بررسی دقیق‌تر برخی ویژگی‌های کاردانو پس از هاردفورک اخیر

بررسی دقیق‌تر برخی ویژگی‌های کاردانو پس از هاردفورک اخیر

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

هاردفورک مری عرضه شد

همزمان با پایان ماه فوریه و عرضه‌ی هاردفورک شبکه‌ی کاردانو، این بلاک‌چین به یک مرحله‌ی تازه از زندگی خود وارد شده است. برای اولین بار در تاریخچه‌ی این پروتکل، کاربران اکنون می‌تواند تا توکن‌های سفارشی خود را از طریق دفترکل چند دارایی(multi-asset ledger) ایجاد کرده و یک لایه‌ی جدید از عملکرد و ابزارهای کاربردی را به بلاک‌چین کاردانو اضافه کنند.

هارد فورک مری(Mary) که به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای بلاک‌چین کاردانو از زمان عرضه‌ی شلی(Shelly) در جولای 2020 تا به امروز محسوب می‌شود، توانسته تمامی این ایده‌ها را محقق سازد؛ ایده‌هایی که کاربران بلاک‌چین کاردانو مدت‌ها در انتظار عرضه‌ی آن‌ها بوده‌اند.

کاردانو Cardano

روند اجرای هارد فورک مری که براساس نام مری لاولنس(Mary Lovelace) نامگذاری شده است، توسط هاردفورک ترکیب‌کننده‌ی 26 IOHK یا همان Combinator تسهیل شده است. این کار باعث شده تا تراکنش‌های شبکه‌ی اصلی کاردانو بدون مشکل به مری انتقال یابد، درحالیکه نگهدارندگان اصلی توکن‌های ADA لازم نیست کاری انجام داده و این فرآیند به صورت کامل اتوماتیک انجام می‌شود.

در ادامه‌ی مطلب نیز برخی از تغییرات به وجود آمده به واسطه‌ی عرضه‌ی هاردفورک مری و تاثیر بالقوه‌ی آن‌ها بر روی اکوسیستم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هاردفورک مری چه تاثیری بر اکوسیستم کاردانو داشت

همانطور که می‌دانید پس از عرضه‌ی هاردفورک مری کاربران می‌توانند توکن‌های شخصی‌سازی شده‌ی خود را ایجاد کرده و عرضه کنند؛ اما این سوال بوجود می‌آید که از این توکن‌ها چه استفاده‌ای می‌شود؟ همانند سایر بلاک‌چین‌های موجود، این توکن‌ها اساس و بخش اصلی بسیاری از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز راه‌اندازی شده در بلاک‌چین کاردانو را تشکیل خواهند داد. این توکن‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله توکن‌های ابزاری(Utility Tokens)، توکن‌های مالکیت(Governance Tokens) و توکن‌هایی که نشان دهنده‌ی ارزش دارایی‌ها در دنیای واقعی هستند، جای می‌گیرند.

نکته‌ی قابل توجه در رابطه با توکن‌های شخصی در بلاک‌چین کاردانو این است که علی‌رغم اضافه شدن قابلیت قرارداد‌های هوشمند در این بلاک‌چین(که از این پس بخش مهمی از اکوسیستم کاردانو هستند)، برای ساخت توکن نیازی به استفاده از آن‌ها نیست. این بدان معناست که با عرضه‌ی هاردفورک مری شما اکنون می‌توانید یک توکن بومی شخصی در کاردانو ایجاد کرده و بلافاصله از این دارایی تازه ساخته شده استفاده کنید.

از این توکن‌های بومی همچنین می‌توان برای صدور توکن‌های غیرقابل انتقال به غیر(NFT) هم استفاده کرد، توکن‌هایی که می‌توانند نشان دهنده‌ی ارزش طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال و یا دارایی‌های واقعی منحصر به فرد در دنیای بلاک‌چین باشند. به عنوان مثال، می‌توان توکن NFT مربوط به سهام یک شرکت را عرضه کرد، که مالکیت آن به معنای مالکیت قطعی مقدار مشخصی از سهام شرکت مورد نظر می‌باشد. این نوع توکن‌ها قابلیت مبادله در پلت‌فرم‌های مبادله‌ی رمزارز را دارد.

اقتصاد غیرمتمرکز یا DeFi در بلاک‌چین کاردانو چه تغییری می‌کند؟

حتی اگر طی یک سال گذشته نگاه کوتاهی هم به اخبار و مقالات مربوط به حوزه‌ی بلاک‌چین داشته باشید، بدون شک از پدیده‌ی اقتصاد غیرمتمرکز یا اصطلاحاً DeFi اطلاع دارید. تقریبی هر محصول مالی که براساس فناوری بلاک‌چین ارائه شود را می‌توان DeFi توصیف کرد. این می‌تواند شامل پروتکل‌های وام‌دهی باز، پلت‌فرم‌های وام‌دهی شخص به شخص و یا حتی ارائه‌ی خدمات مالی سنتی بر اساس فناوری بلاک‌چین باشد.

DeFi کاردانو Cardano هاردفورک مری Mary
حوزه‌ی DeFi

بدون شک علی‌رغم اینکه حوزه‌ی DeFi می‌تواند مزایای قابل توجهی از جمله تمرکز بر روی بهبود زیرساخت‌ها و غیره را به همراه داشته باشد، دردسرهای خود را هم دارد. به عنوان مثال می‌توان از افزایش کارمزد‌ها، سوءاستفاده از قرارداد‌های هوشمند و داستان‌هایی از ضررهای مالی قابل توجه‌ی کاربران نام برد. با تمام این تفاسیر، امکان عرضه‌ی خدمات مربوط به حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز در بلاک‌چین کاردانو چه مزایایی به همراه خواهد داشت؟

جامعه‌ی کادانو پشتیبان آن است

بدون شک بلاک‌چین کاردانو یکی از قوی‌ترین جوامع رمزارزی را در اختیار دارد. این جامعه‌ی قدرتمند توانسته به موفقیت‌هایی برسد که پروتکل‌های دیگر مدت‌ها به دنبال آن بوده و همچنان قادر به دستیابی به آن‌ها نیستند؛ موفقیت‌هایی همچون تمرکز زدایی کامل از طریق استخرهای سهام(Stake pools).

اخیراً انجمن کاردانو به این بلاک‌چین کمک کرده تا از طریق پروژه‌ی کاتالیست(Catalyst) به یک نقطه عطف مهم دیگر دست یابد، پروژه‌ای که برای جذب توسعه‌دهندگان و استعداد‌های نوظهور حوزه‌ی DeFi و همچنین تامین سرمایه‌ی راه‌حل‌های جدید کاردانو، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پروژه‌ی کاتالیست با بیش از 3 هزار کاربر و بالغ بر 500 هزار دلار سرمایه‌، یکی از بزرگ‌ترین ابتکارات تحت هدایت جوامع بلاک‌چینی تا به امروز محسوب می‌شود.

حال با عرضه‌ی هاردفورک مری و اضافه شدن امکانات جدید به این شبکه‌ی در حال رشد، به راحتی می‌توان گفت که صنعت اقتصاد غیرمتمرکز دیگر در انحصار بلاک‌چین‌های محبوب از جمله اتریوم نخواهد بود و کاردانو بدون شک به یک رقیب سرسخت برای اتریوم تبدیل خواهد شد.

هارد فورک مری چه تاثیری بر صنعت رمزارز خواهد داشت؟

اخیراً می‌توان مشاهده کرد که روند پذیرش فناوری بلاک‌چین تشدید شده است، و این بدان معناست که تعداد بسیار زیادی کاربر جدید در حال ورود به اکوسیستم رمزارزها هستند. تحلیلگران و اقتصاددانان برجسته اکنون در حال بررسی این مبحث هستند که چطور می‌توان اقتصادهای نوظهور و شهروندان آن‌ها را به سمت فناوری بلاک‌چین جذب کرد، به ویژه کشورهای آفریقایی که در حال حاضر فناوری بلاک‌چین و رمزارزها در میان مردم به موضوعی پذیرفته شده تغییر ماهیت داده‌اند.

توکن‌های بومی که به واسطه‌ی هاردفورک مری امکان صدور آن‌ها به واقعیت تبدیل می‌شود، می‌تواند یکی از اولین ویژگی‌های بلاک‌چین کاردانو باشد که برای جوامع کم درآمد طراحی شده باشد. فرض کنید که یک توکن که نشان دهنده‌ی مقدار مشخصی ارزش در یک جامعه‌ی دارای تورم بالا می‌باشد، توسط فردی ساخته شده است. از این توکن می‌توان برای پرداخت هزینه‌ی خرید کالا و خدمات محلی استفاده کرد، بدون نیاز به استفاده از سیستم‌های مبادله‌ی سنتی که محدودیت دارند یا مبادله‌ی کالا به صورت فیزیکی.

تاثیر و قدرت چنین ارز تعریف شده‌ای توسط کاربران را می‌توان زمانی مشاهده کرد که یک کشاورز قصد دارد از بازارهای محلی به کالا و خدمات دسترسی داشته باشد، و یا یک هنرمند جوان در یک دهکده‌ی کوچک دور افتاده که با استفاده از این سیستم به فروش آثار هنری به مخاطبان جهانی روی آورده و به واسطه‌س استعداد خود شغل ایجاد کرده است.

اقتصاد‌های نوظهور و تحت تحریم اولین هدف هستند

توکن‌های بومی می‌توانند روند پرداخت هزینه مربوط به خدمات خارج از کشور را برای شهروندان اقتصادهای نوظهور آسان کنند. توکن‌هایی که ارزش آن‌ها به یک ارز فیات وابسته بوده و رمزارز پایدار توصیف می‌شوند(از جمله رمزارز پایدار تتر) می‌توانند فرآیند تسویه حساب دارایی‌های خارج از حوزه‌ی قضائی را تسهیل کنند. این فرآیند می‌تواند زندگی افرادی همچون فری‌لنسرهای کشور ونزوئلا را ساده‌تر کند، زیرا آن‌ها می‌توانند بدون صرف مدت زمان زیادی جهت تسویه حساب بانکی و همچنین جلوگیری از نوسان ارز ملی، در برابر کارهایی که انجام داده‌اند دلار آمریکا دریافت کنند.

با ارائه‌ی توانایی ساخت توکن‌های بومی به تک‌تک کاربران، می‌توان گفت که هاردفورک مری درب‌ را به سمت لیست بزرگی از کاربردها و نرم‌افزارهای جدید باز خواهد کرد، سطح جدید از کاربرد که تنها توسط تخیلات کاربران محدود می‌شود. این رویه از طریق ماهیت مقرون به صرفه و بدون مرز بودن توکن‌های بومی کاردانو می‌تواند باعث توزیع قدرت در میان کاربران شود، درحالیکه به طور همزمان می‌تواند مشکلات مربوط به توکن‌های عرضه شده توسط کاربران در سایر پروتکل‌های بلاک‌چینی موجود را هم برطرف کند.

سایر ویژگی‌های ارائه شده توسط هاردفورک مری

مهم‌ترین ویژگی اضافه شده پس از هارد فورک مری، تغییر وضعیت شبکه‌ی کاردانو از یک دفترکل تک دارایی(ADA) به یک دفترکل با قابلیت پشتیبانی از چندین دارایی مختلف می‌باشد. این ویژگی باعث شده تا کاربران به سادگی بتوانند توکن‌های بومی خودشان را در بلاک‌چین Cardano تعریف کنند.

کاردانو

اما این موضوع در عمل چگونه خواهد بود؟ به طور خلاصه، این بدان معناست که در آینده‌ی نه چندان دور شما شاهد حضور تعداد قابل توجهی دارایی جدید در شبکه‌ی کاردانو خواهید بود. مانند توکن‌های مبتنی بر شبکه‌ی بلاک‌چین یا ERC-20 که می‌توانند در شبکه‌ی اتریوم ساخته و مورد استفاده قرار بگیرند. این توکن‌های بومی نیز عملکرد مشابهی برای کاردانو ایجاد خواهند کرد، البته با برخی تفاوت‌ها و پیشرفت‌های اساسی.

البته برخی از اجزاء مورد نیاز جهت ساخت توکن‌های بومی در شبکه‌ی کاردانو پیش از این در هاردفورک آلگرا(Allegra) عرضه شده بود. این اجزاء شامل بازخرید و سوزاندن توکن، قابلیت ارسال توکن، قابلیت نوشتن اسکریپت پولی و صدور توکن‌های جدید است.

حال با عرضه‌ی هاردفورک مری این فرآیند ادغام نهایی شده و API روزیتا برای پشتیبانی از چندین دارایی مختلف بروزرسانی شده است.

بدون شک هاردفورک مری یک رویداد تاریخی برای بلاک‌چین کاردانو می‌باشد. با اضافه شدن این ویژگی تنها چیزی که باقی می‌ماند، کاربران و جامعه‌ی کاردانو هستند؛ این بدان معناست که به دلیل قابلیت ایجاد توکن بومی توسط کاربران، جامعه‌ی کاردانو هنگام استفاده از رمزارزها به صورت آزادانه می‌تواند خلاقیت و کارآفرینی خود را رها سازد.

نظر شما در رابطه با هاردفورک مری و تغییرات ایجاد شده در شبکه‌ی کاردانو پس از این هاردفورک چیست؟ آیا مری باعث خواهد شد که اکوسیستم کاردانو یک رقیب جدی و یا حتی جایگزینی برای اتریوم باشد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.