اقدام ایران تلاش اروپایی ها برای حفظ توافق هسته ای را محک می زند

اقدام ایران تلاش اروپایی ها برای حفظ توافق هسته ای را محک می زند
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، وال استریت ژورنال در گزارش روز دوشنبه خود آورده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده که ایران، اورانیوم را در سطوحی فراتر از سطح مورد توافق غنی سازی کرده است و این امر فرانسه، بریتانیا و آلمان را با تصمیم گیری دقیق در روزهای آتی […]

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، وال استریت ژورنال در گزارش روز دوشنبه خود آورده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده که ایران، اورانیوم را در سطوحی فراتر از سطح مورد توافق غنی سازی کرده است و این امر فرانسه، بریتانیا و آلمان را با تصمیم گیری دقیق در روزهای آتی درباره نحوه واکنش به این اقدام مواجه کرده است.

این رسانه نوشت: بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران و به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، این کشور غنی سازی در سطح ۴.۵ درصد را از صبح دوشنبه آغاز کرده است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: سطح بالاتر از ۳.۷ درصدی که طبق توافق هسته‌ای اجازه آن داده می‌شود، نقض تعهد تهران را نشان می‌دهد و بازرسان آژانس غنی سازی در سطحی بالاتر از سوی ایران را تأیید کرده‌اند.

کشورهای اروپایی گفته‌اند که بشدت نگران این اقدامات ایران هستند و از این کشور خواسته‌اند به تعهدات خود تحت توافق بازگردد. ایران همچنین تهدید کرده که اقدامات بیشتر و نامشخص تری را در یک مهلت دو ماهه انجام خواهد داد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: روز دوشنبه مقام‌های اروپایی- که تحت فشار واشنگتن برای پاسخگویی به اقدامات ایران دارند- گفتند که با روسیه و چین در حال مذاکره هستند و اشاره کردند که دستکم تا ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و زمان برگزاری نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، بعید است که اقدامی انجام شود. در این نشست قرار است درباره ایران و دیگر مسائل گفت وگو شود.

برای اروپایی‌ها مسیر روبه رو از لحاظ دیپلماتیک خطرناک است. آنها نتوانسته‌اند به شکل مؤثری تأثیر تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند. این امر باعث شده تهران به تدریج فشارها را از طریق کاهش تعهداتش در قبال توافق به یک روش مرحله‌ای و به شکلی تعاملی کاهش دهد.

وال استریت ژورنال افزود: فرانسه، بریتانیا و آلمان تحت فشارهای فزاینده از سوی واشنگتن برای منزوی کردن تهران هستند. اما شرکای آنها در توافق از جمله روسیه و چین در وهله نخست، آمریکا را در خروج از توافق هسته‌ای در مه ۲۰۱۸ مقصر می‌دانند و معتقدند این امر باعث تشدید تنش‌ها شده است و از این رو این دو کشور از اروپا می‌خواهند کاری نکنند که باعث فروپاشی توافق شود.

یک مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ» روز دوشنبه گفت: آمریکا به اعمال سیاست حداکثر فشار بر ایران ادامه می‌دهد تا این کشور (به اصطلاح) جاه طلبی‌های هسته‌ای و رفتار غیرقانونی خود را کنار بگذارد.

مقام مذکور افزود: «حکومت ایران یک بار دیگر ثابت کرد که توافق هسته‌ای، ایران را از تهدید صلح وامنیت جهانی باز نمی‌دارد.»

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه گفت، اقدام ایران در توسعه سلاح هسته‌ای به افزایش تحریم‌ها و انزوای بیشتر این کشور منجر خواهد شد.

وال استریت ژورنال افزود: اقدام ایران این کشور را در مسیر تولید سوخت هسته‌ای کافی برای تولید سلاح در یک سال آتی قرار می‌دهد و این امر فشارها بر اعضای اروپایی توافق را افزایش می‌دهد تا روندی را آغاز کنند که مانع آغاز احتمالی اعمال دوباره تحریم‌های بین المللی علیه تهران شود.

با آغاز روند سازوکار حل اختلافات مقامات ارشد ایرانی و پنج عضو توافق یک ماه وقت خواهند داشت تا درباره اختلافات جاری گفت و گو کنند و البته این روند می‌تواند تمدید شود. وزیران خارجی دو طرف قرار است ماه جاری برای گفت گو درباره توافق هسته‌ای در وین گرد هم آیند هرچند که تاریخ آن هنوز قطعی نشده است.

اگر اروپایی‌ها حس کنند که ایران همچنان به توافق پایبند نیست ممکن است از بخشی یا همه تعهدات خود درقبال توافق هسته‌ای خارج شوند.

این اتفاق می‌تواند این اختلاف را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد که ۳۰ روز وقت خواهد داشت تا درباره قطعنامه‌ای برای تداوم تعلیق تحریم‌های ایران رأی گیری کنند. هر عضو دائم شورای امنیت از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس می‌توانند این رأی را وتو کنند و بلافاصله تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کنند. اگر در مدت ۳۰ روز هیچ رأی گیری انجام نشود تحریم‌های بین المللی تعلیق شده به طور خودکار اعمال خواهند شد.

ایران می‌گوید یک بار دیگر در مه ۲۰۱۸ به دنبال اعلام خروج آمریکا از توافق خواستار فعال شدن ساز و کار حل اختلاف شد اما اروپایی‌ها می‌گویند ایران از اقدامات رسمی در این زمینه خودداری کرده است.

مقام‌های اروپایی روز دوشنبه بیان کردند که عجله‌ای برای فعال کردن سازوکار حل اختلافات ندارند زیرا آنها به دنبال حفظ توافق هستند. «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود توافق کرده که گزینه‌هایی را برای آغاز دوباره تعهدات بین المللی در انجام مذاکرات بین المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) آغاز خواهد کرد.

مقام‌های اروپایی گفته‌اند که اگر ایران غنی سازی در سطح ۲۰ درصد را آغاز کند، بازرسان آژانس را محدود وشروع به ساخت سانتریفیوژهای بیشتری کند این امر می‌تواند روند بازی را تغییر دهد و ممکن است با واکنش مواجه شود.

مقام‌های ایرانی گفته‌اند که گزینه‌هایی را برای بررسی در ماه‌های آینده در اختیار دارند اما یک مقام اروپایی مطلع از این مباحث، گفته است که تهران در نامه به مقام‌های اروپایی، تهدید آشکار شدیدی ارائه نداده‌اند. ایران هشدار داده اگر تحریم‌های بین المللی دوباره احیا شوند این کشور توافق هسته‌ای را به بن بست رسیده قلمداد خواهد کرد.