بررسی ۵ عامل تاثیرگذار در روند آتی قیمت بیت کوین

بررسی ۵ عامل تاثیرگذار در روند آتی قیمت بیت کوین

به گزارش سیگنال به نقل از میهن بلاکچین،

با ریزش بازار بورس، بیت کوین هفته جدید را با روند صعودی منسجمی شروع کرد و توانست هفته گذشته را با قیمت بالاتر از 50,000 دلار پایان دهد.

پس از عملکرد متوسط هفته گذشته که قیمت بیت کوین چندین بار به سطح قیمت 46,000 دلار رسید، پشتیبانی خریداران از راه رسید و اکنون قیمت بیت کوین تنها 15 درصد با رکورد خود فاصله دارد.

در ادامه به شرایط بیت کوین در روزهای جاری و 5 عاملی که می‌تواند بر روند قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشد می‌پردازیم.

سقوط بازار بورس و افزایش ارزش دلار

بازار بورس با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است و به نظر می‌رسد این شرایط هم‌چنان باقی است.

با کاهش ارزش چشمگیر سهام شرکت‌های فناوری نظیر تسلا و MicroStrategy که از طرفداران ارزهای دیجیتال هستند، بازار بورس آسیا نیز در روز دوشنبه یک درصد ریزش داشت.

علیرغم عملکرد قوی بازار بورس در پایان هفته گذشته، انتظار می‌رفت که شاهد بازگشت وال استریت باشیم. طبق تحلیل‌های مورگان استنلی، شاخص نزدک 100 حتی می‌توانست به میانگین متحرک 200 روزه دست یابد که تقریبا 800 واحد کمتر از سطح کنونی 12,642 است.

بلومبرگ: بیت کو‌ین در حال تصاحب جایگاه طلا است!

کیم استفورد (Kim Stafford) سرپرست بخش آسیا و اقیانوسیه شرکت Pacific Investment Management در این خصوص گفته است:

شاهد نوسان بسیار زیادی در بازار خواهیم بود.

وی افزود:

ما معتقدیم که اعتماد به بازار در حال بهبود است، به ویژه با توجه به اینکه واکسیناسیون در حال انجام است. بنابراین شاهد رشد و روند صعودی در بازارهای جهانی خواهیم بود. دلایل زیادی برای اعتماد به بازار وجود دارد اما بسیاری از این دلایل هم‌اکنون تاثیر خود را گذاشته‌اند.

علیرغم وجود چشم‌انداز نامناسب کوتاه‌مدت برای معامله‌گران بورس، دلار آمریکا عملکرد منسجم کنونی خود را ادامه می‌دهد.

روند صعودی شاخص ارز دلار آمریکا که از اواخر ماه فوریه شروع شده است، در آخر هفته گذشته به 92.19 رسید و روز دوشنبه نیز توانست سطح بالاتر از 92 را حفظ کند. تجربه نشان داده است که روند صعودی شاخص ارز دلار آمریکا برای روند صعودی قیمت بیت کوین، پدیده‌ای مشکل‌ساز است.

نمودار کندل شاخص یک روزه دلار آمریکا
نمودار کندل شاخص یک روزه دلار آمریکا

در این بین، اخباری مبنی بر افزایش قیمت نفت نیز وجود دارد. این اخبار با حمله به زیرساخت‌های عربستان سعودی شدت گرفته است. هرچند، پیامد این خبر هنوز بر بازار تاثیرگذار نبوده است.

بسته اقتصادی آمریکا در راه است

نیروی محرک اصلی افزایش شاخص ارزش دلار، افزایش 1.9 تریلیون دلاری موجودی دلار بوده است. این بسته اقتصادی به عنوان مقابله با شرایط شیوع ویروس کرونا تصویب شده است.

پیرو تصویب این بسته اقتصادی در روز یک‌شنبه توسط مجلس سنا، رییس جمهور جو بایدن، بدهی جدیدی را به بدهی نجومی این کشور می‌افزاید اما به موجب آن، به هر شهروند آمریکایی 1400 دلار پرداخت می‌شود.

با توجه به افزایش محبوبیت عمومی بیت کوین در سال جاری نسبت به ارائه بسته اقتصادی 1200 دلاری در ماه مارس 2020، به شدت انتظار می‌رود که مقداری از این پول به سمت بیت کوین هدایت شود.

طبق گزارش منبع نظارتی Bitcoin Stimulus، مجموع ارزش دو بسته اقتصادی قبلی در تاریخ 4 مارس معادل با 10250 دلار می‌شد.

به عبارت دیگر، با استفاده از بسته اقتصادی 1200 و 600 دلاری در زمان ارائه، شهروندان می‌توانستند به ترتیب 0.18 و 0.02 بیت کوین خریداری کنند. بسته اقتصادی بعدی اگرچه از لحاظ ارزش دلاری بیشتر است، اما می‌توان با آن 0.028 بیت کو‌ین خرید.

با توجه به افزایش موجودی دلار و سایر تاثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش ارزش دلار در بلندمدت بر ذهن و نگرش سرمایه‌گذاران تاثیرگذار خواهد بود.

پیتر برانت گفته است که بیت کوین از سیاست کنونی در بلندمدت بهره‌مند خواهد شد.

وی روز گذشته گفت:

کاهش قدرت خرید دلار آمریکا تازه شروع شده است.

برانت هم‌چنین اعلام کرد که بعد از املاک، بیشترین سرمایه خود را به بیت کوین اختصاص داده است.

دومین هفته برتر تاریخ بیت کوین

با اعلام بسته اقتصادی اخیر، قیمت 51,177 دلاری بیت کوین در صرافی بیت‌استمپ ثبت شد. همزمان، اخبار مثبت سرمایه‌گذاری از کشور چین منجر به کمبود موجودی بیت کوین شد. این خبر مربوط به خرید از جانب سرمایه‌گذاران سازمانی است که منجر به کاهش مقدار موجودی بیت کو‌ین در بازار شده است.

علیرغم آنکه بیت کوین نتوانست سطح مهم روانی خود را در روز دوشنبه حفظ کند، اما هفته گذشته، دومین آخر هفته بیت کوین از لحاظ قیمت پایانی ثبت شد.

رافائل شولتز کرافت (Rafael Schultze-kraft) هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری گلس‌نود پیش‌بینی کرده است که بازگشت به سطح قیمت کمتر از 46,600 دلار بعید است.

وی روز یک‌شنبه گفت:

این سطح حمایتی به خوبی حفظ و منسجم‌تر می‌شود. ما اکنون دیواری از 1.2 میلیون بیت کوین داریم که در سطح قیمت 46,600 الی 48,600 دلار خریداری شده‌اند. این مقدار، 6.5 درصد موجودی در گردش بیت کوین است. اگر به زودی به کمتر از این سطح قیمت برسیم متعجب خواهم شد. من در قیمت کمتر از 50,000 دلار بیت کوین خریده‌ام و اکنون هم به خرید خود ادامه می‌دهم.

به نظر مایکل ون دپوپ، علیرغم سطوح قیمت بالاتر، روند قابل توجه‌ دیگر، عدم علاقه در میان مصرف‌کنندگان و کاربران است.

وی در روز دوشنبه توییت کرد:

من اخیرا شاهد کاهش فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و کاهش توجه رسانه‌ها به بیت کوین بوده‌ام. در حالی که چند هفته قبل فوموی خرید بیت کوین همه جا وجود داشت و همه می‌خواستند بیت کوین بخرند. هرچند، اکنون که تب‌وتابی در کار نیست، زمان انباشت بیت کوین است.

نمودار کندل یک ساعته قیمت بیت کوین
نمودار کندل یک ساعته قیمت بیت کوین

کسی بیت کوین نمی‌فروشد

اندیکاتورهای درون زنجیره‌ای تایید می‌کنند که کسب‌وکار افراد حاضر در بازار در شرایط عادی قرار دارد.

اطلاعات نشان می‌دهد که ماینرها علاقه‌ای به فروش بیت کوین 50,000 دلاری ندارند، در حالی که ورود بیت کوین به صرافی‌ها و موجودی صرافی‌ها در حال کاهش است.

به نظر ویلی وو، فشار فروش از جانب سرمایه‌گذاران سازمانی است که باید برای ارائه گزارش مالی سه ماهه اول آماده شوند و این موضوع را نمی‌توان یک سیگنال نزولی در نظر گرفت.

وی در توییتر نوشت:

چه کسی در حال فروش است؟ به غیر از لیکویید شدن خریدهای استقراضی مارجین، حدس من این است که صندوق‌های پوشش ریسک در حال فروش هستند تا گزارش مالی سه ماهه اول خود را متوازن کنند.

وی افزود:

هنگامی که دارایی‌ها بسیار زیاد باشد، بسیاری از شرکت‌ها به ایجاد توازن دارایی‌های خود می‌پردازند. گفتنی است بیت کوین نیز عملکرد چشمگیری داشته است.

ویلی وو هم‌چنین خاطرنشان کرد که نهنگ‌های بزرگ در حال فروش بوده‌اند در حالی که نهنگ‌های کوچک که 10 الی 100 بیت کوین در اختیار دارند دارایی خود را افزایش داده‌اند.

با توجه به سن کوین‌هایی که اخیرا فروخته شده‌اند می‌توان گفت که کوین‌های جوان و تازه استخراج‌شده هستند. نهنگ‌های جدید که اخیرا به خرید بیت کوین پرداخته‌اند در حال فروش هستند.

نمودار میانگین سن بیت کوین
نمودار میانگین سن بیت کوین

طمع شدید به بازار برگشته است

شاخص ترس و طمع مدت اندکی به محدوده ترس وارد شد و سپس به طمع شدید بازگشت.

با توجه به این موضوع که افزایش قیمت ممکن است کوتاه‌مدت باشد، این شاخص در روز دوشنبه از 76 به 81 افزایش یافت. یک هفته قبل، این شاخص بر روی 38 از 100 بود.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال
شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال

با این حال، تحلیل‌های درون زنجیره‌ای موضوع دیگری را نشان می‌دهد. اطلاعات ارزش شبکه به تراکنش گلس‌نود (NVT) نشان می‌‌دهد که حجم معاملات با افزایش قیمت اخیر همراه بوده است.

یان المن (Yann Allemann) و یان هاپل (Jan Happel) بنیانگذاران گلس‌نود با اشاره به توییت ویلی وو گفته‌اند:

چه عاملی افزایش سالم قیمت بیت کوین را تعیین می‌کند؟ عاملی که مبتنی بر حجم معاملات درون زنجیره‌ای باشد.

آنها افزودند:

هنگامی که بدون افزایش فعالیت بلاک چین، قیمت به سرعت افزایش یابد، این افزایش قیمت اغلب اوقات ماندگار نخواهد بود.

نمودار NVT بیت کوین
نمودار NVT بیت کوین
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.