و پس از گذر از مراحل تست آزمایشگاهی، هم اکنون در مراحل نهایی آزمون میدانی قرار دارد.

معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: ساخت شفت اصلی مربوط به تاپ درایو وارکو (VARCO) و ام‌اچ که از قطعات بسیار مهم و حساس گرداننده فوقانی است در نتیجه رایزنی و دریافت مجوز در قالب تولید بار اول از معاونت علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری، از سوی دانشگاه‌ها و سازندگان توانمند داخلی نسبت به تهیه دانش فنی آنها اقدام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال شاهد ساخت نمونه و آزمون میدانی دو شفت تاپ درایو وارکو و ام‌اچ باشیم، همچنین ساخت بونت سیل (Bonnet Seal) یا درزگیر فلنج میانی و کمربند ایمنی دکلبان که از تجهیزات ایمنی بسیار مهم در عملیات حفاری است به سرانجام رسیده و در چرخه عملیات به‌کار گرفته می‌شود. ساخت تجهیزات دورانی تجهیز UBD از دیگر تجهیزاتی است که در حال ساخت و گذراندن مراحل تعریف شده طبق دستورعمل است.