بازگشت نفت از کانال 60 دلار

بازگشت نفت از کانال 60 دلار
خلاصه اخبار
قیمت نفت خام امریکا که هفته گذشته به کانال 60 دلار صعود کرده بود، در اولین روز معاملات این هفته در بازارهای جهانی یعنی روز دوشنبه این کانال را از دست داد و وارد کانال50 دلار شد. نگرانی از کاهش رشد تقاضا برای نفت به دلیل ضعف اقتصادی، رشد تولید نفت شیل و همچنین بازگشت مجدد تولید نفت در خلیج مکزیک بعد از عبور توفان «بری»؛ سه عاملی بودند که اثر ریسک‌های ژیوپلیتیک را خنثی کرده و موجب کاهش قیمت‌ها شدند.

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند نفت روز گذشته رشد اندکی را تجربه کرد اما این رشد قیمت به اندازه‌ای نبود که افت‎ روز دوشنبه را جبران کند و موجب بازگشت قیمت نفت‌خام آمریکا به کانال ۶۰ دلار شود. قیمت نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدیت روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۲۳ سنت افزایش یافت و به ۸۱/ ۵۹ دلار بر بشکه رسید. برنت نیز با ۲۲ سنت افزایش قیمت ۷/ ۶۶ دلار بر بشکه معامله شد. این در حالی است که هفته گذشته قیمت نفت رشد قابل‌توجهی را به ثبت رسانده بود که یکی از دلایل آن افت تولید نفت آمریکا در میادین واقع در خلیج مکزیک به دلیل وقوع توفان‌های فصلی اعلام ‎شد. حال با عبور این توفان بدون به‌جا گذاشتن آسیب جدی به تاسیسات نفتی این منطقه، طبیعی است که قیمت نفت قدری کاهش یابد. آنطور که رویترز اعلام می‌کند، به دنبال توفان فصلی در خلیج مکزیک که «بری» نامیده می‌شد، شرکت‌های نفت آمریکا در این منطقه ۷۴ درصد تولید خود را متوقف کرده بودند. اما با گذشت این توفان آنها از روز دوشنبه بخشی از تولید خود را از سر گرفتند. بر اساس اعلام دفتر امنیت و محیط‌زیست آمریکا روز دوشنبه حدود ۴ درصد از تولید متوقف شده نفت در خلیج مکزیک از سر گرفته شد، با این حال همچنان حدود ۳/ ۱ میلیون بشکه تولید نفت در این روز متوقف بوده است. با وجود روند رو بهبود تولید نفت در این منطقه رسیدن به تولید کامل پس از پایان توفان چندین روز طول می‌کشد. شرکت آنادارکو پترولیوم، بی‌اچ‌پی گروپ، شورون، اکسون‌موبیل و رویال داچ‌شل روز دوشنبه اعلام کردند بازگرداندن کارکنان به سکوهای تخلیه شده را آغاز کرده‌اند و در حال از سرگیری تولید هستند.بریتیش پترولیوم هم کارکنانش را به تاسیسات تخلیه شده بازمی‌گرداند. تولید پس از اطمینان از امنیت از سر گرفته می‌شود.

توفان بری روز شنبه در مرکز لوئیزیانا آغاز شد، با این حال شرکت‎‌های حاضر در منطقه از روز جمعه تولیدات خود را حدود ۵۰ درصد کاهش داده بودند. برری یک توفان درجه یک بود که بادهایش حداقل ۷۴ مایل در ساعت سرعت داشتند. با رسیدن این توفان به خلیج مکزیک، تولید گاز طبیعی در این منطقه نیز ۶۱ درصد معادل ۷/ ۱ میلیارد فوت‌مکعب در روز کاهش یافت.علاوه بر تولید نفت نگرانی دیگر، آسیب خوردن تاسیسات پالایشی این منطقه بود. حدود نیمی از ظرفیت پالایشگاهی آمریکا در خلیج مکزیک واقع شده و توفان‌های فصلی همواره تهدیدی برای این پالایشگاه‌ها و تقاضای نفت آمریکا هستند. با این حال آنطور که کارشناسان اعلام کرده‌اند، تاسیاست پالایشی منطقه نیز هیچ آسیبی ندیده‌اند و در حال بازگشت به مدار تولید هستند. با این حال، به نظر می‎رسد مهم‌ترین عامل اثرگذار بربازار نفت نه اخبار مربوط به توفان که آمار اقتصادی منتشر شده در روز دوشنبه است. در این روز آماری از اقتصاد چین منتشر شد که نگرانی از رکود و کاهش رشد تقاضا برای نفت را افزایش داد. بر اساس این آمار، رشد سالانه اقتصادی این کشور  منتهی به پایان سه ماه دوم سال به ۲/ ۶ درصد رسیده که کمترین سطح ظرف ۲۷ سال اخیر بوده است. هرچند تغییر در سیاست‌های اقتصادی موجب شده که رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر با شیب ملایمی کاهش یابد اما به‌نظر می‌رسد جنگ تجاری پکن و واشنگتن اقتصاد چین را تحت‌تاثیر قرار داده است.افت رشد اقتصادی چین در کنار برآوردهایی که احتمال بازگشت مازاد عرضه در بازار نفت را مطرح می‎کند، موجب تشدید نگرانی معامله‌گران شده است. هفته گذشته دو سازمان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به آینده بازار نفت هشدار داده و احتمال بازگشت مازاد عرضه را مطرح کردند. اما از سوی دیگر ریسک‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه که قطب اصلی عرضه نفت در جهان محسوب می‌شود مانع از کاهش قیمت‌ها شده است. به گزارش موسسه رپید انرژی بسته شدن تنگه هرمز قیمت‌ها را ۱۵تا ۲۰ دلار افزایش می‌دهد. از این‌رو به‌نظر می‎رسد بازه ۶۰ تا ۶۵ دلار، بازه مطمئنی برای نفت شاخص برنت باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها