بررسی وضعیت ایران خودرو در نیمه اول سال 99

بررسی وضعیت ایران خودرو در نیمه اول سال 99

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت در ایران است. این صنعت از اوایل دهه 30 شمسی تا کنون فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. از تولید پیکان و سمند گرفته تا واردات روز افزون خودروهای خارجی و در نهایت تحریم و خداحافظی با بهترین شرکای.

در سال 2017 صنعت خودرو در ایران توانسته بود در جایگاه سیزدهم جهان قرار بگیرد؛ اما به دلیل مشکلات به وجود آمده در صتعت خودرو ایران ، این صنعت با افت 40درصدی در سال 2018 مواجه شد و به رتبه بیستم سقوط کرد.

شرکت ایران خودرو بزرگترین شرکت خودروسازی ایران است و بیشترین سهم تولید خودرو کشور را در اختیار دارد ؛ به طوری که سهم این شرکت از بازار خودرو ایران از 43 درصد در سال گذشته به 50 درصد در دوره سپری شده سال جاری رسیده است. در شش ماه ابتدایی سال جالی شرکت ایران خودرو مبلغ فروش محصولات خود را 80 درصد و تعداد فروش را 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داده است.

1

سهامداران اصلی شرکت ایران خودرو

بیشترین میزان سهم شرکت که 15 درصد است مربوط به شرکت تدبیر سرمایه آراد است؛ بعد از آن سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با 13.84 درصد، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با 10.99 درصد، شرکت بازرگانی سپهر ایرانیان کیش با 10.38 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با 5.01 درصد سهامدان عمده‌ی ایران خودرو به شمار می‌روند.

2

 

مقایسه مبلغ فروش سه سال گذشته شرکت

ایران خودرو در شش ماه منتهی به شهریور سال جاری بیش از 23 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که نسبت به دوره‌ی مشابه دو سال قبل، یعنی نیمسال اول سال 97 و 98 نشان از رشد بیش از 94 درصدی دارد.

 

3

مقایسه تعداد فروش سه سال گذشته شرکت

هرچند که شرکت روند افزایشی در مبلغ فروش خود داشته است، اما از لحاظ تعدادی ایران خودرو از سال 97 تا نیمسال ابتدایی سال جاری کاهش در تیراژ خودرو داشته است در نتیجه بخش عمده افزایش درآمد شرکت از افزایش در نرخ‌های فروش حاصل شده است.

 

4

بررسی میزان سود و زیان شرکت

شرکت ایران خودرو در سه سال گذشته زیان ده بوده و این زیان در شش ماه ابتدایی امسال به بیش از 9.5 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه دو سال قبل از خود افزایش داشته است.

سرمایه شرکت از 1530 میلیارد تومان در سال 97، با افزایش سرمایه قابل توجهی به بیش از 30 هزار میلیارد تومان در سال 99 رسیده اما زیان شرکت هم‌چنان پابرجاست و شرایط خروج از زیان مهیا نشده است.

 

 

<!– wp:signal/reference-block {"text":"برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.”,”typeItem”:”stock”} /–>