روسیه و اوکراین مذاکرات صلح را آغاز کردند

روسیه و اوکراین مذاکرات صلح را آغاز کردند

 مذاکره کنندگان اوکراین و روسیه در ترکیه برای اولین بار در سه هفته گذشته یکدیگر را ملاقات کردند و شهر کیف به دنبال آتش بس بدون مصالحه بود و آژیرهای حمله هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمد.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از هیئت‌های هر دو طرف استقبال کرد و گفت که توقف این فاجعه به عهده آنهاست.

تلویزیون اوکراین گزارش داد که مذاکرات با یک استقبال سرد و بدون دست دادن بین هیئت ها آغاز شده است. اوکراین و ایالات متحده امید چندانی به پیشرفت فوری ندارند. اما از سرگیری گفتگوهای رو در رو اولین گام مهم به سوی آتش بس در تهاجم روسیه است.

با گذشت بیش از یک ماه از جنگ بیش از 3.8 میلیون نفر به خارج از کشور گریختند، هزاران نفر کشته و زخمی شدند و اقتصاد روسیه تحت فشار تحریم ها قرار گرفت.

بر اساس آمارهای شهردار، در شهر بندری محاصره شده در جنوب ماریوپول، نزدیک به 5000 نفر از جمله حدود 210 کودک کشته شده اند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درباره مذاکرات ترکیه گفت: ما با مردم، زمین یا حاکمیت معامله نمی کنیم. وی گفت: حداقل برنامه سؤالات بشردوستانه خواهد بود و حداکثر برنامه دستیابی به توافق بر سر آتش بس است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به نظر نمی رسد آماده سازش برای پایان دادن به جنگ باشد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مذاکرات تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشته است، اما مهم است که این مذاکرات ادامه یابد.

فیلمی که از داخل کاخ دولما باغچه در استانبول، جایی که مذاکرات انجام شد، نشان می‌دهد که رومن آبراموویچ میلیاردر روسی در آن حضور دارد، هرچند هنوز مشخص نیست که چه نقشی دارد.

به نظر می رسد که آبراموویچ سعی کرده است به عنوان یک واسطه عمل کند، از جمله در سفر به اوکراین در اوایل درگیری که گفته می شود او و چندین مذاکره کننده اوکراینی بیمار شده اند.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که شبانه یک انبار بزرگ سوخت در منطقه ریونه در غرب اوکراین را هدف قرار داده است که فاصله زیادی با هرگونه درگیری دارد. ستاد کل ارتش اوکراین گفت: «دشمن به حملات موشکی و بمب‌گذاری‌های زشت در تلاش برای نابودی کامل زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی شهرهای اوکراین ادامه می‌دهد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دوشنبه شب در سخنرانی خود بارها از غرب خواست تا در مجازات مسکو به دلیل تهاجمش بیشتر پیش برود.

در حالی که کشورهای غربی تحریم های سختی را علیه مسکو اعمال کرده اند، اروپا به شدت به واردات انرژی از روسیه متکی است و تا کنون تمایلی به اقدام برای جلوگیری از آن نداشته است. مقامات دولت ایالات متحده و آلمان قرار است این هفته در برلین با مدیران صنعت انرژی دیدار کنند تا درباره راه‌های تقویت منابع جایگزین برای آلمان گفتگو کنند.

برای مشاهده آخرین اخبار روز ایران و جهان می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.