بسیاری از کشورها با رشد تصاعدی کرونا روبه‌رو هستند

بسیاری از کشورها با رشد تصاعدی کرونا روبه‌رو هستند
به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «تدرسو آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه از «رشد تصاعدی» موارد ابتلا به بیماری «کووید-19» (بیماری کروناویروس 2019) ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت نیمکره شمالی زمان در برهه‌ای حساس از لحاظ مبارزه با بیماری همه‌گیر جهانی کووید-19 قرار دارد و کشورهای زیادی شاهد رشد تصاعدی بیماران هستند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «کشورهای بسیار زیادی شاهد افزایش تصاعدی موارد ابتلا به کووید-19 هستند و این حالا موجب شده که بیمارستان‌ها و بخش مراقبت ویژه آنها به اتمام ظرفیت پذیرش بیماران خود نزدیک شوند- همه اینها در حالی است که ما تازه در ماه اکتبر قرار داریم.»

آدهانوم در ادامه گفت: «ما از سران کشورها می‌خواهیم برای جلوگیری از مرگ و میرهای غیرضروری بیشتر اقدامات فوری انجام دهند.»

کرونای جدید یکی از 7 نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. 4 گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از 121 هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

آمارهای گردآوری‌شده توسط خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد این ویروس تا اکنون نزدیک به 42 میلیون نفر را مبتلا کرده و به مرگ دست‌کم 1.1 میلیون نفر منجر شده است.

«ماریا ون کرکوف»، از مقام‌های سازمان جهانی بهداشت گفت اوضاع در اروپا «بسیار نگران‌کننده» است و بیش از نیمی از تمامی موارد ابتلای ثبت‌شده در دنیا ظرف 24 ساعت گذشته در این قاره بوده است.

او گفت: «ما نه تنها شاهد افزایش موارد ابتلا در بسیاری از شهرها در اروپا هستیم بلکه شاهدیم که ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها هم در هفته‌های آینده به سقف ظرفیت خود خواهند رسید.»

اخیراً هم رئیس دفتر سازمان جهانی بهداشت در اروپا تصریح کرده بود که مرگ بر اثر ابتلا به کووید-19 اکنون پنجمین علت مرگ و میر در این قاره به شمار می‌رود.

«هانس کلوگه»، رئیس دفتر سازمان جهانی بهداشت در اروپا حدود 10 روز پیش گفت کروناویروس در حال حاضر پنجمین علت اصلی مرگ‌ومیر در اروپاست.

این مقام سازمان جهانی بهداشت افزود مدلهای اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد اگر 95 درصد مردم ماسک بزنند و سایر محدودیت‌ها هم رعایت شود، اروپا می‌تواند از 281 هزار مرگ تا فوریه (نیمه دوم بهمن و نیمه اول اسفند) جلوگیری کند.

در همین حال، تلاش برای یافتن واکسن و یا داروی موثر در درمان کرونا کماکان ادامه دارد. سازمان دارو و غذای آمریکا به تازگی استفاده از داروی «رمدسیویر» برای درمان «کووید-19» (بیماری کروناویروس-2019) را تایید کرده است.

شرکت داروسازی «گیلیاد» که سازنده این دارو با نام تجاری «وکلاری» است بامداد امروز این خبر را اعلام کرد و رسانه‌ها گزارش دادند این نخستین دارویی است که استفاده از آن برای درمان «کووید-19» مورد تایید قرار می‌گیرد.

شرکت گیلیاد در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در ایالات متحده، داروی “وکلاری” برای بیماران بزرگسال و کودکان (افراد 12 سال و بالا، با وزن حداقل 40 کیلوگرم) نیازمند بستری مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

چند ماه قبل، نتایج مطالعه‌ای که با حمایت مالی سازمان جهانی بهداشت انجام شده بود نشان داد رمدسیویر کمکی به زنده ماندن یا حتی بهبودی سریعتر مبتلایان نمی‌کند. با وجود این، نتایج حاصل‌شده در مطالعه‌ای که در آمریکا انجام شده بود نشان می‌داد که این دارو زمان بهودی برای برخی از بیماران کوتاه می‌کند.