افزایش چشم‌گیر محبوبیت اتریوم در بین شرکت‌های بزرگ جهان

افزایش چشم‌گیر محبوبیت اتریوم در بین شرکت‌های بزرگ جهان
خلاصه اخبار

نگاهی به روند پذیرش اتریوم در بین شرکت‌های معتبر و مطرح جهان از جمله مایکروسافت، اوراکل و بانک جی‌پی مورگان

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت، با نگاهی به اخبار بازار رمزارزی متوجه می‌شویم که علاوه بر افزایش قیمت بیت‌کوین، نام رمزارز اتریوم و شبکه‌ی بلاک‌چین آن نیز در کنار نام‌های بزرگی همچون مایکروسافت به چشم می‌خورد. اما افزایش شدید فعالیت شرکت‌های بزرگ در بستر اتریوم چه تاثیری بر قیمت و آینده‌ی این شبکه خواهد داشت؟ آیا حضور شرکت‌های معتبر جهانی نشان می‌دهد که اتریوم پتاسیلی بیشتر از آنچه تا کنون مورد استفاده بوده، در خود دارد؟ در ادامه‌ی مطلب به شرکت‌های بزرگ جهانی می‌پردازیم که اخیرا به بلاک‌چین اتریوم روی آورده‌اند.


مایکروسافت(Microsoft)

کمپانی مایکروسافت(Microsoft) غول صنعت تکنولوژی جهان، اخیرا مجموعه‌ای از ابزار‌های جدیدی را منتشر کرده است که به مشتریان اجازه می‌دهند بر روی پلت‌فرم محاسبات ابری Azure، نرم‌افزار‌های مبتنی بر اتریوم ایجاد کنند.

Microsoft

آقای کریس پیتچمن(Chris Pietschmann) یکی از متخصصین کمپانی مایکروسافت و بنیانگذار پلت‌فرم BuildAzure.com با انتشار یک پست وبلاگی در روز دو‌شنبه ۷ام می، اعلام کرد که این کیت جدید توسعه‌ی نرم‌افزار‌های بلاک‌چینی Azure به توسعه‌دهندگان کمک خواهد کرد تا بر روی سرویس بلاک‌چینی Azure یا بلاک‌چین اتریوم، نرم‌افزار‌های مبتنی بر اتریوم ساخته و اجرایی کنند.

این کیف توسعه‌ی نرم‌افزار‌های مبتنی بر اتریوم به عنوان یک افزونه برای ویرایشگر کد منبع نرم‌افزار Visual Studio شرکت مایکروسافت منتشر شده است و به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت و به‌کارگیری قرارداد‌های هوشمند را می‌داد. علاوه بر این گفته شده که کیف مذکور به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از ابزار‌های بلاک‌چینی منبع بازی همچون Solidity و Truffleنیز بهره‌مند شوند.

کمپانی مایکروسافت در پلت‌فرم Github در رابطه با کیت مذکور توضیح داده است که «سرویس بلا‌چین Azure در واقع یک سرویس مدیریت اتریوم است که به شما اجازه می‌دهد قرارداد‌های Solidity را اجرایی کرده و با آن ارتباط برقرار کنید، به واسطه‌ی این کیف همچنین می‌تواند قرارداد خود را در دیگر خدمات مبتنی بر Azure، مانند Azure Flow، نرم‌افزار‌های منطقی یا Logic Apps و یا حتی سرویس‌های ذخیره‌سازی معتبری همچون سرور‌های SQL یا Cosmos DB ادغام کنید».


بانک JP Morgan

بانک J.P. Morgan Chase & Co در واقع یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری و خدمات مالی جهان است که مقر اصلی آن در شهر نیویورک واقع شده است. بانک چند ملیتی JPMorgan Chase که بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده نیز محسوب می‌شود، با در اختیار داشتن بیش از ۲/۵۳۵ تریلیون دلار سرمایه‌ی تحت مدیریت، توسط شاخص S&P Global ششمین بانک بزرگ جهان معرفی شده است.

افزایش چشم‌گیر محبوبیت اتریوم در بین شرکت‌های بزرگ جهان

با وجود اظهارات اخیر جیمی دیمون(Jamie Dimon مدیرعامل فعلی بانک مذکور) مبنی بر اینکه «هیچ اهمیتی به بیت‌کوین نمی‌دهد»، بانک JP Morgan به دلیل «توانایی‌ بالا در ارائه‌ی کاربرد‌های عملی در دنیای اقتصاد» اخیرا اتریوم را مورد ستایش قرار داده است.

براساس گزارشات یک منبع مالی استرالیایی، بانک بزرگ JP Morgan شدیدا به توسعه‌ی Quorum متعهد و پایبند است. Quorum اساسا یک محصول جدید است که توسط این بانک «نسخه‌ی سازمانی اتریوم» توصیف می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این محصول، توکنیزه‌سازی شمش‌های طلایی است که در صندوق‌های نگهداری این بانک حفاظت می‌شوند. آقای عمر فاروق(Umar Farooq) مدیر بخش ابتکارات بلاک‌چینی بانک JP Morgan، در مورد پتانسیل‌های Quorum و اهمیت حضور اتریوم برای توسعه‌ی اکوسیستم مالی اینگونه سخن گفته است:

مردم از Quorum برای توکنیزه کردن طلا استفاده می‌کنند… ما تنها موسسه‌ی مالی جهان هستیم که مالکیت کامل چنین سیستمی را در اختیار دارید، از نرم‌افزار تا پروتکل. ما یکی از بزرگ‌ترین طرفداران اتریوم هستیم.
Umar Farooq

این بانک بزرگ همچنین یک نسخه‌ی مجار از بلاک‌چین اتریوم با نام شبکه‌ی اطلاعات بین بانکی(یا IIN) در اخیتار دارد. این شبکه‌ با ارائه‌ی ویژگی‌هایی همچون پردازش آنی تراکنش‌های بین‌المللی، توانسته ۲۰۱ بانک معتبر جهانی را به سمت خود جلب کند. در این بین نام موسسات مالی بزرگی همچون بانک سلطنتی کانادا، بانک ICICI هند، بانک شارجه، بانک ملی استرالیا و مواردی از این دست، دیده می‌شود.


کمپانی EDF

کمپانی بزرگی EDF در واقع یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری‌های الکتریکی جهان است که اخیرا برای یک آزمایش جدید خود با نرم‌افزار مبتنی بر بستر اتریوم iExec همکاری نزدیک برقرار کرده است.

کمپانی EDF که پنجمین شرکت برق بزرگ جهان محسوب می‌شود و بیش از ۳۳ میلیارد دلار سرمایه‌ی در حال گردش تحت مدیریت در اختیار خود دارد، اخیرا یک نرم‌افزار شبیه‌ساز تصویری با نام GPUSPH راه‌اندازی کرده است. این نرم‌افزار شبیه‌ساز بر روی iExec که یک نرم‌افزار غیرمتمرکز(dApp) است که بر روی شبکه‌ی اصلی اتریوم فعالیت دارد، راه‌اندازی شده است. با استفاده از این روش، کمپانی EDF می‌تواند روند راه‌اندازی و فعالیت نرم‌افزار خود را به جای محیط‌های محاسباتی معمولی، بر روی بستر بلاک‌چینی مورد بررسی و آزمایش قرار دهد.

افزایش چشم‌گیر محبوبیت اتریوم در بین شرکت‌های بزرگ جهان

edf

این شبیه‌ساز به طور خاص یک فیلد یا میدان با نام «هیدرودینامیک ذرات نرم» را برای مدل‌سازی سیالات مورد استفاده قرار می‌دهد. در واقع این روش یک تکنیک در طبیعت است، اما ایده‌ی کلی این است که نرم‌افزار GPUSPH برای مطالعه‌ی انواع مواردی همچون سد‌های آبی یا حتی خنک‌سازی گذازه‌های آتش‌فشانی، کاربردی است. کمپانی EDF در تلاش است که تعیین کند آیا اتریوم می‌تواند برای این شبیه‌ساز(که معمولا بر روی پردازنده‌های گرافیکی اجرا می‌شود) مزیتی داشته باشد.

آقای ژیل دُلوز(Gilles Deleuze) مهندس بخش بلاک‌چین کمپانی EDF در رابطه با این موضوع اظهار داشت که «در یک دید گسترده‌تر، توسعه‌ی محاسبات توزیع‌شده یک سناریوی موثق برای آینده خواهد بود، و بلاک‌چین می‌تواند در این سناریو یک اهرم مناسب باشد.»


