برخلاف ادعای مقامات، بیت کوین پیگیری فعالیت‌های مجرمانه را تسهیل می‌کند

برخلاف ادعای مقامات، بیت کوین پیگیری فعالیت‌های مجرمانه را تسهیل می‌کند

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

بیت کوین و شبکه‌ی بلاکچین ابزاری برای ردیابی مجرمان است!

مایکل مورل(Michael Morell)؛ رئیس سابق سازمان سیا(CIA) در گزارشی با عنوان «بررسی استفاده از بیت کوین در فعالیت‌های مالی مجرمانه» فناوری بلاکچین را «یک ابزار ردیابی قدرتمند ارزیابی کرده که کمتر برای شناسایی فعالیت‌های مجرمانه و محاکمه‌ی مجرمان مورد استفاده قرار گرفته است.»

این گزارش در پاسخ به «افزایش نگرانی در رابطه با فعالیت‌های مجرمانه در اکوسیستم رمزارزها» توسط جاش کریشنر(Josh Kirshner) و توماس شوئنبرگر(Thomas Schoenberger) تالیف شده است و با اشاره به ویژگی‌های مثبت بیت کوین از این نو‌آوری دفاع می‌کند.

این گزارش که توسط شورای رمزارزها شامل شرکت‌های کوین‌بیس(Coinbase)، اسکوئر(Square) و … تدوین شده است، نتیجه‌گیری می‌کند که در رابطه با استفاده از بیت کوین در فعالیت‌های مجرمانه « به شدت مبالغه شده است» و به‌جای ارزیابی بیت کوین به عنوان ارز مورد استفاده توسط مجرمان می‌توان از شفافیت تراکنش‌های بلاکچین به عنوان ویژگی مطلوبی برای دستگیری آن‌ها استفاده کرد. بعلاوه:

به زبان ساده، آنالیز بلاکچین ابزاری بسیار کارآمد برای مبارزه با جرائم و جمع‌آوری اطلاعات محسوب می‌شود. An Analysis of Bitcoin’s Use in Illicit Finance

بیت کوین از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند یعنی تمامی تراکنش‌ها در یک دفتر عمومی، غیرمتمرکز و تغییر ناپذیر ثبت شده و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. و بر اساس همین گزارش، ردیابی تراکنش‌های مجرمانه در شبکه‌ی بیت کوین از ردیابی نقل و انتقالات بین المللی وجوه مجرمانه با استفاده از «تراکنش‌های بانکی» آسانتر است.

ادعای ناآگاهانه و غیر موثق در رابطه با فعالیت‌های مجرمانه

بر اساس ادعای یکی از منابع این گزارش: «در صورتی که تمامی مجرمان از شبکه‌ی بلاکچین استفاده می‌کردند، ما می‌توانستیم فعالیت‌های مالی مجرمانه را کاملاً از بین ببریم.» این گزارش با روایتی که مقامات دولتی ایالات متحده‌ی آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا در رسانه‌ها منتشر می‌کنند کاملاً در تضاد است.

جنت یلن(Janet Yellen)؛ وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه‌ی پرسش و پاسخ کنگره‌ی آمریکا نگرانی خود را نسبت به استفاده از بیت کوین در فعالیت‌های مجرمانه اعلام کرده بود. کریستین لاگارد(Christine Lagarde) رئیس بانک مرکزی اتحادیه‌ی اروپا نیز بر استفاده از بیت کوین در «فعالیت‌های مجرمانه» و پولشویی تاکید کرده است.

با این وجود گزارش رئیس سابق سازمان سیا نشان می‌دهد که ادعای استفاده از بیت کوین در فعالیت‌های غیرقانونی «ناآگاهانه و بر اساس اطلاعات موثق» نیست.

از طرفی مجرمان ترجیح می‌دهند تا از رمزارزهای پیگیرگریز همانند مونرو(Monero) استفاده کنند و یافته‌ها نشان می‌دهد که درصد تراکنش‌های مجرمانه در شبکه‌ی رمزارزهای پیگیرگریز به مراتب از بیت کوین بیشتر است.

بر اساس این گزارش، اگرچه هم‌اکنون صرافی‌های غیرمتمرکز بخش کوچکی از مبادلات صنعت رمزارزها را شامل می‌شوند اما ماهیت غیرمتمرکز و منبع باز این پلتفرم‌ها لایه‌ی امنی را برای فعالیت‌های ناشناس ایجاد می‌کنند و در نتیجه فرصت‌های بیشتری را برای انتقال غیرقانونی دارایی‌ها فرآهم می‌کنند.

مورل در این گزارش نتیجه‌گیری کرد: «مردم به‌طور طبیعی از چیزی که نسبت به آن شناختی ندارند می‌ترسند و این عامل مانع گسترش بیت کوین شده است.»

نظر شما نسبت به گزارش اخیر رئیس سابق سازمان سیا(CIA) در رابطه با بیت کوین چیست؟ آیا سازمان‌های دولتی آمریکا برای کنترل پول در رابطه با کاربرد رمزارزها در فعالیت‌های مجرمانه بزرگنمایی می‌کنند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.