ایا ترامپ می‌تواند بیت کوین را ممنوع کند؟‌

ایا ترامپ می‌تواند بیت کوین را ممنوع کند؟‌
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال، هفته گذشته بار دیگر شاهد ان بودیم که بیت کوین به سرتیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها، وب‌سایت خبری و روزنامه‌ها بدل شد. این اتفاق پس‌ازان صورت گرفت که دونالد ترامپ در توییتر خود، ارزهای دیجیتال را به باد انتقاد گرفت و در ارتباط با انها نوشت: «ارزهایی […]

به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال،

هفته گذشته بار دیگر شاهد ان بودیم که بیت کوین به سرتیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها، وب‌سایت خبری و روزنامه‌ها بدل شد. این اتفاق پس‌ازان صورت گرفت که دونالد ترامپ در توییتر خود، ارزهای دیجیتال را به باد انتقاد گرفت و در ارتباط با انها نوشت: «ارزهایی که ارزششان ثبات ندارند و روی هوا هستند!». اما این صحبت‌ها چه نتایجی را به دنبال دارد و ایا می‌توان متصور شد که ترامپ کمر بر ممنوعیت این ارزها ببندد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ارزدیجیتال همراه باشید.

به نقل از کوین‌تلگراف اظهارات ترامپ را می‌توان به‌نوعی مثبت ارزیابی کرد، چراکه توجه دنیا به سمت ارزهای دیجیتال جلب شد و حالا می‌توان مطمین بود که بیت کوین به‌اندازه‌ای مهم است که قدرتمندترین سیاست‌مدار دنیا در ارتباط با ان اظهارنظر می‌کند. حالا بازار رفته‌رفته در حال فراموش کردن گفته‌های وی است، و با بی‌توجهی‌ نسبت به حرف‌های ترامپ نشان دادند که موضوعات بزرگ‌تری برای نگرانی دارند.

یکی از موضوعاتی که خیلی به ان پرداخته‌شد این است که بیت کوین نسبت به تصمیمات کشوری به‌ وسعت امریکا چقدر اسیب‌پذیر است. ایا حال که توجه ترامپ به این سمت جلب شده، انتقادهای بیشتری را به سمت انها روانه می‌کند یا نه؟ ایا ترامپ ان را «ایده‌ای بد» در نظر می‌گرد و به «مقابله» به ان می‌پردازد؟ با توجه به شناختی که از ترامپ و اقداماتش وجود دارد، اگر این کار را انجام دهد جای تعجبی ندارد.

اگر بخواهیم یک واکنش سریع و بدون‌فکر به امکان ممنوعیت بیت کوین داشته باشیم؛ می‌گوییم «اگر می‌توانی این کار را انجام بده». خیلی‌ها معتقدند که این کار برخلاف قانون اساسی است. خیلی‌ها هم اعتقاد دارند اگر حتی تصویب شود، هیچی تاثیری نخواهد داشت و راه به جایی نمی‌برد.

این فرضیه‌ها تا حد زیادی گستاخانه هستند و مورد چالش قرار نگرفته‌اند و مانع دیدن پیچیدگی‌های بیت‌ کوین می‌شوند و چون به بزرگی اقتصاد جهانی هستند باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند.

با توجه به دیدگاه‌های ترامپ، ممکن است سعی کند بیت کویت را ممنوع کند. اگر موفق شود، ممکن است تاثیرات منفی‌ای روی تکنولوژی پشت ان داشته باشد. اما او این کار را نمی‌کند.

(اگه بیت کوین دارید، باید بدانید که با ریسک‌هایی مواجه هستید، نه‌تنها ریسک ممنوعیت بیت کوین توسط ترامپ، بلکه ریسک‌های غیرمنتظره‌ی دیگری که ممکن است اتفاق بیفتند.)

ازادی کد ازادی بیان نیست

ایا ترامپ می‌تواند بیت کوین را ممنوع کند؟‌

ابتدا بیایید ببینیم که ترامپ چطور می‌تواند بیت کوین را ممنوع اعلام کند. خیلی‌ها معتقدند، ممنوع کردن کد بیت کوین برابر است با ممنوعیت در حوزه ازادی‌های بشری. در متمم اول قانون اساسی امریکا نیز از این حقیقت حمایت‌شده که ازادی کد همانند ازادی بیان است.

مسیله اما پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. برخلاف نظر مردم، هیچ اظهارات رسمی برای حمایت از چنین ادعایی وجود ندارد. در پرونده مشهور «برنستین»، که در ان قاضی ادعایی را تایید کرد که بر مبنای ان، دولت اجازه نداشت از انتشار کدها جلوگیری کند. درنهایت این پرونده بدون دستور رسمی کنار گذاشته و مختومه اعلام شد.

