برای نخستین بار مفتول در بازار مس معامله نشد

برای نخستین بار مفتول در بازار مس معامله نشد
خلاصه اخبار

فهرست عناوین رکود در بازار مس طی یکی دو ماه اخیر باعث شده است تا میزان معاملات این فلز در بورس کالا به‌شدت با افت مواجه شود و هر هفته شاهد افت معاملات نسبت به هفته قبل باشیم. به‌طوری که در هفته دوم دی ماه شاید برای نخستین بار مفتول مس در بورس کالا معامله […]

رکود در بازار مس طی یکی دو ماه اخیر باعث شده است تا میزان معاملات این فلز در بورس کالا به‌شدت با افت مواجه شود و هر هفته شاهد افت معاملات نسبت به هفته قبل باشیم. به‌طوری که در هفته دوم دی ماه شاید برای نخستین بار مفتول مس در بورس کالا معامله نشد. این در شرایطی است که بازار مس تا مهر ماه شاهد معاملات بسیار و رقابت شدید برای دریافت حتی یک تن محصول بود.

به گزارش سیگنال به نقل از فلزات آنلاین ، مس در بازارهای جهانی با افت بسیار شدیدی مواجه شده است و برای نخستین بار از 18 ماه گذشته، قیمت این فلز به زیر 5 هزار و 840 دلار بر هر تن سقوط کرد. علت کاهش قیمت و سردی بازار مس و همه فلزات اساسی را می‌توان در پایان یافتن سال 2018 و آغاز سال 2019 دانست که بسیاری از بازارها تعطیل و تولیدکنندگان واحدهای خود را به‌حالت نیمه‌تعطیل در می‌آورند. بنابراین طبیعی است که با توجه به کمبود تقاضا در بازار و حتی نبود عرضه، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند؛ به‌نظر می‌رسد این شرایط مقطعی است و با رونق دوباره در بازار و شروع سال جدید به‌صورت جدی، بازارهای جهانی باز هم شاهد افزایش قیمت و تحرک خواهند بود.

در بازار داخلی نیز همپای شرایط خارجی، مس وضعیت مناسبی را سپری نمی‌کند. این فلز که تا اواسط مهر ماه یکی از پرمعامله‌ترین و پرمتقاضی‌ترین محصولات بورس کالا بود، به‌دلیل تغییر شرایط عرضه و تغییر در فرمول قیمت‌گذاری، به‌تدریج با افت تقاضا مواجه شد و تقریبا هر هفته شاهد کاهش معاملات نسبت به هفته گذشته هستیم (از ابتدای سال، بسیار بیشتر از تقاضای واقعی مس و محصولات مسی از بورس کالا خریداری شد و با تغییر فرمول قیمت‌گذاری، تقاضا به سمت واقعی شدن نیل پیدا کرد). در این میان مفتول مس مورد علاقه خریداران بود نیز دچار بحران شده و معاملات این محصول با دشواری انجام می‌شود؛ این بحران از آن‌جا معنی پیدا می‌کند که بخش قابل توجهی از این محصول طی ماه‌های پیشین خریداری شد که طی آن دوره، این محصول با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی و مطلوب آن به فروش می‌رفت، اما حال که قیمت به سطح واقعی خود نزدیک شده است، تقاضایی برای خرید وجود ندارد. در حقیقت بسیاری از خریداران مس، این محصول را تا اواسط پاییز پیش‌خرید کردند و به‌نظر نمی‌رسد تا پایان سال جاری شاهد معامله چندانی برای بازار مس باشیم. این وضعیت از سوی تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌شد. حتی هشدارهای لازم از سوی عرضه‌کنندگان داده شد که بازار مس کشش معامله بیشتر از 120 هزار تن محصول را ندارد و لازم است تدابیر مناسب از سوی دولت برای مازاد محصول اندیشیده شود، اما گوش شنوایی وجود نداشت.

برچسب‌ها