اولین خودروی پرنده مجوز گرفت

اولین خودروی پرنده مجوز گرفت
خلاصه اخبار

بالاخره رویای پرواز با خودروهای پرنده در حال محقق شدن است. اداره هوانوردی آمریکا (FAA) اولین مجوز پرواز برای یک خودروی پرنده را در جهان صادر کرد. این خودروی پرنده که متعلق به شرکت چینی ترافوجیا است و ترنزیشن (به معنی گذار) نام گذاری شده است، توانایی پرواز با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را در ارتفاع ۳ کیلومتری از…

به گزارش سیگنال به نقل از خودرو

بالاخره رویای پرواز با خودروهای پرنده در حال محقق شدن است. اداره هوانوردی آمریکا (FAA) اولین مجوز پرواز برای یک خودروی پرنده را در جهان صادر کرد. این خودروی پرنده که متعلق به شرکت چینی ترافوجیا است و ترنزیشن (به معنی گذار) نام گذاری شده است، توانایی پرواز با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را در ارتفاع 3 کیلومتری از سطح زمین دارد و البته همزمان می توان آن را در خیابان و بزرگراه هم راند.

اگر چه هنوز تا تجاری شدن این محصول فاصله بسیاری وجود دارد و شاید حدود یک سال زمان ببرد تا برای استفاده عمومی مجوز بگیرد. یک دلیل اصلی آن، پاس کردن استانداردهای ایمنی است. شرکت سازنده امیدوار است که مجوز تولید این خودروی پرنده با ظرفیت دو سرنشین را برای سال 2022 دریافت کند. گفتنی است که علاقه‌مندان به نشستن پشت این خودروی پرنده هم گواهینامه رانندگی و هم به گواهینامه خلبانی احتیاج دارند.

راننده این خودرو یا به عبارتی همان خلبان، می‌تواند خودرو را در کمتر از یک دقیقه از حالت پرواز به حالت رانندگی دربیاورد. همچنین می توان این خودروی پرنده را در فرودگاه‌های کوچک یا حتی بزرگراه‌ها فرود آورد.

قرار بود که این خودروی پرنده در سال 2015 آماده شود اما عرضه آن ابتدا تا سال 2018 و بعد نیز تا 2019 به تعویق افتاد. در حال حاضر اعلام شده است که این خودرو برای سال 2022 آماده فروش خواهد بود.

«کوین کولبرن» مدیر «ترافوجیا» تلاش‌های جانانه تیمش را طی این یک سال شیوع بیماری کووید19 ستود. وی گفت: تیم ما متمرکز باقی ماند، سیستم کیفی ما را بهبود بخشید، جنبه‌های مهم طراحی را تکمیل کرد، خودروی پرنده را ساخت، 80 روز آزمایش پرواز را انجام داد، 150 سند فنی تحویل داد و ممیزی اداره هوانوردی آمریکا را با موفقیت پشت سر گذاشت.

terrafugia-flying-car.jpg

این خودروی پرنده مجهز به یک موتور 100 اسب بخاری با حداکثر سرعت پرواز 160 کیلومتر در ساعت و برد حدود 650 کیلومتر در هر پرواز در ارتفاع سه کیلومتری است. موتور پروازی این خودروی پرنده را می‌توان با بنزین سوپر یا سوخت هواپیما پر کرد، در حالی که موتور حالت رانندگی آن یک موتور هیبریدالکتریکی است. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به ترمزهای دیسکی هیدرولیک در هر چهار چرخ، اتاق از جنس فیبر کربن سخت و یک چتر اشاره کرد. وزن این وسیله نقلیه تقریباً 590 کیلوگرم و طول بال آن حدود هشت متر است.

همانطور که گفته شد بال‌های این خودروی پرنده قابلیت جمع شدن دارند تا امکان رانندگی در جاده و نگهداری آسان در پارکینگ برای آن فراهم شود. این خودروی پرنده در سال 2018 حدود 400 هزار دلار قیمت گذاری شده بود. ٰ

شرکت های دیگری نیز نمونه‌های اولیه ای از خودروهای پرنده‌ ساخته اند که از جمله آنها می توان از «اوبر»، «کیتی هاوک» و «بی‌ام‌و» نام برد.

terra1.jpg

شرکت «ترافوجیا» در حال تولید چندین مدل خودروی پرنده دیگر از جمله یک مدل چهار نفره موسوم به TF-X است که یک خودروی پرنده هیبریدیالکتریکی با قابلیت برخاست و فرود عمودی است. این خودروی پرنده قرار است نیمه خودران و دارای کنترل‌های رایانه‌ای باشد. سیستم خودران این مدل قادر خواهد بود به طور خودکار از ترافیک هوایی، شرایط هوایی بد و محدودیت فضای هوایی خودداری کند.

گفتنی است شرکت «ترافوجیا» در سال 2017 توسط شرکت چینی «جیلی»، شرکت مادر «ولوو» خریداری شد.