بورس در آخرین هفته بهمن چه عملکردی داشت؟ / رشد ۴درصدی شاخص با وجود افت ارزش معاملات

بورس در آخرین هفته بهمن چه عملکردی داشت؟ / رشد ۴درصدی شاخص با وجود افت ارزش معاملات

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز،

به گزارش تجارت‌نیوز، در پایان معاملات این هفته بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل با رشدی 19 هزار و 676 واحدی در سطح 478هزار 755واحدی قرار گرفت. رشد 4٫2درصدی شاخص در حالی رخ داد که از ابتدای هفته گذشته و با آغاز نشست FATF در پاریس و گمانه‌زنی‌ها در خصوص قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه این نهاد، نگرانی‌ها درباره سقوط بورس شدت گرفته بود.

با آغاز هفته بورس تهران روند پرقدرتی را آغاز کرد و با 714 هزار و359 معامله به ارزش 37 هزار و 666میلیارد ریال توانست شاخص کل را بیش از 2900واحد افزایش دهد. در اولین روز معاملات هفته شاخص کل هم‌وزن نیز رشدی 1102 واحدی را تجربه کرد. در روز شنبه نماد بانک تجارت بیشترین حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص داد. بیش از یک میلیارد و 384 برگه سهم از این نماد بانکی در روز شنبه با ارزش 905هزار میلیارد ریال معامله شد. در این روز نماد حکشتی نیز بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد.

در روز یکشنبه و همزمان با آغاز نشست FATF، بازار سهام رشد چشمگیری را تجربه کرد و شاخص کل 10 هزار و 761 واحد رشد کرد تا نشان دهد حجم نقدینگی در بورس به حدی بالاست که نسبت به شایعات و گمانه‌زنی‌های سیاسی واکنش منفی‌ای نشان نخواهد داد. در روز یکشنبه شاخص هم‌وزن نیز رشدی 1٫6درصدی را تجربه کرد و در پایان روز بر قله 101هزار و 680واحدی ایستاد. حجم معاملات روز یکشنبه 9میلیارد و 541 میلیون برگه سهم بود که در این میان وتجارت، خپارس و فولاد بیشترین حجم را به خود اختصاص دادند. از نظر ارزش معاملات نیز سه نماد فولاد، خپارس و خساپا بهترین عملکرد را داشته و بیشترین تاثیر را در معاملات 47هزار و 209میلیارد ریالی روز یکشنبه از آن خود کردند.

روند تغییرات شاخص کل

این روند صعودی در روز دوشنبه نیز ادامه داشت و شاخص کل با صعودی قدرتمند در نیم ساعت اول معاملات وارد کانال تاریخی 480هزار واحدی شد اما به یکباره و با حاکم شدن جو منفی در گروه‌های پالایشی و نمادهای بزرگ شاخص روندی نزولی در پیش گرفت و در نهایت با ایستادن در سطح 476هزار واحدی رشدی 4063واحدی را تجربه کرد.

روز سه‌شنبه بازار در ادامه جو منفی نیمه دوم بازار دوشنبه با روندی منفی باز شد و شاخص در نیمه نخست بازار به زیر 470هزار واحد سقوط کرد اما هر چه به پایان بازار بیشتر نزدیک شدم و با آمدن خبرهایی در خصوص امکان قرار نگرفتن ایران در فهرست سیاه FATF شاخص روندی صعودی به خود گرفت و در پایان بر پله 472هزار واحدی تکیه زد. اصلاح 9هزار واحدی شاخص در بخشی از روز از نکات مهم روز سه‌شنبه بود.

در آخرین روز معاملاتی هفته مجددا جو حاکم بر بازار مثبت شد و شاخص کل با رشدی 6634واحدی مجددا به سطح 478 هزار و 755واحدی بازگشت تا در نهایت رشدی 4٫2درصدی را در کل هفته به ثبت برساند.

روند تغییرات ارزش معاملات

عملکرد هفتگی بازار سهام تهران نشان می‌دهد ارزش معاملات آخرین هفته بهمن 200 هزار و 451میلیارد ریال بوده که اگر چه نسبت به هفته گذشته ( به دلیل تعطیلی یک روز معاملاتی) رشد داشته ولی نسبت به هفته منتهی به 16 بهمن افتی 4٫7درصدی را نشان می‌دهد. در حقیقت میانگین ارزش کل معاملات روزانه در این هفته 40هزار و 90میلیارد ریال بوده که در مقایسه با میانگین هفته گذشته افتی 6درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر حجم معاملات نیز نسبت به دو هفته گذشته به شدت کاهش داشته که نشان از علاقه کمتر سهامدارن به فروش سهم‌هایشان است. در این هفته در مجموع 32 میلیارد و 155 میلیون برگه سهم معامله شد که نسبت به اوج خود در هفته دوم بهمن ماه افتی 25درصدی را نشان می‌دهد. در هفته‌ای که گذشت میانگین تعداد سهام معامله شد در روز 6میلیارد و 431میلیون سهم بود که افتی 11درصدی را نسبت به میانگین حجم روزانه هفته پیش نشان می‌دهد.

نمای هفتگی بازار

در آخرین هفته بهمن ماه، وتجارت که افتی 7درصدی را در کل هفته تجربه کرد با بیش از 4 هزار و 830 میلیارد سهم معامله بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ذوب و وبصادر به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. از نظر ارزش معاملات نیز فولاد با 5هزار و 438 میلیارد ریال در رتبه نخست هفته قرار گرفت و پس از آن نماد شتران با بازدهی 21٫15 درصدی و حکشتی به ترتیب با 5هزار 308 میلیارد ریال و 4هزار و 64میلیارد ریال در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
همچنین در آخرین روز هفته، عرضه اولیه «قرن» صورت گرفت که طی آن 100میلیون سهم شرکت پدیده شیمی قرن با قیمت 17000 ریال عرضه شد که به هر کد بورسی 68 سهم معادل 115هزار و 600تومان اختصاص داده شد. عرضه اولیه‌ای که در آن یک میلیون و 470 هزار و 588 نفر شرکت کردند تا رکوردی تازه در میزان مشارکت در عرضه اولیه به ثبت برسد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.