بانک مرکزی روسیه: احتمالاً آزمایش روبل دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌کنیم

بانک مرکزی روسیه: احتمالاً آزمایش روبل دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌کنیم
به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال،

الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina)، رئیس بانک مرکزی روسیه، روز گذشته (جمعه) طی یک کنفرانس خبری آنلاین گفت که این بانک، آزمایش ارز دیجیتال ملی روسیه را در پایان سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد.

به گزارش کوین دسک، نابیولینا گفته است:

ما این پروژه را بسیار امیدواکننده و مناسب با مفهوم اقتصاد دیجیتال می‌بینیم که هم‌اکنون زیرساخت‌های آن در روسیه در حال بناشدن است. ما درصددیم تا خطرات و مزایای احتمالی ارز دیجیتال ملی را پیش از هرگونه اقدام واقعی در این حوزه به بوته ارزیابی بگذاریم.

رئیس بانک مرکزی روسیه در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران پیرامون جدول زمان‌بندی این پروژه گفت که در آغاز امر، شمار معدودی از کاربران به ارز دیجیتال ملی روسیه دسترسی خواهند داشت و احتمالاً فرایندهای این کار در پایان سال جاری آتی کلید خواهد خورد.

نابیولینا در ادامه افزود که بانک مرکزی روسیه هم‌اکنون در حال دریافت بازخوردهای کاربران نسبت به گزارشی است که پیش‌تر در مورد روبل دیجیتال منتشر کرد. گفتنی است در این گزارش آمده است که راه‌اندازی قطعی پروژه روبل دیجیتال و اینکه در این پروژه از فناوری بلاک چین استفاده خواهد شد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

نابیولینا با اشاره به برخی از جزئیات پروژه روبل دیجیتال، خاطرنشان کرده که هنوز برای شفاف‌بودن تراکنش‌ها برای ناظران، تصمیمی اتخاذ نشده است. با این حال، او تاکید کرده است که اعتماد و محرمانگی حداکثری از جمله اهداف کلیدی این پروژه هستند.

آن‌طور که پیداست، روبل دیجیتال در صورت عرضه، قرار نیست جایگزین پول نقد، اسکناس کاغذی و دیگر پرداخت‌های الکترونیک شود یا اینکه آنها را از میدان به در کند. با این حال، به‌گفته نابیولینا مردم خود تصمیم خواهند گرفت که از کدام‌یک از انواع پول برای هدف مطلوب خود استفاده کنند. علاوه بر این، آموزش‌های اختصاصی نیز در اختیار آحاد جامعه قرار می‌گیرد تا با نحوه استفاده از روبل دیجیتال آشنا شوند.

نابیولینا می‌افزاید:

مردم و سازمان‌ها بیش از هر چیزی می‌خواهند که تراکنش‌های خود را سریع، راحت و آنی انجام دهند.

رئیس بانک مرکزی روسیه در ادامه اظهارت خود می‌گوید که امنیت سایبری خلل‌ناپذیر و قابلیت استفاده در حالت آفلاین از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که پیش روی روبل دیجیتال قرار دارد. نابیولینا می‌افزاید که بانک مرکزی روسیه درصدد است تا روبل دیجیتال، هم به‌صورت آنلاین و هم غیرآنلاین در دسترس مردم باشد، با این حال، هم‌اکنون هیچ راهکار فناورانه‌ای برای تحقق این هدف وجود ندارد.

در گزارش بانک مرکزی روسیه آمده است که روبل دیجیتال باعث تحریک نوآوری و رقابت در حوزه مالی خواهد شد و از سوء‌استفاده از بودجه‌های اختصاص‌یافته به پروژه‌های دولتی جلوگیری خواهد کرد.

همچنین مقامات بانک مرکزی روسیه گفته‌اند که روبل دیجیتال می‌تواند به کاهش وابستگی اقتصادی روسیه به دلار آمریکا و خنثی‌کردن اثرات سوء ناشی از تحریم‌های اعمالی علیه این کشور کمک کند.

گفتنی است بانک مرکزی روسیه تا تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۱ دی)، بازخوردهای عمومی پیرامون پروژه روبل دیجیتال را گردآوری خواهد کرد. سپس ارزیابی این پروژه ادامه می‌یابد و تصمیم نهایی، تنها پس از اجرای پروژه آزمایشی اتخاذ خواهد شد.