افزایش بهای نفت در بازار نیویورک

افزایش بهای نفت در بازار نیویورک

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه ژانویه با یک و شش دهم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به 48 دلار و 61 سنت رسید.
 
 بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) هم که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود برای تحویل در ماه ژانویه با یک و هشت صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به 45 دلار و 71 سنت رسید.
 
از ماه مارس تاکنون سابقه نداشته است که بهای این دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال و ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک، تا این اندازه افزایش یافته باشد. 
 
بر اساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا در هفته گذشته یعنی هفته منتهی به 20 نوامبر با 800 هزار بشکه کاهش به 488 میلیون و 700 هزار بشکه رسید.
 
کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده بودند که رقم این شاخص در این مقطع زمانی از سال 225 هزار بشکه افزایش یابد.
 
کارلو آلبرتو دو کازا Carlo Alberto De Casa از شرکت بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت اکتیوتریدز ActivTrades در تحلیل اوضاع حاکم بر بازار و سمت و سوی آن می‌گوید: علاوه بر کاهش غیر منتظره میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا که در تقاضا برای نفت در سطح جهان تاثیر گذار است دو عامل دیگر در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی دخیل بوده است.
 
نخست تحول مثبت تولید واکسن ضد بیماری همه گیر کووید-19 و دیگری چشم انداز و سمت و سوی ادامه اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی است.
 
شرکت‌های دارو سازی فایزر آمریکا و بیو ان تک آلمان از یکسو و شرکت‌های مدرنا و شرکت داروسازی انگلیسی آسترازنکا از سوی دیگر، در هفته‌های اخیر از تولید واکسن ضد بیماری همه گیر کووید-19 خبر دادند که کارایی بالایی دارد.
 
از سوی دیگر گروه نفتی اوپک پلاس متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن، قرار است اوایل هفته پیش رو نشستی را برای تصمیم گیری درباره ادامه اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی ادامه دهند.
 
طبق توافقی که کشور‌های تولید کننده نفت گروه اوپک پلاس {OPEC+} با هم کرده اند میزان کاهش تولید آن‌ها از هفت میلیون و 700 هزار بشکه در حال حاضر، باید از اول ژانویه سال 2021 به پنج میلیون و 800 هزار بشکه برسد. br/ بر اساس اعلام برخی کارشناسان موافقت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با انتقال قدرت سیاسی در کشور به بایدن نیز در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار بوده است.
 
با این حال با وجود خبر‌های امید بخش درباره تولید واکسن ضد بیماری همه گیر کووید-19 و این امید که دولت بایدن تصمیم‌های خوبی در خصوص اجرای برنامه بازیابی و رونق اقتصادی و مالی در آمریکا بگیرد، امری که باعث افزایش تقاضا برای نفت در آمریکا و جهان خواهد شد، مصرف نفت در ماه‌های پیش رو زیاد امید بخش نیست.
 
علت هم ادامه موج دوم شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا 2019 (کووید-19)، در بسیاری از کشور‌های جهان است که به علت اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مهار بیماری همه گیر ویروس کرونا 2019 (کووید-19)، فعالیت‌های اقتصادی‏ و مالی به شدت افت پیدا کرده است.
 
ادامه شیوع ویروس کووید- 19 در جهان و محدودیت‌های ناشی از آن که باعث کاهش رشد اقتصادی در کشور‌های مختلف جهان و به تبع آن، کاهش تقاضا برای نفت در بازار جهانی شده که این خود در کاهش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار است.
 
از این نظر افزایش میزان بنزین ذخیره سازی شده آمریکا در هفته گذشته نشان می‌دهد که تقاضا برای بنزین در این کشور کاهش یافته است و این در حالی است که با توجه به جشن‌های پایان سال و سال نو باید طبیعتا تقاضا برای بنزین در این کشور به طور چشمگیری، افزایش می‌یافت و میزان بنزین ذخیره سازی شده آمریکا نیز کاهش می‌یافت.