از «وزیر مالیه شدن محمود بدر» تا «سقوط کم سابقه ارزهای دیجیتالی»

از «وزیر مالیه شدن محمود بدر» تا «سقوط کم سابقه ارزهای دیجیتالی»

به گزارش سیگنال به نقل از تابناک،

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع “اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان” در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 مهر 1316، محمود جم، نخست ‌وزیر هیات دولت را به این شرح معرفی کرد: مجید آهی وزیر طرق، علی ‌اصغر حکمت وزیر معارف، عنایت ‌اله سمیعی وزیر امور خارجه، دکترمتین دفتری وزیر عدلیه، محمود بدر وزیر مالیه، سرلشکر امیرفضلی کفیل وزارت جنگ، ابوالقاسم فروهر کفیل وزارت کشور، حسین علاء رییس اداره کل تجارت، احمد حسین عدل کفیل اداره کل فلاحت.

3 مهر 1321، دولت لایحه انتشار دو هزار میلیون ریال اسکناس به منظور تهیه خواربار و معاملات خارجی به مجلس برد.

3 مهر 1323، دولت شوروی ضمن یادداشتی به نخست وزیر ایران تقاضای کسب امتیاز تجسس و استخراج نفت مناطق سمنان، گرگان، مازندران، گیلان و آذربایجان را مطرح کرد.

3 مهر 1330، ابراهیم زند رییس کل بانک مرکزی به سمت سفیر ایران در اسپانیا منصوب شد و علی ‌اصغر ناصر کفیل بانک ملی شد.

3 مهر 1334، سازمان برنامه سی ‌و هشت مولد و سی و دو ترانسفورماتور و مقداری کابل برای تکمیل برق کشور خریداری کرد. همچنین در این روز، قانون سازمان بیمه ‌های اجتماعی کارگران کشور به مرحله اجرا درآمد.

3 مهر 1344، راه‌ آهن تهران- تبریز شروع به کار کرد.

3 مهر 1347، اراضی جاده قم، ملی اعلام شد.

3 مهر 1352، بین ایران و یک شرکت آمریکایی پیمان جدیدی راجع به اکتشاف نفت منعقد شد.

3 مهر 1357، بانک مرکزی اعلام کرد که طی سه‌ هفته اخیر بیش از یک میلیارد دلار از کشور خارج شده است.

3 مهر 1390، صندوق بین ‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های موسوم به چشم ‌انداز اقتصادی جهان به بررسی میزان تورم در کشورهای مختلف پرداخته و در این گزارش میزان تورم برآورد شده برای ایران در سال جاری میلادی را 5/22 درصد پیش بینی کرده است. بر اساس این گزارش، در میان 161 کشور در حال توسعه که بالاترین تورم ها را دارند، ایران سومین رتبه تورم بالا را به خود اختصاص داده است.

3 مهر 1391، دلار با نرخ 2404 تومان در روز آغاز به کار «مرکز مبادلات ارزی» کشف قیمت شد؛ به این ترتیب پس از ماه ‌ها بحث، بررسی و نهایتا سیاست ‌گذاری، نرخ رسمی جدیدی برای دلار در بازار ارائه شد؛ این قیمت در قالب طرحی به نام «پنجره واحد مبادلات ارزی» پا در بازار ارز گذاشت تا نیاز وارد‌کنندگان کالاهایی با اولویت سوم تا دهم را به مرور با قیمت ‌هایی نزدیک به قیمت بازار آزاد برآورده سازد.

3 مهر 1392، سومین جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پس از پایان هیات دولت برگزار شد. در این جلسه وزرای اقتصادی دولت و معاون برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی رییس‌ جمهور حضور داشتند. ریاست جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بر عهده اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور بود. این سومین جلسه دولت یازدهم در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی بود که برگزار شد.

3 مهر 1394،  بانک مرکزی ایران در یک گزارش رسمی، خروج رشد اقتصادی کشور از زیر صفر را پس از 8 فصل اعلام کرد.

3 مهر 1396، شیخ ‌محمد بن ‌عبدالرحمن آل ‌ثانی، وزیر خارجه قطر گفت تحریم‌ های طراحی شده به رهبری عربستان باعث شده کشورش از لحاظ اقتصادی به ایران نزدیک ‌تر شود.

3 مهر 1397، دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «پالرمو»  از لوایح چهارگانه که دولت به توصیه FATF به مجلس ارائه کرده بود، اصلاح شد. این دو لایحه پیش‌تر به استناد نظر مشورتی هیات‌عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ازسوی شورای نگهبان برای رفع ایرادات به مجلس بازگشت؛ ایراداتی که عمدتا شکلی اعلام شد و در برخی موارد نیز هیات‌عالی آنها را مغایر با سیاست‌های کلی نظام خواند. با این همه مجلس بخش عمده‌ای از ایرادات را اصلاح و با پافشاری بر نظر خود مبنی‌بر موافقت با این دو لایحه، آنها را برای تایید نهایی به مجمع تشخیص مصلحت فرستاد.

3 مهر 1398، به نقل از رویترز، پس از آن که یک پلتفرم معاملات ارزی در بورس نیویورک نام بیت کوین را از فهرست ارزهای مجاز برای معاملات آتی حذف کرد، ارزش بیت کوین با سقوط 15 درصدی به 8377 دلار رسید که پایین ترین سطح به ثبت رسیده  برای این ارز محبوب در طول سه ماه اخیر محسوب می شود. علاوه بر بیت کوین ارزش دیگر ارزهای دیجیتالی نیز با سقوط های سنگینی همراه بود تا جایی که ارزش اتریوم با کاهش 15.84 درصدی به 169.68 دلار، ارزش بیت کوین کش با کاهش 22.61 درصدی به 226.56 دلار، ارزش لایت‌کوین با کاهش 15.41 درصدی به 57 دلار، ارزش استلار با کاهش 14.74 درصدی به 0.054 دلار، ارزش مونرو با کاهش 14.2 درصدی به 59.40 دلار، ارزش دش با کاهش 16.25 درصدی به 73.81 دلار و ارزش زد کش با کاهش 36.32 درصدی به 169.68 دلار رسید.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.