قیمت طلا 30 دلار افزایش یافت، قیمت نقره بیش از 3 درصد افزایش یافت زیرا سرمایه گذاران به پناهگاه های امن )طلا ، نقره) هجوم بردند.

قیمت طلا 30 دلار افزایش یافت، قیمت نقره بیش از 3 درصد افزایش یافت زیرا سرمایه گذاران به پناهگاه های امن )طلا ، نقره)  هجوم بردند.
خلاصه اخبار

فهرست عناوینطلا و نقره هر دو شاهد افزایش غیرمنتظره قیمت بودند و قیمت ها به بالاترین حد در دو ماه گذشته رسیده است. تحلیلگران معتقدند که تورم و تنش های ژئوپلیتیکی باعث افزایش نوسانات پیش از نشست هفته آینده فدرال رزرو شده است و سرمایه گذاران به سمت فلزات امن هجوم آورده اند. بهای معاملات […]

طلا و نقره هر دو شاهد افزایش غیرمنتظره قیمت بودند و قیمت ها به بالاترین حد در دو ماه گذشته رسیده است. تحلیلگران معتقدند که تورم و تنش های ژئوپلیتیکی باعث افزایش نوسانات پیش از نشست هفته آینده فدرال رزرو شده است و سرمایه گذاران به سمت فلزات امن هجوم آورده اند.

بهای معاملات فیوچرز طلا ماه فوریه در روز چهارشنبه بیش از 30 دلار افزایش یافت و در آخرین معاملات به 1842.90 دلار در هر اونس رسید. در همین حال، معاملات آتی نقره در ماه مارس بیش از 3 درصد افزایش یافت و در آخرین معاملات با 24.21 دلار معامله شد.

با شروع حرکت قیمت ها، بازارها نشانه های بیشتری از تورم مشکل ساز در مقیاس جهانی را درک کردند. در بریتانیا، تورم سالانه بیش از حد انتظار افزایش یافت و در دسامبر به 5.4 درصد  رسیدکه این میزان بالاترین  نرخ از مارس  1992 است. نرخ تورم کانادا نیز به بالاترین میزان در 30 سال گذشته رسید و شاخص قیمت مصرف کننده در مقیاس سالانه در ماه دسامبر به 4.8 درصد رسیده است.

اعداد بالاتر برای تورم به ریسک در بازار اضافه می‌کند چرا که در حال حاضر احتمال افزایش قیمت‌ها ناشی از اشتباه بانک‌های مرکزی وجود دارد.

تنش‌های ژئوپلیتیکی و نیز محتاط‌تر شدن سرمایه‌گذاران، به نفع فلزات گرانبها هستند. افزایش قیمت طلا و نقره همزمان با اعلام دولت بایدن برای کمک نظامی دفاعی 200 میلیون دلاری به اوکراین به دلیل ترس از تهاجم روسیه بود.

انقضای قرارداد های آپشن در روز چهارشنبه نیز باعث افزایش قیمت طلا شد. معامله‌گران مجبور شده‌اند تا قراردادهای آپشن خود را با قیمت‌های بالاتر رول کنند (رول کردن آپشن به معنای افزایش تاریخ سررسید قرار به خواست معامله گر می باشد. همچنین در برخی موارد معامله گر از یک قرار داد آپشن به قرارداد آپشن دیگری منتقل می شود که فرضا تاریخ سررسید آن عقب تر از قرار داد آپشن قبلی می باشد) . در نتیجه، شاهد افزایش شاخص VIX هستیم که در نتیجه به دلیل افزایش بی‌ثباتی، قیمت طلا در حال افزایش است.

طلا از نوسانات بالاتر سود می برد زیرا به معنای عدم اطمینان بیشتر و تقاضای بالاتر برای طلا و نقره است. “این به نوعی ترکیبی عالی از عوامل برای ایجاد یک رالی بسیار کوتاه مدت برای قیمت طلا است. بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا یک گام به عقب برداشته شده است و دلار آمریکا نیز اندکی کاهش یافته است، و این بهترین شرایط برای افزایش مقطعی قیمت طلا می باشد.

وکیو  تحلیلگر OANDA اظهار داشت: وقتی به معیارهای فصلی نگاه می کنید، ژانویه بهترین ماه سال برای طلا در پنج تا ده سال گذشته بوده است.

استراتژیست های کالاهای TD Securities می گویند که : «تقاضای چین برای طلا به تنهایی از سقوط قیمت طلا ناشی از  فشار فدرال‌رزرو جلوگیری می‌کند و همچنین با نزدیک شدن به سال نوی چینی، تقاضای فیزیکی در پادشاهی میانه بسیار قوی باقی می‌ماند، زیرا داده‌های SGE برای دسامبر نشان می‌دهد که 193 میلیون تن جریان خروجی از انبارها وجود دارد.

وکیو  تحلیلگر OANDA می گوید : «لزوماً اعتقاد زیادی به حرکت بالاتر قیمت طلا ندارم. ما شاهد بوده ایم که بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا چه به صورت اسمی و چه به صورت واقعی در ابتدای سال 2022 به میزان قابل توجهی بالاتر رفته است. از نظر تاریخی، زمانی که بازدهی واقعی بالا می رود، قیمت طلا به سمت پایین می رود. سیاست پولی و کاهش نرخ تورم در طول سال جاری نشان دهنده این است که بازدهی واقعی اوراق همچنان بالاتر خواهد رفت. بنابراین من اعتقاد زیادی به افزایش قیمت طلا ندارم.»

به طور کلی از جنبه اقتصادی چشم انداز بهتری برای نقره وجود دارد زیرا این فلز گرانبها در فرآیندهای انرژی تجدیدپذیر استفاده می شود. وکیو اظهار داشت که: « از جنبه اقتصادی تقاضا برای نقره نسبت به طلا ، بیشتر است. اما او افزود که مقاومت قوی در 24.90 دلار برای نقره وجود دارد و معامله گران احتمالاً در کوتاه مدت در این سطوح سود خواهند برد.

علیرغم پتانسیل عقب نشینی نقره نسبت به طلا، تحلیلگران Commerzbank همچنین پیش بینی می کنند که افزایش قیمت طلا و نقره به دلیل پس زمینه جنگ طلبانه فدرال رزرو کوتاه مدت باشد.

منابع: Kitco

برای مشاهده آخرین اخبار طلا و ارز می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را نصب نموده و وارد کاشی طلا و ارز شوید.