اوپک و متحدانش 500 هزار بشکه دیگر از تولید نفت خود کم می کنند

اوپک و متحدانش 500 هزار بشکه دیگر از تولید نفت خود کم می کنند

به گزارش سیگنال به نقل از تسنیم، اوپک و متحدانش در نظر دارند به خاطر تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت، تولید نفت خود را 500 هزار بشکه دیگر در روز کاهش دهند.

 به گفته یکی از منابع اوپک، سازمان کشورهای تولید کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه طی ائتلافی موسوم به اوپک+ تصمیم گرفته اند یک نشست در حد وزیران در چهاردهم و پانزدهم فوریه برگزار کنند. این نشست قرار بود در ماه مارس برگزار شود.

 قیمت نفت 10 دلار در هر بشکه در سال جاری میلادی کاهش یافته که پایین تر از سطحی است که کشورهای اوپک برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارند. تحلیلگران و تاجران می‌گویند شیوع ویروس کرونا در چین می تواند تقاضای نفت را بیش از 250 هزار بشکه در روز در سه ماهه اول 2020 پایین بیاورد.

 ایران که یکی از اعضای اوپک است، در روز دوشنبه اعلام کرد شیوع این ویروس به تقاضای نفت آسیب رسانده و خواستار تلاش برای متعادل کردن قیمت ها شد.

 بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت:« بازار نفت تحت فشار قرار دارد و قیمت نفت به زیر 60 دلار در هر بشکه رسیده است. باید برای متعادل کردن آن تلاش شود».

 وال استریت ژورنال گزارش داد یک گزینه دیگر کاهش موقت یک میلیون بشکه در روز از تولید نفت عربستان برای حمایت از بازار است.

 روسیه در روز جمعه اعلام کرد آماده است اجلاس اوپک را زودتر و در ماه فوریه برگزار کند. این کشور بزرگترین تولیدکننده غیر اوپک است که با این گروه کار می کند، بنابراین تایید آن لازم است.

 یکی دیگر از منابع اوپک گفت هیئتی متشکل از اعضای اوپک و غیر اوپک با نام «کمیته فنی مشترک» قرار است اجلاسی در چهارم و پنجم فوریه در وین برگزار کند تا تاثیر ویروس کرونا بر تقاضای نفت بررسی شود.

 اوپک و متحدانش در دسامبر توافق کردند برای حمایت از قیمت نفت، تولید نفت خود را 1.7 میلیون بشکه در روز تا پایان ماه مارس پایین بیاورند. نشست بعدی آنها قرار است در پنجم و ششم مارس برگزار شود.

 این گروه همچنین در مورد تمدید مهلت قرارداد گفتگو کرده است و طبق گفته منابع مختلف اوپک، قصد دارد آن را حداقل تا ماه ژوئن تمدید کند.

 اقتصاد عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد عرب، علی رغم طرحهای تنوع اقتصادی وابسته به درآمد نفت است. عربستان به نفت حدود 80 دلار در هر بشکه برای متعادل کردن بودجه دولتی نیاز دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها