استفاده بیشتر از پتانسیل‌های بازار توسط صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

استفاده بیشتر از پتانسیل‌های بازار توسط صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت
خلاصه اخبار

مدیر عامل شرکت سبدگردان الگوریتم معتقد است سپرده‌گذاری در بانک ها معمولا با نرخ سود پایین و ماه شمار مواجه هست؛ در حالی که برای صندوق های سرمایه گذاری بصورت روز شمار و با نرخ بیشتر است.

مدیر عامل شرکت سبدگردان الگوریتم با بیان این مطلب که صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می‌تواند بهترین گزینه برای بهره‌وری بهتر از بازار باشد، اظهار داشت:

در حال حاضر اوراق بدهی با نرخ بازدهی بالاتر نسبت به سپرده‌های بانکی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد که صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت تخصصی‌ترین ابزار در این زمینه است. این صندوق‌ها با کاهش ریسک به واسطه مدیریت تخصصی منابع، سرمایه‌گذاران خود را با بازدهی بالاتر در یک جریان درآمدی منظم قرار می‌دهند.

وی افزود:

سپرده‌گذاری در بانک ها معمولا با نرخ سود پایین و ماه شمار مواجه هست؛ در حالی که برای صندوق‌های سرمایه گذاری عکس این قضیه صدق می‌کند یعنی سود روز شمار و با نرخ بیشتر !

آقا قلی زاه در ادامه صحبت های خود افزود:

از دید یک سرمایه گذار عادی سرمایه گذاری با درآمد ثابت به سادگی خرید اوراق با بالاترین نرخ بهره می باشد. در صورتی که بر خلاف تصور عموم نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق، تشکیل یک سبد متنوع، بررسی شرایط بازار و سایر پارامتر های موثر در این حوزه است. شما به عنوان یک سرمایه گذار با عواملی نظیر نوع اوراق، نوع ناشر،تاریخ سررسید، نرخ بازدهی و … در ارتباط هستید که با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین تشکیل یک سبد از دارایی های با درآمد ثابت به همین سادگی نخواهد بود.

نرخ سود مهمترین عامل موثر بر قیمت اوراق بدهی

وی نرخ سود را مهم ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت اوراق عنوان کرد و افزود:

افزایش نرخ سود سبب کاهش قیمت اوراق می‌شود. این کاهش قیمت برای اوراق با سر رسید بلند مدت بیشتر است و نیز پیش بینی می‌شود اوراق با نرخ سود پایین تر باعث افزایش تقاضا برای اوراق خواهد شد. ضمن اینکه در کنار این موارد قیمت اوراق نیز با افزایش همراه خواهد بود. البته بایستی به این نکته هم اشاره شود که بالعکس این شرایط هم امکان پذیر است یعنی زمانی که انتظار داریم در آینده نرخ سود افزایش یابد خرید اوراق با سر رسید کوتاه تر هم گزینه ای ایده‌آل می‌باشد.

اشتباه رایجی که معمولا سرمایه گذاران به آن مبتلا می‌شوند این است که به روند عادی نرخ سود توجهی نمی‌شود و شرایط لحظه‌ای را در نظر می‌گیرند که در صورتی که قصد نگهداری اوراق تا سر رسید را نداشته باشید به احتمال زیاد سرمایه گذار را با ضرر مواجه خواهد ساخت.

مدیر عامل شرکت سبد گردان الگوریتم از پارامترهایی مثل وضعیت نقدینگی، نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نیز سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی و جهت گیری آن به عنوان عوامل مهم در سرمایه گذاری در اوراق بدهی نام برد و به این نکته اشاره کرد که متاسفانه این عوامل توسط سرمایه گذاران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

راه حل جایگزین برای جلوگیری از اشتباهات چیست؟

آقا قلی زاده راه حل برون‌رفت از این مشکلات و کاهش مقدار ریسک پذیری افراد را سرمایه گذاری در صندوق های با در آمد ثابت عنوان کرد و افزود با سرمایه گذاری در این صندوق‌ها به دلیل اینکه افراد فعال در این زمینه افرادی متخصص هستند که با در اختیار داشتن امکانات مناسب جهت بررسی تمامی عوامل تاثیرگذار بر بازار قادر خواهند بود با تشکیل یک سبد متنوع و حتی در صورت نیاز  تغییر سبد ریسک و جریان نقدی را مدیریت کنند تا سرمایه گذار کمترین دغدغه را داشته باشد.

بنا به گفته آقا قلی زاده این صندوق ها با مورد توجه قرار دادن عوامل ذکر شده با تعیین حداقل سود که بر مبنای سود سپرده بانکی محاسبه می‌شود سعی بر این دارند تا سود بیشتری نسبت به سود مرجع در اختیار سرمایه گدار قرار دهند.

1. منحنی ساختار سازمانی نرخ سود

وی یکی از ابزار‌های مورد استفاده مدیران را منحنی ساختار زمانی نرخ سود عنوان کرد. این منحنی نرخ بازدهی اوراق در یک نوع کلاس دارایی و یک کیفیت اعتباری را به طول مدت سر رسید نشان می‌دهد. مدیر عامل شرکت سبدگردان الگوریتم در توضیح بیشتر مثال زد:

شیب مثبت در این نمودار به این معنی است که اوراق با سررسید طولانی‌تر با نرخ بازده بیشتری همراه هستند، اما ممکن است به دلیل انتظارات آتی از شرایط اقتصادی شیب این نمودار نزدیک به صفر و یا حتی منفی باشد که شیب منفی حاکی از انتظارات رکودی و کاهش رشد اقتصادی است. در چنین شرایطی اوراق کوتاه‌مدت با نرخ بازده بیشتری همراه هستند. انتظار وقوع یک اتفاق اقتصادی در آینده می‌تواند این منحنی را جابه‌جا کند و در این شرایط لزوماً تأثیر یکسانی بر روی تمامی اوراق با سررسیدهای مختلف نخواهد داشت؛ مثلا ممکن است اوراق کوتاه مدت‌تر تأثیر بیشتری بپذیرند و در نتیجه حتی شکل نمودار تغییر کند.

2. استراتژی نردبانی؛ رویکردی دیگر

وی یکی دیگر از این استراتژی‌ها را «استراتژی نردبانی» عنوان کرد و افزود:

در این استراتژی منابع سبد به‌صورت مساوری به چند ورقه بدهی با سررسیدهای مختلف تخصیص می‌یابد. با سررسید شدن هر ورقه مجدداً ارزش اسمی دریافتی در اوراق با سررسید مشابه سرمایه‌گذاری می‌شود. این استراتژی مدیریت بهتر ریسک نرخ سود، افزایش نقدشوندگی، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری مجدد و کاهش ریسک اعتباری را در پی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد هرچه نیاز به نقدینگی بیشتر باشد، باید فاصله سررسیدهای اوراق به هم نزدیکتر باشد. در این استراتژی تلاش می‌شود تا جریان نقدی اوراق با نیاز سرمایه‌گذار به جریان نقدی مطابقت داشته باشد. به طور مثال، می‌توان با تنظیم تاریخ پرداخت سودهای اوراق، جریان این پرداخت‌ها را طوری ترتیب داد که یک جریان درآمدی یکنواخت ماهیانه داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت سبدگردان الگوریتم گفت:

در حوزه سرمایه گذاری با درآمد ثابت دو پارامتر “دیرش” و  “تحدب” مورد توجه مدیران سرمایه گذاری است. دیرش عبارت است از حساسیت قیمت اوراق نسبت به تغییرات نرخ سود؛ بنابر این هرچه دیرش بیشتر باشد حساسیت ورقه بهادار به به تغییر نرخ سود و در نتیجه ریسک آن بیشتر است. از سوی دیگر تحدب عنوان می‌کند که دیرش یک ورقه با تغییر نرخ سود چگونه تغییر می‌کند. در نتیجه این دو پارامتر ابزاری برای مدیریت ریسک صندوق هستند. یک استراتژی این می‌تواند باشد که دیرش صندوق روی عددی مثل 1 سال باشد، در این حالت با گذشت زمان بایستی خرید و فروش اوراق به نحوی انجام شود که در حدود عدد تعیین شده باقی بماند و ریسک کنترل شود.

آقا قلی زاده در پایان عنوان کرد نحوه سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت بسیار حائز اهمیت است؛ از این جهت که نحوه انجام آن تخصصی و زیر نظر افراد متخصص در این حوزه با درنظر گرفتن فرآیند های ذکر شده انجام می‌گیرد و به هیچ عنوان نباید ساده انگاشته شود. لذا با برقراری این شرایط گزینه‌ای بسیار خوب جهت سرمایه گذاری افراد فراهم می‌شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.