بهبود وضعیت بازار سرمایه با تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی

بهبود وضعیت بازار سرمایه با تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

مهدی قلی پور در پاسخ به این پرسش که، روند ارزش معاملات در طول سال 99 به چه صورتی بوده است؟، تصریح کرد: میانگین حجم معاملات خرد روزانه بورس و فرابورس در سال 1399 بیش از 13 هزار میلیارد تومان بود که در هفت ماهه اول سال از 4 هزار میلیارد تومان تا 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، ولی در هفت ماهه بعدی تا انتهای سال طی دو مرحله کاهش یافت و به سطوح 6 هزار میلیارد تومان در روز رسید.

او افزود: بیشترین ارزش معاملات خرد در 18 تیر ماه با 30 هزار میلیارد تومان و کمترین ارزش معاملات خرد روزانه 2 هزار و 100 میلیارد تومان در 18 آبان ماه اتفاق افتاد. میانگین معاملات در دوران رونق بورس در 5 ماه اول سال روزانه 16 هزار و 300 میلیارد تومان بود که در هفت ماه دوم سال به 11 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزش معاملات سال 1400 از ابتدای سال تا به حال اظهار کرد: میانگین ارزش معاملات خرد روزانه سهام در بورس و فرابورس 2 هزار و 900 میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده و از ابتدای سال هم به طور متوسط کاهشی بوده است.

او افزود: بیشترین ارزش معاملات در اولین روز کاری 1400 یعنی 7 فروردین ماه با ارزش 5 هزار و 300 میلیارد تومان و کمترین ارزش معاملات هم ابتدای هفته گذشته یعنی 21 فروردین ماه محقق شد که یک هزار و 300 میلیارد تومان بود.

قلی پور در خصوص علت افزایش ارزش معاملات در چند روز اخیر گفت: ارزش معاملات از ابتدای امسال در کل کاهشی بوده و نشان از کاهش نقدشوندگی بازار دارد که به علت افزایش صف‌های فروش ناشی از اعمال دامنه نوسان نامتقارن ایجاد شده است. البته با اعلام تصمیم برای کاهش نرخ سود بانکی در روزهای اخیر، معاملات مقداری بهبود یافته است.

او بیان کرد: دلیل دیگر افت ارزش معاملات کاهش ارزش سهام و دفعات معاملات است، مخصوصا از زمانی که معاملات با فراوانی بالا توسط بورس محدود شدند. در کل کاهش ارزش معاملات در بازار از مشخصه‌های رکود در بازار تلقی می‌شود و خروج یک طرفه نقدینگی به صورت مداوم برای هفت ماه، رکود بازار را تشدید کرده است، رکودی که البته با افزایش فروش اوراق بدهی دولتی در نرخ‌های جذاب بیشتر هم شد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از ابتدای سال 1400 ارزش معاملات کاهشی بوده و رشد نداشته است، به جز دو روز هفته گذشته و با اعلام تصمیم برای تزریق 24 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس با استفاده از ابزارهای پیش بینی شده و نیز کاهش نرخ سود بانکی حجم معاملات به 3 الی 4 هزار میلیارد تومان رسیده و با روزهای اوج بازار فاصله زیادی دارد.

او گفت: با این حال کاهش واقعی نرخ سود (که بنا بر تحقیق میدانی هنوز اتفاق نیفتاده است) و هر چالشی که تضعیف ریال را به دنبال داشته باشد، در کنار سیاست‌های محرک سمت تقاضا در بازار سهام یا سیاست‌های حمایتی از صنایع می‌توانند منجر به بازگشت رونق به بازار شوند. اگر اعلام غنی سازی 60 درصدی مذاکرات با غرب را تضعیف کند، احتمال رشد دلار و افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش ارزش معاملات بورس خواهد شد.