اعتراض عراق به بیانیه پایانی نشست قاهره درباره رژیم اسرائیل

اعتراض عراق به بیانیه پایانی نشست قاهره درباره رژیم اسرائیل
خلاصه اخبار

رئیس پارلمان عراق شب گذشته در نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی به میزبانی قاهره، به درج نام «کشور اسرائیل» به جای رژیم صهیونیستی در بیانیه این نشست اعتراض کرد و گفت که اشغالگری و متجاوز بودن این رژیم برای همه واضح است.

به گزارش سیگنال به نقل از تسنیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق گفت که اسرائیل یک رژیم اشغالگر و جعلی است و نباید از عنوان «کشور» برای این رژیم استفاده کرد.

حلبوسی که شب گذشته در سی و سومین نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی به میزبانی قاهره مصر حضور داشت، بعد از تهیه بیانیه پایانی و قرائت آن در نشست، به درج نام «کشور اسرائیل» اعتراض کرد.

گفتنی است که در بیانیه این نشست، از عبارت «کشور اسرائیل» به جای رژیم صهیونیستی استفاده شده بود.

کشور عراق , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , رئیس پارلمان عراق ,

رئیس پارلمان عراق، اسرائیل را رژیم غاصب و اشغالگر خواند و گفت: «ما در عراق در حال تصویب قانون جرم‌انگاری برقراری هرگونه روابط با این رژیم اشغالگر غاصب هستیم.»

او خطاب به رئیس نشست گفت: «ما به عنوان عرب، خواهان حق خود در ایجاد کشور عربی خود در اراضی فلسطین هستیم. لذا جایز نیست در کنار اسرائیل از کلمه کشور استفاده کنیم.باید از کلمات و اسامی به شکل درست استفاده کرد تا بیانگر اداره ملت عربی باشد.»

حلبوسی با اشاره به تصمیم به جرم انگاری برقراری هرگونه روابط با رژیم اسرائیل، گفت که این اقدام عراق «پیام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین است.»

طبق پیش نویس قانون جرم انگاری مذکور، هرگونه همکاری یا همکاری سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی و هرگونه فعالیت تحت هر عنوانی با رژیم صهیونیستی جرم محسوب می‌شود.

این قانون تاکید می‌کند که عراق در حال جنگ با رژیم اشغالگر است و هرآنچه از سوی افراد، مؤسسات، گروهها، احزاب و جنبش‌ها سربزند که مغایر این مفهوم باشد و در راستای حمایت از حضور اشغالگران به‌شکل مادی یا معنوی باشد، در زمره خیانت بزرگ است که مستوجب احکامی بین اعدام تا زندان ابد طبق قانون مجازات شماره 111 سال 1969 خواهد بود.

طبق این قانون همچنین هرگونه تعامل با شرکتها و مؤسساتی که با این رژیم در تعامل هستند یا حامی و مرتبط با آن هستند، ممنوع است.