بهانه ای برای جهش ارز

بهانه ای برای جهش ارز

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز،

فرسایشی شدن روند مذاکرات، بهانه ای برای جهش نرخ ارز

به گزارش بورس نیوز، قیمت جهانی کامودیتی ها در چند ماه گذشته رشد مطلوبی داشته است. با این حال عده‌ای نگران هستند که مبادا این قیمت‌ها پایدار نباشند و با کاهش قیمت‌های جهانی در ماه‌های آینده، سودآوری شرکت‌های کامودیتی محور هم افت کند. از سوی دیگر دلار این روزها در کانال 27 هزارتومانی سردرگم مانده و مشخص نیست آیا نرخ ارز مطابق وعده مسئولان کاهش خواهد یافت یا مجدداً سقف‌های بالاتری ثبت خواهد شد. دلار در صرافی ملی امروز 26734 تومان به فروش می‌رسد.

کمیل طیبی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارهای جهانی و پیش‌بینی روند قیمتی کامودیتی ها بیان کرد: شرایط اقتصاد جهانی با بازار داخلی ما کاملاً متفاوت است. با توجه به رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و انبوه تقاضاکنندگان در شرایطی که به نظر می‌رسد کرونا تا حدودی کنترل‌شده، احتمالاً قیمت‌های جهانی با شیب بسیار ملایمی رشد خواهند کرد. بحران کرونا بخش‌هایی از تولید را متوقف کرده و رکود، تبعاتی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به همراه خواهد داشت. به‌هرحال زمانی انگیزه‌های سرمایه‌گذاری تقویت خواهد شد که بازارها رشد ملایمی داشته باشند؛ بنابراین برای سودآور شدن بازارهای جهانی قیمت کامودیتی ها باید کمی افزایشی باشد.

وی افزود: با این نگاه، دغدغه‌ای بابت احتمال ریزش قیمت‌های جهانی وجود ندارد و می‌توان سودآوری 6 ماهه اول شرکت‌ها و صنایع کامودیتی محور بازار سرمایه را به نیمه دوم هم تعمیم داد.

طیبی در ادامه با اشاره به اینکه نرخ ارز، عامل اثرگذار دیگری بر روند بازار سرمایه ما خواهد بود، اظهار کرد: در تحلیل‌هایی که ابتدای سال ارائه کردم، با در نظر گرفتن حجم نقدینگی و نرخ تورم، پیش‌بینی دلار 30 هزارتومانی تا پایان سال کرده بودم و در حال حاضر، دلار فاصله چندانی با این نرخ ندارد. عوامل متعددی بر بازار ارز تاثیرگذار است؛ ولی بازار ارز در شرایط کنونی بیش از هر عاملی به نتیجه مذاکرات وابسته است. چنانچه مذاکرات سیاسی، روند فرسایشی به خود بگیرد و زمان‌بر گردد؛ شاهد افزایش نرخ ارز در ماه‌های آینده خواهیم بود. ارزش پول ملی ما به سبب رشد نقدینگی شیب کاهشی دارد و طبیعی است که افزایش تقاضای ارز را به همراه دارد و می‌تواند مجدداً منجر به جهش‌های ارزی شود. با این تفاسیر معتقدم قیمت‌های فعلی بازار ارز، واقعی است و البته که استعداد افزایش نرخ ارز هم وجود دارد. افزایش نرخ ارز می‌تواند محرکی هم برای رشد بازار سرمایه باشد.