بررسی و تحلیل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان (شگویا)

بررسی و تحلیل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان (شگویا)
خلاصه اخبار

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در سال 1377 به منظور اجرای طرح های تولید اسید ترفتالیک خالص (PTA) و پلی اتیلن ترفتالات (PET) تاسیس شد.

اسید ترفتالیک یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید رزین های پلی اتیلن ترفتالات است. پلی اتیلن ترفتالات از مهمترین مواد اولیه پلی استرهای قابل استفاده در تولید الیاف برای صنایع نساجی، صنایع تولید فیلم های پلاستیک، تولید انواع بطری های نوشابه و … می باشد و پتروشیمی شهید تندگویان تنها شرکتی است که محصول پلی اتیلن ترتالات گرید بطری را در ایران تولید می کند.

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارتست از:

احداث، راه اندازی، بهره برداری کارخانه جات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، واردات و تبدیل کلیه مواد شیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات ذیربط آنها و انجام کلیه فعالیت های تولیدی و صنعتی، بازرگانی، فنی، مهندسی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور می باشد.

از سهامداران عمده شرکت می توان به مالکیت 75 درصدی ” شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس”، 15 درصدی “شرکت سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت” و سهم 10 درصدی “شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استان های مختلف” اشاره نمود.

طرح های PTA/PET اول و دوم در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر ماهشهر احداث گردید . در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیح فارس عهده دار تولید پلی اتیلن ترفتالات و اسید ترفتالیک خالص می باشد. ظرفیت اسمی تولید PET و PTA به ترتیب به میزان 888 هزار تن و 700 هزار تن در سال، در مجموع دو فاز می باشد.

  1. در فاز اول ظرفیت تولید محصول PTA به میزان 350 هزار تن است که به عنوان خوراک واحد PET می باشد و تولید PET در دو گرید بطری و الیاف به میزان 412.5 هزار تن در سال می باشد.
  2. در فاز دوم نیز ظرفیت تولید PTA 350 هزار تن است که از این میزان 340 هزار تن به عنوان خوراک واحد PET بوده و مابقی آن به عنوان محصول نهایی جهت فروش می باشد.

بخش زیادی از مواد اولیه این شرکت از پتروشیمی نوری (در سال جاری عرضه اولیه شد) که خود زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس است، تهیه می شود و با توجه به افزایش ظرفیت سال گذشته پتروشیمی نوری، بنظر می رسد پتروشیمی شهید تندگویان در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نداشته باشد.

سودآوری این شرکت در پایان سال 1397 رقم یک هزار و 120 میلیارد تومان بوده که این رقم در یازده ماهه سال جاری به یک هزار و 540 میلیارد تومان رسیده است و پیشبینی می شود سودآوری شرکت تا پایان سال به یک هزار و 700 میلیارد تومان برسد.

شایان ذکر است، به گفته مدیران هلدینگ خلیج فارس، برنامه عرضه اولیه شرکت های پتروشیمی آریا ساسول (که احتمالا چهارشنبه همین هفته باشد) و ارومیه در دستور کار قرار دارد.

جهت مشاهده اخبار لحظه به لحظه در مورد عرضه اولیه ها می توانید به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) مراجعه نمایید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.