درحالی‌که در کد برخی از ویژگی‌های بیان و اظهارنظر دیده می‌شود، از این نظر که از کد هم می‌توان برای اظهار وجود و ارتباط برقرار کردن استفاده کرد، اما به‌هرحال کد می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخلاف اظهارنظر، کد می‌تواند اعمال و کارهایی هم انجام دهد، کارهایی که معمولاً توسط قانون چارچوب بندی شده است.

به‌علاوه نوشتن کد، به‌عنوان ابزاری برای ابراز وجود، به‌اندازه‌ی صحبت‌کردن درمورد عقاید‌تان بی‌ضرر است. اما کاربران بیت کوین کد نمی‌نویسند، انها کدها را اجرا می‌کنند. انها اعمالی را انجام می‌دهند که ازلحاظ تیوری ممکن است غیرقانونی باشند. انجام اقدامات قانونی نیز با توجه به ذات شفاف بلاک چین غیرممکن نیست.

با توجه به ابعاد و گستردگی بازار ایالات‌متحده، حذف ان از اکوسیستم بیت کوین ملموس خواهد بود و این مسیله تنها در ارتباط با قیمت این ارز نیست. مورد پذیرش قرار گرفتن بیت کوین هم زیر سوال می‌رود؛ ریسک‌هایی که پذیریش بیت کوین بیشتر می‌شود، بیت کوینی که تا چند وقت می‌شد ان را در یک کیف پول امریکایی ذخیره کرد، می‌تواند به کوین‌هایی تبدیل شود که حالا حتما باید مورد  تایید دولت قرار بگیرد. از طرف دیگر خطرات ارسال سهوی یک تراکنش به فرد یا سازمانی امریکایی می‌تواند باعث شود تا تراکنش‌ها به‌مراتب گران‌تر شده و حتی به وسیله‌ای برای رهگیری سریع افراد تبدیل شود.

وسعت و قدرت امریکا

اگر ترامپ متوجه بشود که تهدید و دنبال کردن پروتکل بیت کوین کاری بیهوده است، ممکن است تصمیم بگرد که به کسب‌وکارهای ارزهای دیجیتال هم سخت نگیرد. با اینکه متوقف کردن شرکت‌های مستقلی که پول‌های قانونی در دست دارند اصلا کار اسانی نیست، تحمیل مجموعه‌ای از قوانین دست‌وپا گیر می‌تواند حیات این پروژه‌ها را به‌ خطر بیندازد.

این در حالی است که جلوگیری از فعالیت شرکت‌های مستقل در حوزه دارایی‌هایی که قانونی نیستند، مشکل خواهد بود. تحمیل چنین قوانین مالی می‌تواند باعث از بین رفتن چنین پروژه‌هایی شود.

به‌علاوه با نگاهی به رویکرد ایالات‌متحده در خصوص تحریم‌های ایران و مقابله امریکا کشور با هر شرکتی، صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی و حوزه قضایی، می‌توان نتیجه گرفت که احتمال مقابله امریکا به‌عنوان دارنده ارز شاخص دنیا، با هر کشوری در هرکجای دنیا وجود دارد.

به‌عبارت‌دیگر، امکان ناپدید شدن بیت کوین باوجود اقدامات سفت‌وسخت امریکا، وجود ندارد چراکه عملکرد و کدهای بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کنند (قابلیتی که سرمنشا بسیاری از توجهات پیرامون بیت کوین است) اما صد درصد باعث کاهش توانایی‌های بالقوه ان می‌شود.

باوجود همه اینها، چنین سناریوی دردناکی یک حقیقت مهم را بیان می‌کند: ترامپ علاقه‌ای به ممنوع اعلام کردن بیت کوین ندارد.

مقابله تااخرین‌نفس

ایا ترامپ می‌تواند بیت کوین را ممنوع کند؟‌

به نظر نمی‌رسد اختلاف‌نظرهایی بزرگ در خصوص ممنوعیت بیت کوین که به دادگاه و سطوح مختلف هم کشیده بشود بتواند ترامپ را از این کار دلسرد کند، چراکه وی پیش‌تر نیز باوجود اختلاف‌نظرهای بسیار، از موضع خود عقب نکشید. چیزی که ممکن است او را نگران کند رقابت دوره‌ی بعدی ریاست جمهوری و تاثیرات چنین اقدامی بر  سرنوشت رای‌گیری است.

جدای از اینکه ترامپ به‌عنوان یکی از مخالفین سرسخت قوانین فعلی ایالت متحده، قصد دارد تا یکی از سرسخت‌ترین فناوری‌های قرن جاری را از میان ببرد، یکی از وعده‌های انتخاباتی او، بازنگری در بسیاری از قوانین مالی و باز کردن راه برای ورود نواوری‌های تازه به این حوزه بود. از طرف دیگر چنین کاری می‌تواند باعث تخریب وجهه وی نزد اذهان عمومی شود و درنهایت در ارای وی موثر واقع شود.

