مروری بر وضعیت بازار کامودیتی (نفت و طلا) در آبان ماه 1398

مروری بر وضعیت بازار کامودیتی (نفت و طلا) در آبان ماه 1398
خلاصه اخبار

آبان ماه را می توان ماه تنش های سیاسی در خاورمیانه دانست، از تظاهرات عراق گرفته تا اتفاقات اخیر ایران پس از افزایش ناگهانی قیمت بنزین. بازارهای جهانی نیز با تنش‌هایی رو به رو بودند، ایالات متحده درگیر استیضاح ترامپ بود.

آبان ماه را می توان ماه تنش های سیاسی در خاورمیانه دانست، از تظاهرات عراق گرفته تا اتفاقات اخیر ایران پس از افزایش ناگهانی قیمت بنزین. بازارهای جهانی نیز با تنش‌هایی رو به رو بودند، ایالات متحده درگیر استیضاح ترامپ بود. مذاکرات تجاری چین و آمریکا هنوز به نتیجه نرسید و همچنان بازار کامودیتی‌ها در انتظار توافق تجاری است. قیمت نفت نیز نوساناتی مثبت را تجربه کرد. اما  پیش بینی روند قیمت نفت خام کمی نگران کننده است.

مروری بر وضعیت بازار کامودیتی (نفت و طلا) در آبان ماه 1398

نفت

در اول آبان انستیتو نفت آمریکا ( API ) تغییر هفتگی موجودی مخازن آمریکا را 4.45 میلیون بشکه اعلام کرد که برای سومین هفته صعودی و عامل فشار بر کاهش قیمت ها بود. در همین روزها مذاکراتی در جهت کاهش عرضه اوپک مجددا شروع شد که محرکی برای افزایش قیمت‌ها در روزهای آتی آبان ماه محسوب شد.

این رویه افزایش قیمت های نفت آمریکا ادامه یافت و از جمله دلایل آن می توان به این موارد اشاره کرد:

شاخص PMI کایشین چین در حوزه تولید که دربرگیرنده بنگاه‌های کوچک و متوسط است، رقم 51.7 را برای ماه اکتبر نشان داد که فرای انتظار 51 اقتصاددانان بوده و محرک تقاضا و قیمت کامودیتی‌ها است.

اوپک عنوان کرد که توافق محدودیت عرضه نفت در ماه دسامبر برای یک دوره 6 ماهه دیگر، تمدید خواهد کرد.

شاخص اشتغال آمریکا در ماه اکتبر نشان از اشتغالزایی 128 هزار نفری داشته که فرای انتظار 89 هزار نفر اقتصاددانان بوده و باعث اوج گیری شاخص‌های بورس آمریکا شامل S&P و نزدک به اوج تاریخ است. این موضوع محرک قیمت نفت است.

در نیمه آبان قیمت نفت رو به کاهش گذاشت و دلیل آن هم گزارش خبرگزاری‌ها مبنی بر عدم علاقه‌مندی کشورهای عضو اوپک و نوپک به کاهش عرضه نفت است.

در نیمه دوم آبان ماه اتفاقاتی روی داد، از جمله آن ها:

  • آمریکا برای اولین بار طی 40 سال گذشته، در ماه سپتامبر تراز مثبت نفتی 300 میلیون دلاری داشته و صادرات آن بیش از واردات بوده است.
  • تعداد حلقه چاه نفت آمریکا در هفته پایانی آبان و برای سومین هفته متوالی نزولی بود و با افت 7 حلقه به 684 رسید که کمترین سطح 31 ماه گذشته رسید.
  • واردات نفت چین در ماه اکتبر با جهش 17% به 10.76 میلیون بشکه در روز رسید که یک رکورد تاریخی جدید است.
  • در عراق تظاهرکنندگان مانع صادرات 90 هزار بشکه نفت این کشور شده و جاده‌ها را مسدود کردند. صادرات از بندر ام القصر ادامه داشته است که بازار جهانی نفت را نگران کرد.

اونس طلا

اوایل آبان ماه قیمت طلای جهانی با رشد 0.41 درصدی به رقم 1508 دلار رسید که دلیل اصلی این رشد به تداوم ورود سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF و امید به کاهش بهره ارزهای معتبر دنیا بر می‌گردد. در ادامه آبان ماه رشد قیمت طلا ادامه یافت و به 1513 دلار رسید. این رشد قیمت طلا نیز به کاهش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو و نابسامانی سیاسی در آمریکا ناشی از رای مجلس نمایندگان به شروع فرآیند استیضاح ترامپ مربوط است. این عوامل همگی عامل نگرانی و تحریک قیمت طلا بودند.

در پایان آبان ماه نیز داده های تورم آمریکا نگرانی از روند افزایشی آن را برطرف کرد و به نظر رسید که بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره در سال 2020 برنامه ریزی کرده است. این موضوع عامل تقویت قیمت طلا و تضعیف دلار است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.