بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم مرداد ماه 1398)

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم مرداد ماه 1398)
خلاصه اخبار

این هفته بورس کالا میزبان دو سر رسید دیگر زعفران آتی خواهد بود. قرارداد زعفران آتی نگین (تحویل آبان) روز 27 مرداد راه اندازی شده و سر رسید آن 18 آبان است.

دلار ابتدای هفته همانند چند هفته ی قبل، باز هم کوتاه آمد و با 150 تومان کاهش، در 11780 تومان کار خود را آغاز کرد. اما چرا دلار افت کرد؟ به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز افزایش شیب کاهشی بازار ارز در روز ابتدایی هفته شد، تعطیلی بازارهای همسایه بود. براساس صحبت‌های فعالان، در اولین روز هفته بازار معاملات حواله درهم جدیت روزهای سابق را نداشت و حجم معاملات پایین آمده بود. در این شرایط، برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی عنوان می‌کردند که قیمت درهم تا حدود ۳ هزار و ۲۴۰ تومان پایین رفته است.

علت افت حواله درهم نیز به نزدیک بودن به عید قربان و کاهش فعالیت بازیگران بزرگ بازار نسبت داده شد. از آن سو، بازار معاملات هرات افغانستان نیز یک هفته به مناسبت عید قربان تعطیل اعلام شد. به باور شماری از بازیگران ارزی، به‌دلیل کاهش تحرکات بازارهای همسایه، حجم معاملات در بازار داخلی نیز پایین آمده بود.

از طرف دیگر فعالان بازار عنوان می‌کنند، در روزهای اخیر کمتر کسی برای خرید دلار و سکه به میدان فردوسی و سبزه‌میدان مراجعه می‌کند؛ زمانی که تقاضای نقدی در بازار حضور ندارد، قیمت تنها از کانال حواله می‌تواند تحریک می‌شود که به‌دلیل تعطیلی نسبی بازار درهم، حجم این گونه معاملات نیز افت پیدا می‌کند. در نهایت دلار در انتهای هفته کار خود را با 11670 تومان به اتمام رساند.

اطلاعیه های بازار آتی زعفران

در این هفته و همزمان با افت قیمت ها، بورس کالا دو بار وجه تضمین اولیه نگین را کاهش داد و ابتدا وجه تضمین را به 320 هزار تومان و سپس به 300 هزار تومان (شامل 200 هزار تومان وجه تضمین اولیه + 100 هزار تومان وجه تضمین اضافی) رساند.

این هفته بورس کالا همچنین میزبان دو سر رسید دیگر زعفران خواهد بود. قرارداد آتی نگین تحویل آبان روز 27 مرداد راه اندازی شده و سر رسید آن 18 آبان است. قرارداد آتی پوشال تحویل آبان نیز روز 28 مرداد راه اندازی شده و سر رسیدش 25 آبان ماه خواهد بود.

گواهی سپرده زعفران و ارز (در تاریخ 24 مرداد ماه 1398)

دلار آزاد (صرافی ملی) 11,700 تومان
دلاری نقدی تهران 11,670 تومان
گواهی سپرده نگین زرین (پایانی) 9,545 تومان
گواهی سپرده پوشال معمولی زرین (پایانی) 8,834 تومان

قیمت تسویه

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم مرداد ماه 1398)

قیمت تسویه زعفران نگین شهریور روز پنجشنبه 9427 تومان بود. روند تغییرات قیمت تسویه در هفته ی گذشته می تواند معیار بهتری برای قضاوت بازار باشد.

موقعیت تعهدی باز

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم مرداد ماه 1398)

در هفته چهارم مرداد روند کلی بازار به گونه ای بود که با کاهش قیمت تسویه، موقعیت های تعهدی باز نیز کاهش پیدا می کرد که این می تواند به معنای شناسایی سود معامله گرانی باشد که در قیمت های بالاتر، موقعیت فروش اتخاذ کرده اند که این مسئله می تواند سیگنالی برای رشد قیمت ها در هفته ی آینده باشد.

توضیح: موقعیت تعهدی باز به معنی تعداد قرارداد های آتی است که هنوز تسویه نشده است. یعنی موقعیت هایی هستند که از سوی معامله گران بسته نشده یا به مرحله تسویه فیزیکی نرسیده است.

راهنما: افزایش موقعیت باز در روند صعودی یا نزولی، هشدار بر ادامه روند صادر می کند. کاهش موقعیت باز در روند ها نشان دهنده احتمال تضعیف روند و بازگشت است. همراهی داده های مربوط به تغییرات حجم با موقعیت باز به عنوان سیگنال تایید محسوب می شود.

هشدار: با توجه به وضعیت تغییرات رادیکال قیمت در قرارداد ها، از ناحیه تغییرات و حجم معاملات نمی توان سیگنال قوی دریافت کرد.

حمایت و مقاومت مهم آتی زعفران (بر اساس نقاط پیوت روزانه)

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم مرداد ماه 1398)

لازم به ذکر است قرارداد نگین و پوشال مهر ماه به دلیل کمبود تعداد روزهای معاملاتی در جدول ذکر نشده است.

برچسب‌ها