بازدید مدیرعامل بانک صادرات ایران از ششمین نمایشگاه «تراکنش ایران»

بازدید مدیرعامل بانک صادرات ایران از ششمین نمایشگاه «تراکنش ایران»

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین، عباس معمارنژاد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضرورت‌های تحول دیجیتال را مورد توجه قرار داد و گفت: اقتصاد هوشمندو تحول دیجیتال صرفا یک موضوع فناورانه نیست. برای تحقق کامل آن به تغییر نگرش در تفکر و فرهنگ سازمان‌ها نیاز است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: تحول دیجیتال یک ابر فرصت برای اصلاح نظام بانکی است که دیگر مجبور به استفاده از شعب نباشیم و در فضای دیجیتال و با استفاده از ابزارهای هوشمند خدمات را به مردم ارائه دهیم.

وی از تدوین استراتژی فراگیری مالی خبر داد و افزود: در این استراتژی سه عنصر تحول دیجیتال، تولید محصول مطابق نیاز مشتری و سواد مالی مورد توجه جدی قرار گرفته است تا همه مردم به راحتی به انواع خدمات مالی، پولی و بازار سرمایه دسترسی داشته باشند.

معمارنژاد همچنین از برنامه‌ای با عنوان ژئومارکتینگ برای ارائه خدمات پولی و مالی به مردم در اقصی نقاط کشور خبر داد و افزود: با ارائه سفته الکترونیک تاکنون 70 هزار فقره تسهیلات مرتبط با بیماری کرونا پرداخت شده و در آینده نزدیک تمامی سفته‌ها الکترونیک خواهند بود.

در این مراسم همچنین معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز با بررسی روند استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا در اواخر سال گذشته تاکنون، بخش عمده‌ای از مردم نیاز به استفاده از پول فیزیکی نداشته‌اند که این امر نتیجه سال‌ها زحمت تلاشگران عرصه بانکداری الکترونیک بوده است.

مهران محرمیان با بیان اینکه دهه 80 دهه حکمرانی خودپردازها در نظام بانکی بود، افزود: دهه 90 دهه حکمرانی کارت‌خوان‌ها و شبکه پرداخت بوده که البته در کنار دیگر رقبا همچون USSDها، پرداخت‌های موبایلی و در نهایت در رقابت با اپلیکیشن‌های پرداخت، دامنه آنها محدود شده است.

وی با بررسی لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در بانکداری غیرحضوری، گفت: پرداخت‌های غیرحضوری به بیش از 90 درصد افزایش یافته و کشور ما در دنیا از این نظر در شرایط مناسبی قرار دارد.

محرمیان تاکید کرد: بناست از فین‌تک‌ها در حوزه‌های نظارت کمک بگیریم و ورود آنها در همه جا با نوآوری همراه بوده است.

وی فعالان عرصه بانکداری الکترونیک و فناوری پرداخت را سربازان فناوری اطلاعات دانست که در دوران شیوه بیماری کرونا به مراتب بیش از سایر بخش‌ها برای سهولت دسترسی مردم به فناوری‌های پرداخت تلاش کرده‌اند.

حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در حاشیه شرکت در این نمایشگاه از غرفه این بانک که با حضور شرکت پرداخت الکترونیک سپهر و شرکت راه‌حل‌های هوشمند سپهر همراه بود، بازدید کرد و آخرین دستاوردهای بانکداری الکترونیک و خدمات غیر حضوری این بانک را مورد بررسی قرار داد.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه، نشست‌های تخصصی با موضوعات مختلفی در خصوص صنعت بانکداری، مالی و پرداخت با حضور صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، سید جعفر صدری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، کاوه رزاقی، رئیس کل اداره انفورماتیک و امیرحسین آقامحمدی، رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران در نظر گرفته شده است. چالش‌های کسب و کارهای شبکه پرداخت الکترونیکی، هویت دیجیتال، نئوبانک‌ها، کیف پول الکترونیک، رابطه کربنکینک و تحول دیجیتال، چالش‌های بورسی شدن استارت‌آپ‌ها و خلاء‌های نوآوری در صنعت بانکداری، سند باکس و همچنین معرفی سامانه شمس (شعبه مجازی بانک صادرات ایران) مهمترین محورهای نشست‌های تخصصی در این نمایشگاه است که مورد استقبال صاحب نظران و کارشناسان قرار گرفته است.

در افتتاحیه این نمایشگاه همچنین از چهره‌های ماندگار صنعت بانکداری و عرصه فناوری و پرداخت و همچنین شهدای خدمت‌گذار عرصه بانکی قدردانی و از برخی فناوری‌های نوین در عرصه فناوری مالی و تراکنش رونمایی شد.

اثربخشی کارمزدها در مدل‌های کسب و کار لحاظ نشده است

رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران در پنل تخصصی «چالش‌های کسب و کارهای شبکه پرداخت الکترونیکی» که در اولین روز این نمایشگاه برگزار شد، لزوم اثربخشی کارمزدها در شبکه پرداخت را مورد توجه قرار داد و گفت: زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری شبکه پرداخت الکترونیکی به سرعت توسعه پیدا کرد اما مدل کسب و کار به شیوه مناسبی بر روی این بستر شکل نگرفته است.

امیرحسین آقامحمدی با بیان اینکه کارایی کسب و کار (BUSINESSMODEL) به اثر بخشی کارمزدها مرتبط است، افزود: در مدل‌های کسب و کار موجود، در تعامل بین کار و پایانه‌های فروشگاهی و ابزار پذیرش قوانینی حاکم است که کمک می‌کند پذیرنده هیچگونه کارمزدی بابت خدماتی که دریافت می‌کند، پرداخت نکند و حتی خدمات بیشتری را دریافت کند.

وی اظهار کرد: این مدل کسب و کار قدرت چانه‌زنی پذیرندگان خدمات را بالا برده است تا جایی که بحث امتیاز گیری از تعداد تراکنش‌ها نیز مطرح شده و در نهایت بین شرکت‌های PSP در این خصوص رقابت شدیدی ایجاد شده و به نوعی سرمایه‌های ملی را دچار رکود کرده است تا جایی که شرکت‌های PSP همچنان به دنبال وارد کردن دستگاه پایانه فروش هستند.

آقامحمدی افزود: اگر کارمزدها در مدل کسب و کار اثربخشی لازم را داشت، نوآوری به کیفیت ارائه خدمات اتکای بیشتری داشت نه اینکه با انگیزه افزایش تعداد تراکنش‌ها به پذیرنده دستگاه‌های پایانه فروش امتیاز بدهیم.

رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران تاکید کرد: این چالش در حوزه بانکداری نیز وجود دارد و بانک‌ها هزینه‌های گزافی در این زمینه پرداخت می‌کنند. این هزینه‌ها بعدها بر کارمزد تراکنش‌های درگاه‌ها تحمیل می‌شود. اگر مدل کارمزدها اصلاح شود بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

آقامحمدی همچنین در خصوص مبارزه با پولشویی در فرآیند استفاده از پایانه‌های فروش، سایت‌های قمار، درگاه‌های اجاره‌ای، حساب‌های اجاره‌ای و … نیز گفت: برخی تخلفات در کشور تابع قانون مجازات اسلامی است. برخی از مشاغل در دنیا شاید مشاغل تعریف‌شده‌ای باشند اما در داخل کشور تخلف محسوب می‌شوند. برخی IPها در این جهت با محدویت‌هایی روبرو شده اند. اما هزینه‌های مرتبط با این فرآیندها هیچگاه به صفر نرسیده است.

وی افزود: این روند در بانک‌ها و PSPها با ملاحظه رفتارسنجی مشتری مدنظر قرار گرفته است. مشتری در زمان ثبت‌نام و دریافت دستگاه پایانه فروش تعهداتی را می‌پذیرد و اگر از این چارچوب خارج شده و تغییر رویه دهد، باید تحت نظارت قرار گرفته و با واکنش جدی روبرو شود.

رئیس اداره کل خدمات نوین بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه برخورد با متخلفان در این حوزه با جدیت پیگیری می‌شود، اظهار کرد: نوآوری‌های موجود در این عرصه از قبیل بلاک‌چین، کیف پول الکترونیک، رمز ارزها و … شرایط جدیدی را ایجاد می‌کنند. در جریان نقدینگی کیف پول الکترونیک شاید بتوان کنترل‌هایی را انجام داد اما از اساس جذابیت‌هایی ایجاد شده که در قالب همان فضای جریان نقدینگی، شرایط پرداختی شکل بگیرد که قابل تعریف باشد. این روند به سرعت در حال رشد است. در چند سال گذشته صحبت کردن در مورد رمز ارزها چندان آشنا نبود اما امروزه برای اغلب افراد جامعه آشنا است.

آقامحمدی ابراز کرد: اکثر بانک‌های مرکزی در دنیا نیز نگرانی‌هایی در این زمینه دارند و تاکنون فرآیندی مشاهده نشده که بتواند این دغدغه را رفع کند. حتی به دلیل اینکه نمی‌توانند با این جریان مقابله کنند، از آن استقبال نیز شده است. در فناوری‌های جدید پرداخت سرعت معاملات افزایش و هزینه‌ها در حال کاهش است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.