افزایش سرمایه ٣٩٠٠ میلیارد تومانی “فملی” در سال ٩٨

افزایش سرمایه ٣٩٠٠ میلیارد تومانی “فملی” در سال ٩٨
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، به گفته بهروز رحمتی، مدیر امور سهام و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران،« بر اساس تکلیف مجمع عمومی سال مالی منتهی به اسفند ۹۷، فملی برنامه افزایش سرمایه حدود ۵۰ درصدی را دارد و اگر خودتحریمی ها بگذارند، حال مس ایران بسیار خوب است.» رحمتی […]

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، به گفته بهروز رحمتی، مدیر امور سهام و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران،« بر اساس تکلیف مجمع عمومی سال مالی منتهی به اسفند ۹۷، فملی برنامه افزایش سرمایه حدود ۵۰ درصدی را دارد و اگر خودتحریمی ها بگذارند، حال مس ایران بسیار خوب است.» رحمتی در باره مبلغ افزایش سرمایه، می گوید:« هنوز به طور دقیق مبلغ مشخص نشده اما بر اساس افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی که در دستور کار قرار دارد، حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهیم داشت.»

طبق تکلیف مجمع عمومی ۹۷ برای افزایش سرمایه فملی در سال ۹۸، مبلغ آن چه میزان است و کی اجرا می شود؟

همان گونه که مستحضر هستید، در مجمع عمومی عادی سالانه ۹۷ که در تیرماه گذشته برگزار کردیم، هیات مدیره فملی مکلف به افزایش سرمایه در سال ۹۸ شد. بر همین اساس افزایش سرمایه ۵۰ درصدی را در دستور کار داریم و با شرکت مشاور قرار بستیم و پس از آماده شدن گزارش توجیهی و دریافت مجوز از سازمان بورس، تا یک ماه آینده اجرا خواهد شد. با توجه به اینکه میزان افزایش سرمایه فملی از ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود، مبلغ آن حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود اما هنوز عدد دقیق مشخص نشده است.

طبق اطلاعات منتشر شده در کدال، فملی در ۴ ماهه نخست امسال فروش خوبی داشته است. این روند تا پایان سال تداوم می یابد؟ پیش بینی تان چیست؟

بله این روند ادامه خواهد داشت، البته باید شرایط تجارت جهانی و همچنین وضعیت اقتصادی و سیاسی داخلی را هم در نظر گرفت. طبق اطلاعات افشا شده در صورت های مالی فملی که در کدال نیز موجود است، شرکت از ابتدای امسال تاکنون ۶۰۰۰ میلیارد تومان فروش داشته که پیش بینی می شود تا پایان سال به ۲۰۰۰۰ میلیارد تومان برسد و این رقم بی نظیر است. اگر این روند تداوم یابد، بهترین رقم فروش در تاریخ شرکت ملی صنایع مس ثبت خواهد شد.

لطفا در خصوص شرایط احتمالی تاثیرگذار بر تجارت داخلی و خارجی، بیشتر توضیح بفرمایید.

مواردی که ممکن است بر تجارت شرکت های بزرگ مانند فملی تاثیرگذار باشد، نخست؛ کشمکش های تجاری میان چین و امریکا و سپس، تصمیم های خلق الساعه دولت مانند انواع نرخ ارز( یارانه ای، نیمایی، سنا و غیره)، سهمیه‌بندی فروش داخلی شرکت ها و مواردی از این دست است. اوج این تصمیم های خلق الساعه، بدون مطالعه و البته نادرست دولت در سال ۹۷ که فاجعه بار بود، افزایش ۱۰ برابری حقوق عوارض دولتی بود که برای بخش معادن اجرا کردند. در حالی که شرکت های معدنی در شرایط ناپایدار تجارت جهانی، اوج فشار تحریم های اقتصادی غرب و نابسامانی های اقتصادی که هم بازار داخل را تامین می کنند و هم با دشواری های فراوان، صادرات انجام می دهند، دچار خودتحریمی از سوی دولت می شوند. شوربختانه این تصمیم ها از سوی کسانی گرفته می شود که متولی حوزه معدن هستند و ادعای حمایت از معادن را دارند! در چنین شرایطی آیا می توان انتظار سرمایه گذاری بیشتر در این صنعت را داشت؟

از فحوای صحبت های جناب عالی این گونه به نظر می رسد که تاثیر فشار این تصمیم ها بر شرکت ها بیشتر از بحران تحریم های اقتصادی غرب باشد. همین طور است؟

دقیقا همین طور است. ما از دهه های اخیر با مشکلی به نام تحریم های خارجی آشنا هستیم و راهکارهای آن را هم به درستی می دانیم اما مشکل اصلی ما در داخل کشور است که بیشتر از تحریم ها به شرکت های صادرکننده ضربه می زند. این تصمیم های نادرست، حکایت از آن دارد که برخی از متولیان و مسئولان هنوز فضای تحریم ها را درک نکرده و به درستی نفهمیده اند و همچنان به مبانی و مقررات گذشته شان اصرار می ورزند.

در مجموع وضعیت شرکت ملی صنایع مس را در سال مالی ۹۸ چگونه می بینید؟

اگر بخواهم در یک جمله این وضعیت را خلاصه کنم اینکه؛ حال مس ایران بسیار خوب است. این حال خوب را می توان از صورت های مالی شرکت در ۴ ماهه نخست سال که روی کدال منتشر شده است، به خوبی مشاهده کرد. اگر با همین روند ادامه دهیم، وضعیت عالی را ثبت خواهیم کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها