اطلاعات مشتریان بانک ملت به دست هکر‌ها افتاد

اطلاعات مشتریان بانک ملت به دست هکر‌ها افتاد

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

هک پایگاه داده‌ی اطلاعات مشتریان بانک ملت

انتشار خبر هک پایگاه داده‌ی نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانک ملت(CIF) نگرانی مشتریان این بانک را به همراه داشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هکر‌ها به پایگاه داده‌ی اطلاعاتی شرکت به پرداخت ملت حمله کرده و اطلاعات بیش از 30 میلیون نفر از مشتریان این بانک را به‌دست آورده‌اند.

در نتیجه‌ی حمله‌ی هکر‌ها، اطلاعات میلیون‌ها نفر از مشتریان بانک ملت شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره‌ی شناسنامه، تاریخ تولد، شماره‌ی حساب، شهر و استان تولد، شهر و استان محل سکونت، آدرس و شماره‌ی موبایل مشتریان بانک ملت نشت کرده است.

 هکرها برای اثبات ادعای خود بخشی از اطلاعات سرقت شده شامل نام، نام‌خانوادگی، نام پدر، آدرس و بخشی از شماره‌ی تلفن‌همراه متعلق به 10 میلیون نفر از مشتریان بانک ملت را به همراه یک فایل 500 مگابایتی به خریداران احتمالی ایمیل کرده‌اند.

در زمان انتشار مقاله بانک ملت بطور رسمی خبر نشت اطلاعات را تایید و یا رد نکرده است. اما بر اساس شایعات منتشر شده، تیم‌های امنیتی پلیس فتا و بانک ملت در حال بررسی شرایط و دلیل نشت اطلاعات هستند.

وقوع اتفاقات مشابه قبلی برای بانک‌های ملت، تجارت، سرمایه، سپه و قوامین عدم توانایی بانک‌ها در حفظ اطلاعات اخذ شده از مشتریان خود را نشان می‌دهد. در حالی که فناوری بلاکچین روش کارآمد و امن‌تری را برای حفظ اطلاعات کاربران معرفی کرده است. در حقیقت کاربران برای فعالیت و ارسال تراکنش در شبکه‌ی رمزارزها نیازی به احراز هویت و طی فرآیند پیچیده‌ی ثبت نام ندارند.

مزایای فناوری بلاکچین در برابر ساختار سنتی بانک‌داری

شبکه‌های بلاکچینی عمومی و بزرگ اطلاعات شخصی کاربران خود را درخواست نمی‌کنند و به همین دلیل نگرانی از بابت نشت اطلاعات نیز وجود نخواهد داشت. همچنین عدم نیاز به طی فرآیند پیچیده‌ی افتتاح حساب، امکان دسترسی مردم ساکن در مناطق محروم را به یک سیستم مالی عادلانه‌تری فراهم می‌کند. بنابراین شبکه‌ی رمزارزهای بزرگ همانند بیت کوین و اتریوم که از سوی موسسات متمرکز مالی مورد انتقاد قرار می‌گیرند، بطور کارآمد‌تری امکان محافظت از حریم خصوصی کاربرانشان را فرآهم می‌کنند.

شبکه‌های بلاکچینی بزرگ برای مدت بیش از یک دهه قابلیت اطمینان خودشان را در برابر ساختار متمرکز بانک‌داری سنتی به اثبات رسانده‌اند. در همین راستا، بخش بزرگی از خبرهای هک حوزه‌ی رمزارزها به پلتفرم‌های متمرکز مبادلاتی مربوط می‌شود و شبکه‌های بلاکچین قدرتمند همانند بیت کوین و اتریوم تاکنون از حملات هکر‌ها مصون باقی مانده‌اند.

رمزارزهای پیگیرگریز همانند مونرو(Monero) نیز در سطح بالاتری از حریم خصوصی کاربرانشان محافظت می‌کنند. بنابراین در این دسته از شبکه‌های بلاکچینی امکان ردیابی تراکنش‌ و اطلاعات خصوصی کاربران توسط هکر‌ها، کلاهبرداران و … وجود نخواهد داشت.

از طرفی تمامی مردم به سیستم‌های مالی سنتی دسترسی ندارند و یا به دلایل مختلفی از افتتاح حساب و استفاده از خدمات بانکی محروم شده‌اند. در حالی که فناوری بلاکچین مشکلات مربوط به سیستم بانکداری سنتی را مرتفع ساخته است و داده‌ها در شبکه‌های بلاکچینی بزرگ بطور تغییر ناپذیری ثبت می‌شوند، اتخاذ رویکرد مناسب و پذیرش رمزارزها به عنوان ابزار مالی کارآمد ضروری بنظر می‌رسد.

نظر شما نسبت به هک شدن پایگاه داده‌ی بانک ملت و نشت اطلاعات کاربران این بانک چیست؟ با توجه به ساختار ضعیف و شکننده‌ی بانکداری سنتی، پذیرش و استفاده از رمزارزها به عنوان ابزار مالی کارآمد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران
  • باسلام خدمت جناب عالی .ای جان هکرجان.دست بالای دست بسیاراست

  • قربون دستت هکر جان
    ببین می تونی اون وام من رو صفرش کنی؟!😘