انتشار اوراق بدون ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری در بازار بدهی فرابورس ایران

انتشار اوراق بدون ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری در بازار بدهی فرابورس ایران

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، ندا بشیری با اشاره به اینکه این اوراق برای شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان (سهامی عام) منتشر می‌شود، اظهار کرد: در راستای موضوع فعالیت اصلی شرکت که سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و سایر اوراق بهادار با هدف کسب انتفاع است، به منظور اصلاح ساختار مالی؛ گروه توسعه مالی مهرآیندگان قصد دارد بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق انتشار اوراق اجاره به شرط تملیک سهام (شرکت معدنی و صنعتی گل گهر)، بدون ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری تامین کند.

 وی با بیان اینکه بازار اوراق بدهی به عنوان یکی از مهم‌ترین بال‌های نظام تامین مالی کشور در سال‌های اخیر نقش مهمی در تامین مالی بخش خصوصی داشته است، افزود: توسعه این بازار مستلزم تسهیل شرایط بهره‌مندی از روش‌های تامین مالی و ریل‌گذاری صحیح در این خصوص است که این مهم با برطرف کردن چالش‌های تامین مالی از بستر این بازار میسر می‌شود.

بشیری با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی تامین مالی بخش خصوصی از بستر بازار بدهی موضوع ضمانت اصل و سود اوراق بهادار با درآمد ثابت است، ادامه داد: به‌منظور حفظ منافع سرمایه‌گذار و حداقل ساختن ریسک سرمایه‌گذاری، یکی از راهکارهای بهینه در کنار توثیق اوراق بهادار و یا معرفی رکن ضامن، استفاده از خدمات موسسات رتبه‌بندی است.

وی با یادآوری اینکه موسسات رتبه‌بندی از مصادیق نهادهای مالی موضوع بند (21) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران هستند، خاطرنشان کرد: موسسه اعتباری پایا با بررسی‌های مربوط به ساختار مالی شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان، جریانات نقدی مربوط به اوراق شامل اصل و اجاره‌بها در طی عمر آن و بررسی وضعیت دارایی پایه اوراق، رتبه اعتباری A+ را به اوراق اجاره سهام در دست انتشار این شرکت تخصیص داده است.

به گفته مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران رتبه‌بندی اعتباری اوراق بهادار، اظهارنظری آینده‌نگر درباره شایستگی اعتباری ناشر با توجه به تعهد مالی معین است و مطابق آنچه رتبه‌بندی پایا اعلام کرده است، در رتبه‌بندی اوراق بهادار مواردی از قبیل «توانایی بازپرداخت جریانات نقدی مربوط به اصل و سود/اجاره‌بها اوراق در سررسیدهای معین»، «شایستگی اعتباری ارکان»، «شرایط قرارداد»، «اولویت اوراق بهادار نسبت به سایر تعهدات و وضعیت وثایق اوراق بهادار» مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد که همچنین شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا به شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان در افق بلند مدت رتبه اعتباری «A+» و در افق کوتاه مدت رتبه اعتباری «A1» با دورنمای باثبات تخصیص داده است.

بشیری درباره ارکان این اوراق نیز بیان کرد: ناشر اوراق مذکور شرکت واسط مالی مرداد دوم بوده و بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس این اوراق به ترتیب شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان و تامین سرمایه امید هستند و عاملیت فروش آن نیز برعهده شرکت کارگزاری خبرگان سهام است.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس درباره پذیره‌نویسی این اوراق اعلام کرد: مطابق مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و مجوز مدیریت نظارت بر بازار اولیه، حداقل سفارش خرید اوراق بهادار رقم 50 هزار ورقه تعیین شده است که ارزش اسمی هر ورقه یک‌میلیون ریال است و در این پذیره‌نویسی عرضه نیز به روش ثبت دفتری و بوک بیلدینگ خواهد بود.

به گفته بشیری همچنین نشان‌دار بودن نماد معاملاتی اوراق و تکمیل بیانیه ریسک خریداران، پایش رتبه اعتباری به صورت مستمر تا سررسید اوراق و الزام به تایید وثایق براساس قرارداد در صورتی که رتبه اعتباری به زیر BBB تنزل پیدا کند، از دیگر شرایط انتشار این اوراق به شمار می‌روند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.