به‌علاوه در بسیاری از ایالات طرفدار ترامپ، اقدامات گسترده‌ای مبنی بر پذیرفتن فناوری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال صورت گرفته. این علاقه نسبت به بلاک چین حتی در تیم دولت او نیز قابل‌مشاهده است؛ به عنوان مثال «میک مولوانی»، مسیول کارکنان دولت در کابینه ترامپ، ازجمله اولین حامیان ارزهای دیجیتال بود.

هرچند عده‌ای معتقدند که اعلام ممنوعیت بیت کوین بیشتر به خاطر حمایت از دلار امریکا است، نه قدرت‌نمایی دولت فدرال (البته به‌نظر می‌رسد لیبرا ارز فیسبوک را تهدید بزرگ‌تری می‌بینند)، ولی تلاش برای متوقف کردن استفاده‌ی غیرخشونت‌امیز از کدهای کامپیوتری می‌تواند بسیاری از شرکت‌های فعال اقتصادی و غیر اقتصادی را تحت شعاع قرار دهد.

بخش عمده‌ای از «وال استریت»، بستری که از دیرباز موردتوجه ترامپ بوده و در سیاست‌های اقتصادی‌اش نیز به دنبال ترویج ان بوده، خود نسبت به بیت کوین تمایل نشان داده. بسیاری از فعالان وال استریت یا علاقه به ورود و توسعه در این حوزه را دارند و یا به دنبال ان‌اند که روی شرکت‌های فعال کریپتو سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین حجم قابل‌توجهی از دارایی‌های ضبط‌شده نیز به شکل بیت کوین در اختیار دولت قرار دارند که باید به وضعیتشان رسیدگی کرد.

با اینکه تصمیمات ترامپ همیشه بر اساس عقل و منطق نیست، باید بپذیریم که وی سیاستمداری زیرک است و به‌نظر نمی‌رسد کاری انجام دهد که درنهایت موجب ریزش ارای انتخاباتی‌اش شود.

نیمه پر لیوان

ایا ترامپ می‌تواند بیت کوین را ممنوع کند؟‌

نکته مهمی که نباید فراموش کنیم این است که حالا بیت کوین به‌اندازه‌ای بزرگ شده که به سطح ریاست جمهوری رسیده است. هرچند این موضوع می‌تواند واکنش‌هایی منفی‌ به دنبال داشته باشد، نیمه پری نیز دارد و ان پیشرفت بیت کوین تا به اینجاست: ایده‌ای پیچیده و ناشناخته که زمانی توسط کد نویسانی در ناکجااباد ایجاد شد، حالا نه تنها حمایت‌ سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مختلف را دارد بلکه حالا نظر رهبران بزرگ دنیا را نیز به خود جلب کرده است.

در سناریویی بسیار بعید، اگر ترامپ بخواهد چه با پروتکل بیت کوین و چه با خدمات ارایه‌شده توسط ان سرشاخ شود، قطعا از سمت دادگاه با مقاومت‌های شدیدی روبه‌رو می‌شود. جلسه‌های بررسی و دادرسی می‌تواند باعث پررنگ‌تر شدن ابهامات شود، اما درعین‌حال صحبت از ریزه‌کاری‌های قانون‌گذاری، باعث می‌شود بیشتر به سمت شفافیت‌های قانونی، تصمیم‌گیری درمورد محدودیت‌های قدرت دولت، ازادی‌های موروثی کد و حتی به رسمیت شناختن قابلیت‌های بالقوه ارزهای دیجیتال منجر شود که درنهایت نتیجه‌اش در تمام سطوح حوزه ارزهای دیجیتال قابل‌مشاهده خواهد بود.

همان‌طور که قبلا عنوان شد، خطرات در دو جبهه خوب و بد بیت کوین، غیرمتقارن‌اند: شانس اینکه قیمت بیت کوین به صفر برسد، به‌مراتب کمتر از این است که قیمت بیت کوین ده برابر شود.

از همین رو می‌توان گفت که شانس ممنوع شدن بیت کوین از جانب ترامپ به‌مراتب کمتر از شانس ممنوع نشدن ان است، اما به‌هرحال صفر نیست. بااین‌حال، این راه پر فراز و نشیب خواهد بود. اما زمانی که رییس‌جمهور ایالات‌متحده از ارزش‌های نظام‌های مالی مبتنی بر بلاک چین صحبت، و توییت‌هایی در حوزه فناوری‌های غیرمتمرکز منتشر کند، رد کردن این مسیله که دوران ناشناس ماندن ارزهای دیجیتال تمام شده، سخت خواهد بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها