بازار سرمایه رشد بسیار بالاتری را تجربه خواهد کرد/ پیش‌روهای بازار؛ گروه فلزات، معدنی، پالایشی و پتروشیمی

بازار سرمایه رشد بسیار بالاتری را تجربه خواهد کرد/ پیش‌روهای بازار؛ گروه فلزات، معدنی، پالایشی و پتروشیمی

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

مثلا اگر بگوییم کل 49 نفر سهام عدالت‌شان را بفروشند هم روی صورت‌های مالی شرکت‌ها یک ریال تغییر ایجاد نمی‌کند اما قیمت‌ سهام‌شان را متحول می‌کند. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید خبرهای موثر بر ارزش را از خبرهای موثر بر قیمت تفکیک کنند و تشخیص دهند. این مهم است و تفاوت یک سرمایه‌گذار برنده و بازنده را مشخص می‌کند.» این بخشی از گفت‌وگوی حمید مرتضی‌کوشکی، تحلیلگر ارشد بورس و مدرس بازارهای مالی با خبرنگار بااقتصاد است. متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید.

                            **************

-با توجه به ریزش‌های اخیر بازار سهام، آیا می‌توان گفت که شاخص بورس وارد فاز اصلاحی فرسایشی شده است؟

نه. بازار یکسری مفروضات دارد که باید از حواشی جدا کرد. حواشی زمانی می‌تواند روند واقعی ( مثبت و منفی) به بازار بدهد که اگر شاخص صعودی باشد، این روند مبتنی بر مفروضات باشد. شاید بازار با یک خبر صعودی یا نزولی ‌شود اما روند واقعی نمی‌گیرد و شرکت‌ها بر اساس مفروضات حرکت می‌کنند. برای نمونه، اخبار و ابهاماتی مانند پذیرش یا رد FATF و غیره تنش‌هایی در بازار ایجاد کرد یا درگیری‌های نظامی ایران و امریکا که تشنج‌های زیادی در ترندهای کوتاه‌مدت بازار ایجاد کرد، به‌گونه‌ای که در یک روز هم صف خرید بود و هم صف فروش! به‌هر حال در بازار سرمایه حتی اگر شاخص به 4 میلیون واحد هم برسد این بحث‌ها هم وجود خواهد داشت. واکنش این‌روزهای بازار، بیشتر مبتنی بر رفتار احساسی و بیش‌واکنشی حواشی بازار است. معتقدم خبری می‌تواند تاثیرگذار باشد که روی ارزش اثر بگذارد. اگر بگوییم کل 49 نفر سهام عدالت‌شان را بفروشند هم روی صورت‌های مالی شرکت‌ها ریالی تغییر ایجاد نمی‌کند اما قیمت‌ سهام‌شان را متحول می‌کند. سرمایه‌گذاران باید خبرهای موثر بر ارزش را از خبرهای موثر بر قیمت تفکیک کنند و تشخیص دهند. این مهم است و تفاوت یک سرمایه‌گذار برنده و بازنده را مشخص می‌کند.

-بنابراین شما روند صعودی برای بازار پیش‌بینی می‌کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، از چه زمانی؟

به نظر من، جریان پول و نقدینگی زیر تاثیر اخبار سهام عدالت و تعطیلات خرداد، کمی ترسیده است. این یک اصل است که در بازارهای مالی هیچ‌گاه «احساس»، برنده نیست؛ چه در روند صعودی و چه در روند نزولی باشد. در حال حاضر مفروضات بازار هیچ تغییری نکرده اما تعطیلات خرداد و اخبار سهام عدالت کمی در روند بازار اختلال ایجاد کرد و بزودی سهم‌ها ریکاوری شده و به قیمت‌های قبلی برمی‌گردند. پیش‌بینی می‌کنم بازار سرمایه متاثر ازافزایش نرخ دلار، رشد بازارهای جهانی و سایر فاکتورها، رشدهای بسیار بالاتری را تجربه خواهد کرد. 

-رشد نرخ دلار را می‌توان به‌عنوان بازار موازی و رقیب بازار سرمایه در جذب نقدینگی دانست؟

نه. رشد نرخ دلار نمی‌تواند روند مثبت بازار را متوقف کند چون جذابیت چندانی ندارد و بخشی از گزینه سرمایه‌گذاری مردم است نه همه آن. دلار 18 هزار تومانی مگر تا چقدر افزایش نرخ خواهد داشت؟ فراموش نکنیم، ما همچنان نمادهایی را داریم که با دلار 13 هزار تومانی آپدیت شده‌اند. ضمن این‌که سازوکار بازارها را هم باید در نظر داشته باشیم. مزیت بازار سرمایه -بجز رقم پایه 500 هزار تومانی- سازوکار معاملاتی آن است که در هر مکانی هم می‌توان با یک تیک در این بازار خرید و فروش کرد. بنابراین، سهامداران نباید نگران باشند. نکته بسیار مثبت دیگر بازار سرمایه که در حال فراموشی است و فعالان قدیمی باید آن را یادآوری و تاکید کنند، استراتژی معاملاتی افراد است که باید آن را به سهامداران جدید یادآوری کنیم. البته ریزش‌های فعلی تلنگری به سرمایه‌گذاران و مردم عادی است که متوجه شوند بازار روی دوم هم دارد. به هر روی، بازار سرمایه در میان تمامی بازارها موفق بوده است و از این به بعد هم ادامه خواهد داشت. 

-فاکتورهای دیگری که برای صعود بازار سرمایه مترتب می‌دانید، چیست؟ لطفا توضیح دهید.

یک دیگر از فاکتورها و مفروضاتی که برای آینده بازار سرمایه متصور هستیم، افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی شرکت‌های بزرگ است. همچنین دولت چاره‌ای جز فروش سهام و تامین مالی از بازار سرمایه ندارد. کاهش شدید فروش نفت که شانتاژکننده نرخ ارز است و نرخ ارز هم بر بازار سرمایه تاثیرگذار می‌گذارد. به همین دلیل معتقدم، در یک چشم به‌هم زدن شاخص، با یک گارد اصلاحی زیر یک میلیون واحد، دوباره به روند صعودی بازمی‌‎گردد. متاسفانه فاکتور دیگر، نرخ دلار است که به کانال 17 هزار تومان رسیده و در حال تثبیت شدن است و حتی قدم در محدوه 18 هزار تومان هم گذاشته است. تثبیت نرخ دلار در این محدوده باعث می‌شود تا نرخ دلار نیمایی نیز آرام آرام افزایش یابد و شانه‌به‌شانه دلار آزاد حرکت کند. هر چند این خبر خوبی برای بازار سرمایه است اما برای اقتصاد خوب نیست و این مساله مفروضات بازار سرمایه را تغییر می‌دهد. همچنین در بازارهای جهانی که با کاهش شیوع کرونا، به روند عادی برگشته است، در زنجیره فلزات رنگی مانند روی ریزش آنچنانی نداشتیم و در بخش زنجیره فراورده‌ها که قیمت‌های تاریخی را دیدند نیز اکنون شاهد رشد 30 تا 40 درصدی قیمت نفت و فراورده‌ها هستیم. در مجموع بازارهای جهانی هم روند صعودی گرفته‌اند. بنابراین مفروضات مثبت است و چشم‌انداز بازار سرمایه مبهم نیست. هرچند مفروضات اساسی و پایه‌ای بازار تغییر کرده است. برای نمونه، زمانی برای پتروشیمی P/E 5 تا 6 مطلوب بودو در آن زمان مردم شناختی از بازار سرمایه نداشتند و کدهای بورسی میلیون نشده بود و نرخ سود بانکی 20 درصدی هم جذابیت بازارهای موازی را افزایش می‌داد اما الان وجود کدهای میلیونی، ارزش معاملات روزانه چند هزار میلیاردی در بازار سرمایه و کاهش نرخ موثر سپرده بانکی تا زیر 14 درصد، همه اینها مفروضات پایه‌ای بازار را تغییر داده است و این مفروضات شانتاژکننده بازار هستند. 

-در این صورت (روند صعودی بسیار بالای شاخص)، صنایع پیشرو بازار سهام کدام‌ها هستند؟

به نظر من، پیشروهای بازار سرمایه، به ترتیب؛ فلزات رنگی، فلزات اساسی، گروه معدنی، پالایشی‌ها و سپس پتروشیمی‌ها خواهند بود. در صنایع فلزات اساسی، وقتی وضعیت بودجه در سال 99 بحرانی‌تر شود، دولت از بودجه عمرانی می‌کاهد و شاید هم به جایی برسد که آن را صفر کند و این تصمیم، مفهوم توسعه را در کشور به چالش می‌کشاند که روی گزارشات شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد اما نرخ دلار مزیتی برای شرکت‌هایی است که تا کنون فروش خوبی داشته‌اند، مانند: پتروشیمی‌ها، فلزات اساسی، فلزات کانی، معدنی‌ها و پالایشگاهی‌ها.

-نظرتان درباره عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF به‌ویژه صندوق یکم که به اتمام رسید و صندوق دوم هم از تیرماه عرضه می‌شود، چیست؟

ETF ها در افق کوتاه‌مدت ارزندگی چندانی ندارند اما در افق بلندمدت ارزندگی دارند. باید سازوکاری را تصویر کنیم که بازار سرمایه به منبع تامین مالی دولت تبدیل شده است و شرکت‌ها با تجدید ارزیابی از محل سود انباشته خالی می‌شوند تا ظرفیت‌های استقراض ایجاد شود و به این‌ترتیب، شرکت‌ها بتوانند با نرخ پایین‌تر تامین مالی کنند. همچنین سیاست‌های دولت در آینده احتمالا روی کاهش شدید پرداخت سود نقدی است تا شرکت‌ها روی سیستم بانکی فشار نیاورند و بانک‌ها هم منابع‌شان در بخش‌هایی که ارزش افزوده ندارد، بلوکه نشود. در این صورت مطالبات وصول نشده هم کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد این یک برنامه و پروسه بلندمدت است که دولت دنبال می‌کند. در مجموع و در شرایط تحریمی، دولت به این بازار(سرمایه) نیاز دارد. وقتی این فاکتورها را کنار هم می‌گذاریم، متوجه می‌شویم که بازار گارد صعودی دارد و ترندهای کوتاه‌مدت اصلاحی و زودگذر است.

گفت‌وگو: مولود غلامی  

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران
  • با سلام
    خیلی استفاده کردم گفتگوی خوبی بود ممنون