بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم تیر ماه 1398)

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم تیر ماه 1398)
خلاصه اخبار

بازار آتی، یکی از بازار های جذاب و در عین حال پر ریسک مالی است. در ایران چند وقتی است زعفران جای خود را در بازار آتی پیدا کرده است. در سیگنال هر هفته به ارائه گزارشی از بازار آتی زعفران خواهیم پرداخت.

در آخرین روز هفته گذشته، قیمت دلار پس از ۶ کاهش متوالی، اولین افزایش را ثبت کرد. روز پنج شنبه، شاخص ارزی ۲۵۰ تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. به‌رغم این افزایش، به واسطه افت روزهای شنبه تا چهارشنبه، دلار در هفته گذشته ۳/ ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. به گفته فعالان، روند افزایشی دلار از اواسط روز چهارشنبه شروع شد، پس از آنکه قیمت دلار به کف ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی برخورد کرد. برخی از فعالان عنوان می‌کنند، معامله‌گران بزرگ از این نقطه به بازار وارد شدند و با خریدهای خود قیمت را بالا آوردند.

برخی سایت ها و کانال های خبری از شروع به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه 29 تیر 98 خبر می دهند. با اینحال بانک مرکزی طی یک اطلاع رسانی اعلام کرد این بازار در حال اتمام مراحل نهایی برای رونمایی بوده و بر خلاف گفته رسانه ها، از ویژگی های این بازار کشف قیمت ارز توسط عرضه و تقاضای ارز خواهد بود. گفتنی است برخی کانال ها از تعیین نرخ دلار 10 هزار تومانی توسط بانک مرکزی برای این بازار خبر داده بودند.

اطلاعیه های بازار آتی زعفران

یکشنبه 23 تیر ماه، اطلاعیه “راه اندازی قرارداد آتی زعفران پوشال تحویل شهریور ماه 98” بر روی وبسایت بورس کالا قرار گرفت. این قرارداد از شنبه 29 تیر راه اندازی شده و تا تاریخ 10 شهریور قابل معامله خواهد بود.

دوشنبه 24 تیر نیز اطلاعیه “کاهش وجه تضمین اولیه در قرارداد های آتی زعفران نگین” از طرف بورس کالا منتشر شد. طبق این اطلاعیه با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قرارداد های فعال، از روز چهارشنبه 26 تیر، وجه تضمین اولیه برابر 460 هزار تومان تعیین می گردد.

گواهی سپرده زعفران و ارز (در تاریخ 27 تیر ماه 1398)

دلار آزاد (صرافی ملی) 11500 تومان
دلاری نقدی تهران 11990 تومان
گواهی سپرده نگین زرین (پایانی) 11200 تومان
گواهی سپرده پوشال معمولی زرین (پایانی) 9450 تومان

قیمت تسویه

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم تیر ماه 1398)

قیمت تسویه روز پنجشنبه 12045 تومان بود. روند تغییرات قیمت تسویه در هفته گذشته می تواند معیار بهتری برای قضاوت بازار باشد.

موقعیت تعهدی باز

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم تیر ماه 1398)

در ابتدای هفته و با کاهش قیمت آتی نگین مرداد از 12237 به 11430 (-6.6 درصد)، به تعداد 3609 موقعیت بسته شده است که می تواند هشداری بر اتمام روند نزولی صادر کند. در صورتی که این هشدار با افزایش تعداد موقعیت ها همزمان با آغاز روند صعودی از سه شنبه تا پنجشنبه همراه می شد، می توانست سیگنال صعودی قدرتمندی را ارائه کند اما این اتفاق رخ نداد و با افزایش آتی مرداد از 11430 تا 12045 (5.3 درصد)، 858 موقعیت بسته شد. البته باید در نظر داشت که شیب کاهش موقعیت ها در این سه روز کاهش یافت که می تواند سیگنالی بر ادامه روند صعودی در هفته ی پیشِ رو باشد.

توضیح: موقعیت تعهدی باز به معنی تعداد قرارداد های آتی است که هنوز تسویه نشده است. یعنی موقعیت هایی هستند که از سوی معامله گران بسته نشده یا به مرحله تسویه فیزیکی نرسیده است.

راهنما: افزایش موقعیت باز در روند صعودی یا نزولی، هشدار بر ادامه روند صادر می کند. کاهش موقعیت باز در روند ها نشان دهنده احتمال تضعیف روند و بازگشت است. همراهی داده های مربوط به تغییرات حجم با موقعیت باز به عنوان سیگنال تایید محسوب می شود.

هشدار: با توجه به وضعیت تغییرات رادیکال قیمت در قرارداد ها، از ناحیه تغییرات و حجم معاملات نمی توان سیگنال قوی دریافت کرد.

خرید و فروش حقیقی و حقوقی

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم تیر ماه 1398)
بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم تیر ماه 1398)

حمایت و مقاومت مهم آتی زعفران (بر اساس نقاط پیوت روزانه)

بازار آتی زعفران در هفته ای که گذشت (هفته چهارم تیر ماه 1398)

*** توجه: به دلیل کمبود روزهای معاملاتیِ سر رسید شهریور 98، پیوت ها بر اساس تایم فریم دو ساعته انتخاب شده اند که ریسک شکست بالاتری خواهند داشت.

برچسب‌ها