اولین بلاک «منطبق با قوانین مالی آمریکا» در شبکه‌ی بیت کوین استخراج شد

اولین بلاک «منطبق با قوانین مالی آمریکا» در شبکه‌ی بیت کوین استخراج شد

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

اولین بلاک تمیز!

شرکت فعال در استخراج رمزارز ماراتون(Marathon که مقر اصلی آن در آمریکای شمالی واقع شده است)، روز گذشته توانست اولین بلاک بیت کوین منطبق با دستورالعمل‌های OFAC(دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده) را استخراج کند؛ این بلاک تنها شامل تراکنش‌های سازگار با پروتکل شناخت مشتری(KYC) بود و آدرس‌های تحت تحریم ایالات متحده در آن وجود نداشتند.

این بلاک پنج روز پس از آنکه شرکت ماراتون استخراج استخراج رمزارز منطبق با قوانین مالی خود را از سایر استخرهای موجود در تاریخ 1ام می جدا کرد، ماین شده است. از این تاریخ به بعد، تمام 10/37 اگزاهش بر ثانیه قدرت محاسباتی استخر مذکور تنها در راستای تایید تراکنش‌های منطبق با دستورالعمل‌های OFAC و پروتکل شناخت مشتری مورد استفاده قرار گرفته است.

باج‌افزار ransomware دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا

در سال 2018 دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده فرآیند شناسایی آدرس‌های رمزارزی مرتبط با «ملیت‌های تعیین شده» را آغاز کرد، کشورها و گروه‌هایی که به دلیل ارتباط با فعالیت‌های «جنایی» و «پولشویی» از هرگونه فعالیت مالی بین‌المللی منع شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به اضافه شدن 20 آدرس مرتبط با گروه لازاروس(Lazarus group یک گروه هکر و فعال جرائم سایبری که در کشور کره‌ی شمالی مستقر هستند) در سال گذشته اشاره کرد.

اظهار نظر مدیرعامل ماراتون

شرکت ماراتون اوایل سال جاری بود که از رویکرد استخراج بلاک‌های قانونی خبر داد، درحالیکه مدیرعامل این شرکت اظهار داشت آن‌ها به دنبال تامین نیاز اولیه‌ی سرمایه‌گذاران سازمانی ایالات متحده به رمزارز بیت کوین هستند. به گفته‌ی مریک اوکماتو(Merrick Okamoto) رئیس اجرایی شرکت ماراتون:

درحالیکه علاقه‌ی سرمایه‌گذاران سازمانی به رمزارز بیت کوین رو به افزایش است، بسیاری از صندوق‌ها و موسسات مالی بزرگ نسبت به سوءاستفاده از رمزارز بیت کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی و آلوده ابراز نگرانی کرده‌اند. Merrick Okamoto

شرکت ماراتون از یک نرم‌افزار ویژه که برای فیلتر کردن تراکنش‌های غیرسازگار با قوانین مالی طراحی شده است، استفاده می‌کند. این نرم‌افزار توسط شرکت فعال در زمینه‌ی توسعه‌ی بلاک‌چین دی.ام.جی(DMG Blockchain) ساخته شده و بلاک‌سیر(BlockSeer) نام‌گذاری شده است.

یک مشکل انعطاف‌پذیر

این رویکرد شرکت ماراتون اخیراً باعث ناراحتی جامعه‌ی آزادیخواهان جهان شده است، زیرا فیلتر کردن تراکنش‌های بیت کوین ارزش انعطاف‌پذیری و اساس مقاومت در برابر سانسور توسط این شبکه‌ی رمزارزی به عنوان ستون‌های اصلی معرفی شده است را زیر سوال می‌برد.

از نظر برخی تحلیلگران، این رویداد ممکن است آغاز کننده‌ی تقسیم بیت کوین به دو دسته‌ی «بیت کوین تمیز» و «بیت‌ کوین‌های آلوده» شود. دسته‌ی اول که توسط شرکت‌های تحت نظارت و قانون مستقر در ایالات متحده استخراج شده‌اند، و دسته‌ی دوم یعنی «بیت‌ کوین‌های آلوده» که توسط منابغ غیر منطبق با قوانین ماین شده‌اند. چنین مسئله‌ای حتی می‌تواند بر روی مبادله‌ی آزاد بیت کوین در سراسر جهان نیز تاثیر بگذارد، به طوری که در نهایت باعث تقسیم بازار رمزارز به دو قسمت کاملاً جداگانه شود.

البته از طرف دیگر اینگونه اظهار نظرها را هم می‌توان اغراق‌آمیز توصیف کرد، زیرا این شرکت بزرگ فعال در زمینه‌ی استخراج رمزارز تنها 6 درصد از مجموع هش‌ریت جهانی شبکه‌ی بیت کوین را در اختیار دارد و بعید به نظر می‌رسد که تاثیری در زمینه‌ی سانسور تراکنش‌ها داشته باشد. با تمام این تفاسیر، درب برای قانون‌گذاران جهت سانسور و مقابله با استخراج غیرقانونی بیت کوین باز شده است.

نظر شما در رابطه با رویکرد ماراتون و تلاش نهادهای نظارتی برای سانسور صنعت رمزارزها چیست؟ آیا به زودی شاهد تقسیم شدن صنعت رمزارزها به دو قسمت خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.