برداشت سالانه ۴۰ تن گل زعفران خشک از مزارع زاوه

برداشت سالانه ۴۰ تن گل زعفران خشک از مزارع زاوه

محمود ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاوه‌  با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ۴۰ تن محصول خشک از مزارع زعفران زاوه برداشت می‌شود، اظهار کرد: این شهرستان ۱۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت مزارع زعفران دارد که حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول در کشور و یک هشتم سطح زیرکشت آن را در استان شامل می‌شود. 

رئیس اداره جهاد کشاورزی زاوه ادامه داد: این میزان سطح زیر کشت و تولید سبب اشتغال‌زایی ۲ میلیون و ۷۰۰ نفر می‌شود که حدود ۶۰ درصد آن مستقیم و مابقی آن به طور اشتغال غیرمستقیم است.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات موجود بر سر راه تولید این محصول نبود یا کمبود مکانیزاسیون است و عمده کار در این شهرستان به طور یدی و سنتی انجام می‌شود.

ایزدی تصریح کرد: با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته و چندین دستگاه ساخته شده، ولی هیچ کدام از آنها نتوانسته انتظارات را برآورده کند و به تولید انبوه نرسیده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی زاوه بیان کرد: در ارتباط با کاشت زعفران دستگاه تمام اتوماتیک در زاوه وجود دارد.

وی افزود: تقریبا بالغ بر ۹۰ درصد کشاورزان این شهرستان عمدتا زعفران‌کار هستند.

ایزدی تاکید کرد: وجود محصول زعفران موجب تعطیلی کارگاه‌های تولیدی در زاوه نشده است، اما به دلیل کمبود کارگر در ایام برداشت محصول و پاک کردن زعفران، عمده نیروی کارگری این شهرستان بر روی آن متمرکز می‌شود، از طرفی به دلیل نبود و کمبود صنایع جانبی و فراوری زعفران در زاوه عمده محصول به صورت خام فروشی (گل زعفران) صورت می‌گیرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی زاوه عنوان کرد: با توجه به نیاز زعفران به آب، روش‌های آبیاری تحت فشار سبب افزایش راندمان و بهره‌وری می‌شود.

برچسب‌ها