بانکداری ایران‌خودرو به پایان می‌رسد؟

بانکداری ایران‌خودرو به پایان می‌رسد؟
خلاصه اخبار

در شرایطی که خودروسازان به صورت مداوم از کمبود نقدینگی و کاهش تولید به دلیل نبود آن گلایه می‌کنند، بانک‌داری ایران‌خودرو و عدم فروش سهام بانک پارسیان توسط این شرکت خودروسازی بسیار عجیب است.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس امروز، در شرایطی که خودروسازان (از جمله ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در کشور) از سال گذشته به‌صورت دائم از کمبود نقدینگی گلایه می‌کنند و همین را عامل اصلی کاهش تولید و کمبود عرضه خودرو به بازار می‌دانند، اصولا سهام‌داری ایران‌خودرو در بانک پارسیان چه توجیهی خواهد داشت؟

طبق قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند و صرفا به عملیات بانکی بپردازند. این در حالی است که سهام‌داری ایران‌خودرو در بانک پارسیان قطعا نمی‌تواند روال عادی بانک‌داری برای این بانک را ارمغان آورد.

به نظر می‌رسد با واگذاری سهام‌ ایران‌خودرو در بانک پارسیان هر دو طرف می‌توانند به مسیر اصلی خود یعنی تولید برای ایران‌خودرو و بانک‌داری برای بانک پارسیان بازگردند.

این درحالی است که رضا رحمانی وزیر صمت بارها از خودروسازان درخواست کرده که اموال و دارایی‌های مازاد و راکد خود را به‌فروش برسانند. اما همچنان بخش بزرگی از سهام بانک پارسیان در اختیار ایران‌خودرو است و به نظر نمی‌رسد این سهام در آینده نزدیک به فروش برسد.

هرچند که هاشم یکه زارع در بدو فعالیتش در ایران خودرو صراحتا”از قطعی بودن واگذاری سهام ۳۳ درصدی این شرکت در بانک پارسیان خبر داده بود” در جای دیگر این گونه گفته است که”مجوز و تاییدیه بانک مرکزی برای عضویت من در هیات مدیره بانک پارسیان صادر شده و باید به این نکته توجه کرد که بانک مرکزی خلاف قانونی که خودش نوشته عمل نخواهد کرد.” و اینکه چرا بعد از گذشت حدود ۵ سال هنوز سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو فروخته نشده جای سوال است.

منبع: boursemrooz.com