کمپانی Oracle

روز سه‌شنبه ۱۴ام می، سرجی نازاروف(Sergey Nazarov) مدیرعامل شبکه‌ی غیرمتمرکز کمپانی Oracle که Chainlink نام دارد، طی گرد‌همایی Consensus 2019 اعلام کرد که Chinlink قصد دارد در ماه جاری بر روی شبکه‌ی اصلی اتریوم راه‌اندازی شود. کمپانی چند ملیتی Oracle یکی از بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین شرکت‌های مرتبط با فن‌آوری رایانه‌ای است که مقر آن در کالیفرنیا واقع شده است. این شرکت اخیرا در زمینه‌ی فروش پایگاه‌های داده‌ی نرم‌افزار و فناوری، سیستم‌های مهندسی ابری و محصولات نرم‌افزاری سازمانی(به ویژه سیستم‌های مدیریت پایگاه داده‌ی برند خودش) مشغول به کار است.

افزایش چشم‌گیر محبوبیت اتریوم در بین شرکت‌های بزرگ جهان

شبکه‌ی غیرمتمرکز Chainlink در واقع برای حل مشکل «عدم دسترسی قرارداد‌های هوشمند به داده‌های مورد نیاز» طراحی شده است. این مشکل هم به این دلیل به وجود آمده که بلاک‌چین‌هایی که قرارداد‌های هوشمند بر روی آن‌ها اجرایی می‌شود، به دلیل «وجود پروتکل‌های توافق اساسی نمی‌توانند از ارتباطات داخلی با سیستم‌های خارجی بهره‌مند شوند».

اگر در این زمینه ما «Oracle» را به عنوان یک گره تعریف کنیم که می‌تواند «اتصال به جهان خارجی را فراهم کند»، توسعه‌دهندگان قرارداد‌های هوشمند می‌توانند از Oracle متمرکز در قرارداد‌های خود استفاده کنند. متاسفانه این امر باعث ایجاد «همان مشکلی می‌شود که قرارداد‌های هوشمند از آن اجتناب می‌کنند». به عنوان مثال مسائل مربوط به نقطه‌ی شکست یا Single poin of Failure، که در صورت شکست و ایجاد مشکلی برای یک گره، کنترل هوشمند برهم می‌خورد.

افزایش چشم‌گیر محبوبیت اتریوم در بین شرکت‌های بزرگ جهان

اما Chainlink قرارداد‌های هوشمند را به ورودی‌ها و خروجی‌های مورد نیاز متصل می‌کند. این ورودی و خروجی‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا «به هر API متصل شده و روند پرداخت را به هرجایی ارسال کنند».

براساس پست توییتری کانال رسمی Chainlink، شبکه‌ی اصلی از روز ۳۰ام می بر روی بسیتر اتریوم فعال خواهد شد.


اتریوم مقیاس‌پذیر‌تر از همیشه

با وجود چشم انداز در حال رشد صنعت رمزارزی، اکثر پروژه‌های بزرگی همچون اتریوم و بیت‌کوین همچنان از ناتوانی در ارائه‌ی مقیاس‌پذیری تا سطوح لازم برای پذیرش عمومی و گسترده رنج می‌برند. به عنوان مثال رمزارز اتریوم در حال حاضر علاوه بر توسعه‌ی ویژگی‌هایی همچون قرارداد‌های هوشمند و نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز، با مشکلات دیگری مثل عدم توانایی در رسیدگی به تراکنش‌های تجاری دست و پنجه نرم می‌کند.

آقای جوزف لوبین(Joseph Lubin) یکی از بنیان‌گذاران اتریو‌م(با نماد ETH) اخیرا مدعی شده است که رمزارز اتریوم طی سال‌های آتی از لحاظ مقیاس‌پذیری به افزایش قابل توجهی دست خواهد یافت.

آقای لوبین در جدید‌ترین مصاحبه‌ی خود در روز ۱۱ام می گفت که مقیاس‌پذیری اتریوم(بزرگ‌ترین مشکل اتریوم که ادعا شده در پیاده‌سازی ارتقاء نسخه‌ی دوم اتریوم مورد بررسی و رفع قرار گرفته) طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده بیش از هزار برابر افزایش خواهد یافت. وی ارتقاء نسخه‌ی دوم اتریو‌م(Ethereum 2.0) که Serenity نامگذاری شده است را محرک و دلیل اصلی افزایش مقیاس‌پذیری عنوان کرد.

منبع: coinit.ir

برچسب‌ها