بررسی عملکرد یکساله «کسعدی»

بررسی عملکرد یکساله «کسعدی»
خلاصه اخبار

شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک در سال ۹۷ مبلغ ۶۵ میلیارد تومان درآمد داشته است. همچنین این شرکت برای هر سهم مبلغ ۲۴۴ ریال سود خالص شناسایی کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۳۸۷ درصدی داشته است.

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی در سال مالی ۹۷ مبلغ ۶۵ میلیارد تومان درآمد ساخته است و به واسطه این میزان درآمد سود خالص شش میلیارد تومانی و برای هر سهم سود خالص ۲۴۴ ریالی شناسایی کرده است. مجموع بدهی‌های شرکت نزدیک به ۴۲ میلیارد تومان بوده و سرمایه شرکت ۲۵ میلیارد تومان می‌باشد. دارایی‌های ثابت مشهود (نزدیک به ۲۴ میلیارد تومان)، موجودی مواد و کالاها (۲۹ میلیارد تومان) و دریافتنی‌های تجاری (نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان) سه دارایی اصلی شرکت می‌باشند که در سال ۹۷ نزدیک به ۸۷ درصد از دارایی شرکت را تشکیل می‌دهند.

ترکیب سهامدارن کسعدی نشان می‌دهد، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با ۴۸ درصد بالاترین درصد مالکیت را به خود اختصاص داده است.

بررسی عملکرد یکساله «کسعدی»

درآمد کسعدی به ۶۵ میلیارد تومان رسید

شرکت در سال ۹۷ توانسته مبلغ ۶۵ میلیارد تومان درآمد بسازد و مقایسه این میزان درآمد با سال ۹۶ نشان می‌دهد درآمد کسعدی رشد ۱۲۸ درصدی داشته است. همچنین مقایسه وضعیت سودآوری شرکت نشان می‌دهد، شرکت در سال ۹۶ در ضرر قرار داشته است. زیان عملیاتی کسعدی در سال ۹۶ مبلغ دو میلیارد تومان می‌باشد که در سال ۹۷ با رشد ۲۷۴ درصدی به سود عملیاتی ۳ میلیارد تومان رسید. همچنین شرکت در سال ۹۷ زیان خالص دو میلیارد تومانی شناسایی کرده است و سال ۹۷ با رشد ۳۸۶ درصدی به شش میلیارد تومان رسیده است. بنابراین انتظار می‌رود سود خالص هر سهم نیز افزایش یابد. سود خالص هر سهم کسعدی از منفی ۸۵ ریال در سال ۹۶ با رشد ۳۸۷ درصدی به ۲۴۴ ریال ر سال ۹۷ رسید.

مقدار فروش کاشی کسعدی ۷۱ درصد رشد داشت

در سال ۹۷ گرچه همراه با افزایش درآمدهای عملیاتی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی افزایش یافت اما افزایش سایر درآمدهای عملیاتی و به صفر رسیدن سایر هزینه‌های عملیاتی و افزایش سایر درآمدهای غیرعملیاتی به افزایش سود خالص شرکت کمک کرده است.  کسعدی در سال ۹۶ بیش از دو میلیون ۷۳۲ هزار متر مربع کاشی کف فروش داشته که این میزان در سال ۹۷ با رشد ۷۱ درصدی به چهار میلیون و ۶۹۱ هزار متر مربع رسید. همچنین شرکت در سال مالی ۹۶محصول گرانول به بازار عرضه نداشته، اما در سال ۹۷ توانست ۱۶ هزار تن گرانول تولید کند و به همان اندازه فروش داتشه باشد که نرخ فروش این محصول هر کیلیو گرم ۱۷۱ تومان می‌باشد. نرخ فروش کاشی کف از ده هزار و ۳۶۴ تومان با رشد ۳۳ درصدی به سیزده هزار و ۸۵۲ تومان رسید. بنابراین با توجه به رونق در تولید و فروش و افزایش نرخ فروش کاشی کف کسعدی شاهد افزایش درآمد و سودآوری شرکت بوده‌ایم.

کسعدی برای تحقق بودجه برآوردی نیاز به افزایش تولید دارد

صنعت کاشی و سرامیک به ساخت و ساز و رونق در این بخش وابسته می‌باشد. شرایط تورمی و کسادی اقتصادی موجب شده است ساخت و ساز به حداقل رسیده که این امر می‌تواند فروش داخلی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی بخشی از فروش شرکت بازار صادراتی می‌باشد و به نظر میرسد نفوذ بیشتر در بازارهای نو می‌تواند کاهش فروش داخلی را جبران کند. فروش برآوردی شرکت برای سال ۹۸ مبلغ ۷۸ میلیارد تومان می‌باشد، بنابراین شرکت بایستی به طور میانگین در هر ماه ۶٫۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد. اما بررسی عملکرد فروردین ماه شرکت نشان می‌دهد در این ماه ۲٫۴ میلیارد تومان فروش داشته که نزدیک به ۴ میلیارد تومان از فروش برآوردی کمتر فروش داشته است. با توجه به افزایش قیمت محصولات در سال ۹۷ و ثبات نسبی در بازار ارز در سال ۹۸ به نظر می‌رسد تغییر آنچنانی در نرخ فروش محصولات نداشته باشیم و شرکت برای افزایش درآمد نیاز به افزایش سطح تولید و افزایش نرخ فروش محصولات دارد.

منبع: radiosaham.ir

برچسب‌ها