ایران و عمان؛ حسن همجواری و منافع اقتصادی متقابل

ایران و عمان؛ حسن همجواری و منافع اقتصادی متقابل
خلاصه اخبار

تهران – ایرنا – سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسقط که دوشنبه هفته جاری انجام خواهد ، توجه رسانه های عمان را به خود جلب کرده است.

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «شئون» عمان در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور در گزارشی با عنوان «عمان و ایران، حسن همجواری و منافع اقتصادی متقابل» نوشت که کشور سلطان‌نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران روابط تاریخی دارند که در 50 سال گذشته همکاری آن‌ها با حسن همجواری و منافع متقابل توسعه یافته است.

این پایگاه خبری در ادامه اضافه کرد: سلطان «هیثم بن طارق» روز دوشنبه در حالی میزبان دکتر «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران است که جهان شاهد مسائل مختلف بین المللی و منطقه‌ای است. 

شئون عمان افزود: منطقه با درگیری‌های سیاسی و اقتصادی مواجه است و می‌طلبد که دو کشور برای تسهیل کمک به خود و به طور کلی خدمت به منطقه تبادل نظر کنند. 

در حالی که مبادلات تجاری در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و 336 میلیون دلار بوده است، دو کشور به دنبال دستیابی به حداکثر سود در بعد اقتصادی به ویژه در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند.

به نوشته این پایگاه خبری ، تعداد کل شرکت‌های ایرانی سرمایه گذار در سلطان‌نشین عمان به 2 هزار و 710 شرکت رسید که از این تعداد یک هزار و 163 شرکت سرمایه‌گذار ایرانی با 100 درصد مالکیت و یک هزار و 547 شرکت با مشارکت عمانی و ایران هستند. 

در بخش لجستیک، شاهد جابه جایی کالا و فعالیت تجاری خوبی بین بنادر سلطان‌نشین عمان از جمله السویق، شناص، خصب و سلطان قابوس که توسط گروه «آسیاد» مدیریت و اداره می‌شود با بنادر کشور همسایه (ایران) هستیم. 

 ایران و عمان؛ حسن همجواری و منافع اقتصادی متقابل

حجم واردات و صادرات مستقیم بین این بنادر و بنادر ایران طی سال‌های گذشته بیش از 1.4 میلیون تُن انواع کالا را به ثبت رسانده است و حرکت تجاری بین بنادر عمان و ایران به طور میانگین روزانه به 5 تا 7 سفر رسیده است.

همچنین مسقط و تهران طی ماه‌های گذشته شاهد سفرهای متقابل هیات‌های تجاری بوده‌اند و تجار دو کشور برای تقویت روابط تجاری و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری با یکدیگر دیدار کرده‌اند که بی‌تردید در افزایش حجم مبادلات تجاری در آینده تاثیر مثبت خواهد داشت. 

انتظار می‌رود که دو کشور در سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به مسقط تفاهم‌نامه‌هایی را در بعد اقتصادی و تجاری، زیرساخت‌ها، قوانین و مقررات تشویقی سلطان‌نشین عمان که موجب جذب سرمایه‌گذاری می‌شود امضا کنند. 

در نوزدهمین اجلاس کمیته مشترک عمان و ایران که در فوریه گذشته در مسقط برگزار شد، به همکاری در حوزه‌های صنعت، معدن، مالی و بانکی، همکاری در حوزه مناطق آزاد و تبادل تجربیات پژوهشی در زمینه‌های کشاورزی، دامداری و شیلات اشاره شد. 

 ایران و عمان؛ حسن همجواری و منافع اقتصادی متقابل

در سطح سیاسی، روابط ایران و عمان بر پایه‌های محکم و مستحکمی از جمله حسن همجواری وعدم مداخله در امور داخلی بنا شده است که به حل و فصل تعدادی از مسائل معاصر منطقه‌ای کمک کرده است زیرا دو کشور گفتگوهای سیاسی مستمری دارند که مهمترین آن‌ها مذاکرات ژانویه گذشته در مسقط بود که درباره توافق هسته‌ای ایران بود. 

پایگاه خبری شئون عمان اضافه کرد: سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به مسقط فرصت مضاعفی برای حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک انجام شده در این پرونده و موضوعات دیگری مانند بحران یمن که به شکل عام از ارکان امنیت و ثبات در منطقه و تحقق صلح و امنیت بین المللی حمایت می‌کند، است. 

دیپلماسی عمان میدانی را برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از کشورها که با جمهوری اسلامی ایران اختلاف داشتند ایجاد کرد که نتایج مثبتی به دنبال داشت و همچنین روابط خوب دو کشور منجر به آزادی تعدادی از افراد با ملیت‌های مختلف در ایران زندانی شده بودند، شد.