بانک مرکزی اسرائیل قصد ساخت «شِکِل دیجیتال» را دارد

بانک مرکزی اسرائیل قصد ساخت «شِکِل دیجیتال» را دارد

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

طرح اولیه‌ی بانک مرکزی اسرائیل برای انتشار ارز دیجیتالی شِکِل منتشر شد

بانک مرکزی اسرائیل در روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال آماده‌سازی طرح «برنامه‌ی عملیاتی» برای انتشار ارز دیجیتالی شِکِل(Digital Shekel) است. شِکِل واحد پول رسمی اسرائیل محسوب می‌شود و بر اساس ادعای بانک مرکزی اسرائیل مزایای انتشار چنین ارزی از هزینه‌ها و ریسک‌های احتمالی بیشتر است.

بانک مرکزی اسرائیل تاکید کرد تا زمانی که تقاضا از سوی مردم وجود داشته باشد و همچنین برای پشتیبانی از سیستم پرداخت این کشور، به انتشار پول نقد به شکل اسکناس و سکه ادامه خواهد داد.

یک کمیته‌ی راهبردی برای آماده‌سازی شرایط انتشار ارز دیجیتالی بانک مرکزی اسرائیل تحت هدایت امیر یارون(Amir Yaron)؛ رئیس این بانک ایجاد شده است. کمیته‌ی راهبردی بانک مرکزی اسرائیل تاکنون یک مُدل اولیه از طرح ارز دیجیتالی خود را ارائه کرده است.

بانک مرکزی اسرائیل در سندی با نام «شکل دیجیتالی بانک اسرائیل-مزایای احتمالی، مُدل پیش‌نویس و بررسی مشکلات» مُدل ارز دیجیتالی خود را تشریح کرده است. مُدل ارائه شده در روز سه‌شنبه، از سوی فعالان حوزه‌ی پرداخت، امور مالی و فناوری در دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین یک فراخوان عمومی برای بررسی نظرات عموم نسبت به سند پیش‌نویس منتشر شده است.

بانک‌های مرکزی جهان با مشاهده‌ی موفقیت رمزارزها به عنوان ابزارهای کارآمد برای مبادلات مالی تلاش می‌کنند نسخه‌ی دیجیتالی و متمرکز ارز سنتی خود را به‌صورت کنترل شده منتشر کنند.

مشارکت بانک‌های تجاری و موسسات مالی

مُدلی که توسط بانک اسرائیل ارائه شده است، رویکرد دولایه با مشارکت بخش خصوصی(شامل بانک‌ها، شرکت‌های اعتباری، شرکت‌های فناوری و …) به همراه بانک مرکزی را برای ساخت ارز دیجیتالی شِکِل پیشنهاد می‌کند. در نتیجه بنظر می‌رسد که بانک مرکزی اسرائیل قصد دارد ارز دیجیتالی خودش را از طریق موسسات واسط به مردم ارائه کند و روش ارائه‌ی مستقیم ارز دیجیتالی بانک مرکزی به مردم را انتخاب نکرده است. در نتیجه موسسات مالی و اعتباری وظیفه‌ی ایجاد برنامه‌های مورد نیاز برای استفاده از ارز دیجیتالی بانک مرکزی را بر عهده خواهند داشت.

ویژگی‌های ارز الکترونیکی بانک مرکزی اسرائیل

در این مرحله فناوری مورد استفاده برای ساخت شِکِل دیجیتالی مشخص نشده است و بانک مرکزی اسرائیل دو گزینه‌ی استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده(DLT) و یا فناوری ثبت مرکزی داده‌ها را در اختیار دارد.

بر اساس مُدل ارائه شده، تبدیل بلادرنگ بین شِکِل دیجیتالی و روش‌های کنونی و رایج پرداخت در اسرائیل امکان‌پذیر خواهد بود، همچنین در این سیستم امکان تبدیل ارزهای خارجی نیز در نظر گرفته شده است.

در مُدل ارائه شده امکان استفاده از شِکِل دیجیتالی با استفاده از تلفن‌همراه و ابزارهای ساده‌تری همانند دستگاه‌های الکترونیکی ساده و ابزارهای پرداخت آفلاین از طریق ارسال کُد‌های دیجیتالی وجود خواهد داشت.

ویژگی حفاظت کامل از حریم خصوصی ارائه نخواهد شد

ارز دیجیتالی بانک مرکزی اسرائیل طوری طراحی خواهد شد که قوانین مبارزه با پولشویی(AML) را برآورده ساخته و با تلاش اسرائیل برای محاسبه و اخذ مالیات از شهروندان خود تداخل نکند. در نتیجه برخلاف رمزارزها، امکان حفظ حریم خصوصی مطلق و فعالیت ناشناس با استفاده از شِکِل دیجیتالی وجود نخواهد داشت اما ارائه‌ی سطوحی از حریم خصوصی در این سیستم امکان‌پذیر خواهد بود.

بر همین اساس و از نظر مشخصات اقتصادی شِکِل دیجیتالی با نرخ بهره‌ی صفر ارائه خواهد شد اما از نظر فنی امکان تغییر این فاکتور در آینده وجود خواهد داشت. ساختار سیستم باید امکان تعیین محدودیت برای حجم نگهداری و استفاده از شبکه‌ی دیجیتالی را برای مقامات بانک مرکزی ایجاد کند. هزینه‌ی استفاده از شِکِل دیجیتالی به عنوان ابزار پرداخت بسیار اندک و نزدیک به صفر عنوان شده همچنین امکان استفاده از آن برای کسانی که در اسرائیل حساب بانکی ندارند همانند کودکان و گردشگران نیز وجود خواهد داشت.

بانک مرکزی اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که از سال 2017 تاکنون طرح انتشار ارز دیجیتالی بانک مرکزی خود را بررسی می‌کند و «پیش‌نویس مُدل ارائه شده چهارچوبی را برای بحث و بررسی‌های آتی توسط تیم‌های کاری ایجاد می‌کند.»

نظر شما نسبت به تلاش بانک مرکزی اسرائیل برای انتشار ارز دیجیتالی خود چیست؟ آیا در آینده تمامی بانک‌های مرکزی جهان ارز دیجیتالی خود را به عنوان روش پرداخت کارامد توسعه خواهند داد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران
  • همین پول اعتباری ما توی بانک ها نوعی ارز دیجیتال هست! فقط تکنولوژی بلاکچین نداره همین! محل نگهداری اش هم سرورهای بانک هست و امکان هک و.. توش خیلی کمتر از ارز دیجیتال هست!