بازدهی بازارها در هفته چهارم مرداد ۱۴۰۱/ رشد اندک ۲ بازار و افت طلا و سکه

بازدهی بازارها در هفته چهارم مرداد ۱۴۰۱/ رشد اندک ۲ بازار و افت طلا و سکه
خلاصه اخبار

بازدهی بازارها در هفته چهارم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دو بازار مالی رشد و دو بازار افت را تجربه کرده‌اند. طلا و سکه هفته را کاهشی به پایان رساندند.

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته چهارم مرداد، نشان می‌دهد که دو بازار رشدی اندک و دو بازار افت قابل توجهی را تجربه کردند.

قیمت دلار

قیمتدلار در هفته چهارم مرداد، 0،10 درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، 0،38 درصد رشد کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه 27 مرداد، نرخ فروش دلار را 28 هزار و 53 تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه 20 مرداد، تابلو صرافی‌ها رقم 28 هزار و 24 تومان را نشان می‌داد.

نوسانات قیمت دلار

دلار در بازار آزاد در هفته‌ای که رو به پایان است، بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند پرنوسانی داشت و در میان کانال 29 هزار و 30 هزار تومانی در رفت و آمد بود. در حالی که این ارز به کانال 31 هزار تومان هم نزدیک شد، اما نتوانست به آن برسد. همین نوسانات تا حدودی در معاملات غیرقانونی فردایی نیز دیده می‌شد.

تحولات مربوط به مذاکرات وین نوسانات این بازار را رقم زد. ظهر روز گذشته، معامله‌گران خیابان فردوسی، نرخ فروش دلار را بین 29 هزار و 500 تا 29 هزار و 700 تومان اعلام می‌کردند. کف و سقف دلار در کانال‌های تلگرامی نیز 29 هزار و 800 تا 29 هزار و 950 تومان ثبت شد.

قیمت طلا

اما بازدهی بازار طلا در هفته منتهی به 28 مرداد 1401، با 5،97 درصد افت همراه بود. طلا هفته گذشته نیز 0،39 درصد افت را تجربه کرده بود.

قیمت طلا در روز پنجشنبه به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و 279 هزار و 601 تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز 20 مرداد، یک میلیون و 360 هزار و 860 تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز هفته گذشته زیان کردند. این بازار در هفته چهارم مرداد با 7،77 افت همراه بود. این رقم، بیشترین بازدهی منفی در میان بازارهای مالی محسوب می‌شود. در حالی بر اساس اعلام اتحادیه، بازدهی سکه در چند هفته گذشته صفر بود.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه 20 مرداد 14 میلیون و 800 هزار تومان و روز 27 مرداد 13 میلیون و 659 هزار تومان اعلام شد.

بر اساس داده‌های منابع مختلف، بازار طلا و سکه در هفته گذشته، نوسانات زیادی را تجربه کردند. در سایت اتحادیه و شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز نرخ‌ها در این بازار به کانال بالا و پایین رفت و آمد داشتند اما طلا، سکه امامی و سکه بهار آزادی، هفته را در هر دو منبع در کانال پایین‌تر به پایان رساندند؛ که عبارت بود از به ترتیب یک میلیون و 200 هزار تومانی، 13 میلیون تومانی و 12 میلیون تومانی.

قیمت اونس نیز هفته‌ای نوسانی را پشت سر گذاشت و اکنون کاهشی است.

بازدهی بازارها
بازدهی بازارها در هفته چهارم مرداد 1401

بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته چهارم مرداد، شاخص کل بورس مانند هفته گذشته، رشد کرد. شاخص کل بازار سرمایه، چهارشنبه 26 مرداد را در سطح یک میلیون و 451 هزار و 404 واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس، در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه 19 مرداد، به یک میلیون و 448 هزار و 464 واحد رسیده بود. این ارقام به معنای رشد 0،20 درصدی شاخص کل است که بیشترین بازدهی در میان بازارهای مالی محسوب می‌شود. بازار سرمایه در هفته گذشته نیز با رشد 0،77 درصدی شاخص کل همراه شد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه، در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: مرداد ماه با شاخص 1474 هزار واحد شروع شد و با شاخص 1451 هزار واحد به اتمام رسید. در واقع تغییر محسوسی در شاخص کل دیده نشد. اما این هفته طبق چیزی که هفته گذشته، پیش‌بینی کرده بودیم بازار حول و حوش اخبار مذاکرات چرخید.

او افزود: در ابتدای هفته شاهد هیجان خرید و خوش‌بینی در بورس بودیم. اما منفی‌های روزهای بعد این خوش‌بینی را از بین برد و تقریبا هفته سر به سری رو بازار پشت سر گذاشت. اما نکته مهم در این روزهای بازار فرق جنس خریدار و فروشنده در بازار است. کسی که خرید می‌کند با سرمایه اندک و محتاطانه وارد بازار می‌شود ولی فروشنده‌ها دست برتر را دارند و قوی‌تر دست به فروش می‌زنند.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است.

مذاکرات وین پس از چند سال چانه‌زنی، به مرحله حساسی رسیده است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا وعده داده که در جلسه آتی شورای حکام پرونده پادمانی ایران را ببندد؛ به شرطی که آژانس در گزارشی پایان اختلافاتش با تهران را اعلام کند.

البته مقامات اروپایی از زمان ارسال پاسخ ایران در دوشنبه شب به این موضوع اشاره کرده‌اند که موضع ایران احتمالاً ایده سازش باشد، با این حال، آنها مدعی هستند که حل و فصل ماجرا به تهران بستگی دارد.

یک مقام بلندپایه اروپایی روز چهارشنبه به این موضوع اشاره کرد که تهران و واشینگتن می‌خواهند درباره محتوای پیش‌نویس اطمینان حاصل کنند. دو مقام غربی اشاره کردند که هیچ توافق قریب‌الوقوعی را پیش‌بینی نمی‌کنند، گرچه در روزهای آینده احتمال آن باقی خواهد ماند (اکوایران).

ظاهراً اختلاف اصلی باقی‌مانده، موضوع تضمین‌هایی است که ایران از آمریکا در قبال احیای برجام می‌خواهد. این موضوع تردیدهایی را در به نتیجه‌ رسیدن سریع مذاکرات ایجاد کرده است.

پیش‌بینی بازارهای مالی

در این میان، بازارهای مالی در روزهای گذشته کاهش قیمت را تجربه کردند. برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: دولت با انتشار اخبار مثبت برجامی توانست قیمت دلار را تا حدودی کنترل کند و نزدیک 10 درصد کاهش دهد.

او افزود: تداوم این ریزش قیمت همچنان به اخبار برجامی بستگی دارد و تحلیلگران نمی‌توانند پیش‌بینی دقیقی انجام دهند.

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی، نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد: در هفته پیش رو به احتمال زیاد اخباری موثق از نتایج مذاکرات وین منتشر می‌شود.

او توضیح داد: در بازار داخلی همه چیز به قیمت دلار بستگی دارد. در نتیجه، به نظر می‌رسد در هفته آینده که وارد شهریور می‌شویم سکه امامی در کانال 13 میلیون و 800 هزار تومان تا 14 میلیون و 800 هزار تومان نوسان داشته باشد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای تجارت‌نیوز بخوانید.