بررسی چالش‌های پیش روی اصلاح نظام بانکی با حضور مدیرعامل بانک صادرات و جمعی از اقتصاددانان

بررسی چالش‌های پیش روی اصلاح نظام بانکی با حضور مدیرعامل بانک صادرات و جمعی از اقتصاددانان
خلاصه اخبار

مدیرعامل بانک صادرات در نشستی علمی با اقتصاددانان به بررسی چالش‌های پیش روی نظام بانکی ایران و ارائه راه‌حل برون رفت از این مشکلات پرداخت.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصادآنلاین، حجت‌اله صیدی در این نشست علمی که عصر امروز با حضور اقتصاددانان برگزار شد با تاکید بر اهمیت اصلاح نظام بانکی گفت: در کشور ما از ارشدترین مقامات دولت گرفته تا اقتصاددانان و اساتید دانشگاه‌ها بر این موضوع تاکید می‌کنند.
وی ادامه داد: نظام بانکی شریان اصلی حیات اقتصاد است که بدون عملکرد آن اقتصاد نمی‌تواند نقشی را ایفا کند.
وی چالش‌های پیش رو نظام بانکی را در دو دسته بیرونی و درونی عنوان کرد و افزود: این‌ چالش‌ها بر روی هم اثرات متقابل دارند، یکی از این چالش‌های بیرونی در نظام بانکی عدم تعادل های ساختاری در اقتصاد است و این عدم تعادل بر کار بنگاه‌ها و گردش پول و تمام شئون اقتصاد اثر می‌گذارد.
صیدی در ادامه توضیح چالش‌های درونی نظام بانکی، گفت: نااطمینانی در اقتصاد، سیاست‌های پولی و مالی، محدودیت‌های بین المللی و تحریم‌ها و نرخ ارز از دیگر چالش‌های درونی نظام بانکی در کشور است.
مدیرعامل بانک صادرات در خصوص چالش‌های درونی گفت: ناترازی ترازنامه‌ها، بهره‌وری و نظام‌ راهبری بانک به عنوان سه چالش درونی در نظام بانکی ما وجود دارد که این سه عامل با یکدیگر ارتباط تناتنگی دارند.
سپرده‌ها بیشترین بخش بدهی‌های بانکی را تشکیل می‌دهند
وی بدهی اصلی بانک‌ها را سپرده‌های مردمی دانست و ادامه داد: حجم بسیار بزرگی از بدهی‌های بانک‌ها این سپرده‌ها است و سودهایی که به آن تعلق گرفته هم به آن اضافه شده است.
صیدی رقابت بین بانک‌ها را عامل نامتوارن شدن نرخ سود سپرده‌ عنوان کرد و گفت: نرخ سود بانک‌ها از ۱۷درصد تا ۲۰درصد باید باشد که به طور متوسط ما هیچ بانکی را نداریم که متوسط درآمد تسهیلاتش ۲۰درصد باشد اما بهای تمام شده پول به ندرت زیر ۲۰ درصد می‌آید و در کنار آن هزینه‌های غیرعملیاتی بانک‌ها به میان می‌آید که بخشی از آن‌ها سنتی و کهن است و تغییر آن‌ها سخت است.
وی همچنین افزود: بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی بخشی از بدهی بانک‌های بزرگ را تشکیل می‌دهند که بانک‌های کوچک و خصوصی این مشکل را ندارند اما این بدهی‌ها رقم بزرگی برای بانک‌ها شده است.


باید FATF را بپذیریم


صیدی در خصوص ضرورت بانکداری بین‌المللی گفت: ضرورت دارد که ما مقررات را رعایت کنیم و عضو کنوانسیون‌هایی مثل FATFباشیم، اجرای کامل FATF هیچ گونه مشکلی را برای کشور ایجاد نمی‌کند ولی دچار چالش‌های سیاسی شده است.
صیدی تحریم‌ها را عامل ایجاد مشکل در محیط کسب و کار، رونق اقتصادی تامین مالی بنگاه‌ها، روابط بین بانکی و نرخ ارز ‌عنوان کرد.
وی همچنین افزود: در حال حاضر ما نه تنها نمی‌توانیم یک ریال وام بگیریم بلکه هزینه‌های ما هم به دلیل تحریم‌ها بالا رفته است و در این بین رابطه کارگزاری‌ها با بانک‌ها نیز دچار مشکل شده است.


آدرس غلط ندهیم!


مدیرعامل بانک صادرات تاکید بیش از حد بر مواردی مانند اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، لزوم استقلال بانک مرکزی، لزوم هدایت نقدینگی و خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری آدرس‌های غلطی دانست که در جهت اصلاح نظام بانکی داده می‌شود.


راهکار چیست؟


وی در پایان تاکید کرد: با انجام این ۴راهکار نظام بانکی به شدت متحول می‌شود که این راهکار‌ها عبارتند از: پایبندی به قوانین و مقررات در عمل، حذف تدریجی مطالبات معوق، افزایش سرمایه نقدی بانک‌ها، تکلیف بدهی دولت به بانک‌ها.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها