بازدهی بورس در تابستان 23 درصد بود/ در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا در پاییز

بازدهی بورس در تابستان 23 درصد بود/ در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا در پاییز

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، شاخص کل بورس اوراق بهادار آخرین روز معاملاتی تابستان را با ریزش 57 هزار واحدی و از دست کانال 1.6 میلیون واحدی سپری کرد تا دهمین ریزش سنگین و بیش از 50 هزارواحدی برای بورس در سال 99 رقم بخورد و شاخص کل بر روی رقم 1 میلیون و 595 هزار واحد متوقف شود.

شاخص‌سازان اصلی که سبب ریزش امروز بازار شدند، «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «شپنا»، «تاپیکو» و «شتران» بودند.

در بازار فرابورس نیز متاثر از معاملات منفی «مارون» و «کگهر» به عنوان دو شاخص‌ساز اصلی شاهد افت 217 واحدی و توقف رقم شاخص فرابورس بر روی رقم 17599 واحد بودیم.

مجموع ارزش معاملات در بازار امروز حدود 8 هزار میلیارد تومان بود. «زاگرس» در روز جاری بیشترین توجهات حقیقی‌ها را به سمت خود جلب کرد؛ «فملی»، «خودرو» و «وبملت» هم با بیشترین حمایت حقوقی‌ها رو به رو بودند.

آیا شاخص کل شانس بازگشت به مسیر صعودی را دارد؟

اصلاحات بازار در یک ماه و نیم گذشته سبب شده تا برخی از سرمایه‌گذاران با رویکرد کوتاه مدت و نوسان‌گیری اقدام به خرید سهام کنند و پس از مثبت شدن‌های کوتاه مدت در چند روز دست به فروش بزنند و از این طریق فشار فروش در کلیت بازار را تشدید کنند.

زمانی که بازار وارد فاز اصلاح می‌شود صرفا برخی دلایل را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما سنجش اینکه هر کدام از دلایل مطرح شده چند درصد در اصلاح کلی شاخص سهام موثر هستند، ‌ساده نیست. بازار هر زمانی که تعادل خود را از دست می‌دهد سریعا با تغییر جهت همراه خواهد شد همانند اتفاقی که برای خرید صندوق پالایش یکم رخ داد، این صندوق با توجه به افت قیمت‌هایی که نمادهای پالایشی تجربه کردند از تخفیف جذابی برای خرید برخوردار نبود و نتوانست موفقیت دارایکم را تکرار کند.

در انتظار تاثیرات انتخابات آمریکا

ترامپ انتخاب شود قیمت ارز بالا می‌رود و به‌تبع آن تورم تشدید می‌شود، موتور اصلی رشد بورس نیز همین شوک‌‌ها و فشارهای تورمی است بنابراین انتظار داریم بازار سرمایه رشد کند. از سوی دیگر اگر بایدن پیروز انتخابات باشد، چشم‌انداز اقتصادی مثبت خواهد شد و نرخ ارز نیز کاهش پیدا می‌‌کند.

اکنون تقاضای اصلی که در بازار ارز وجود دارد، تقاضای مصرفی نیست بلکه تقاضای سفته‌بازی است بنابراین با کاهش نرخ ارز تقاضای سفته‌بازی نیز کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ها پایین می‌آید. بورس نیز به‌تبع آن دچار یک رکود می‌شود و برای مدتی استراحت می‌‌کند اما با این حال ریزش زیادی نخواهد داشت.

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.