آیا ارز دیجیتال چین می‌تواند به اعتبار پول مجازی رونق بخشد؟

آیا ارز دیجیتال چین می‌تواند به اعتبار پول مجازی رونق بخشد؟
خلاصه اخبار

دولت چین گفته است می خواهد از ارز دیجیتال ملی خود رونمایی کند. در این مطلب بررسی نموده ایم که آیا این اتفاق برای جامعه ارزهای دیجیتال مثبت خواهد بود یا خیر؟

این خبر جزء آن دسته از اخبار است که معمولاً رسانه‌ها حتی در فصولی که شاهد کمبود خبر هستیم از کنار آن به سادگی عبور می‌کنند؛ اما این سهل‌انگاری می‌تواند پیامدهایی با خود به همراه داشته باشد. بانک خلق چین پس از ۵ سال تحقیق اعلام داشت که برای ارائه ارز دیجیتال ملی خود آماده است؛ هرچند تاریخ دقیقی برای این رویداد مشخص نکرده است.

از یک سو چین کشوری است که مردمش تا به امروز بیشترین تلاش را در جهت پیشرفت و گسترش رمزارزها انجام داده‌اند و از سوی دیگر دولت چین نیز متعاقباً بیشترین موانع ممکن را برای کنترل رمز‌ارزها ایجاده کرده است. حال دولت چین درصدد انجام کاری است که کمتر کشوری پیش از این درصدد انجام آن بوده است. به عبارتی دولت چین به جای اینکه تماشاچی باشد، تصمیم گرفت تا پروژه خود در حوزه رمز‌ارزها را را‌ه‌اندازی کند و زیر نظر خود آن را – همانند هر چیز دیگری در چین – به پیش ببرد و به تنهایی از مزایای غیرقابل انکار رمزارزها بهره‌مند شود. این مسئله به معنای تغییر موضع دولت چین در این حوزه نیست؛ اما پروژه دولت چین در ارتباط با رمز‌ارزش در قیاس با سایر کشورها به نحو قابل‌توجهی خلاقانه و بدیع‌تر محسوب می‌شود.

احتمالاً میان ساختار ارز مجازی چین با آن‌چه ما هم‌اکنون از رمز‌ارزها می‌دانیم، شباهت اندکی وجود داشته باشد.

دولت چین به منظور کنترل اقتصاد عظیم خود به جای اتکا به بلاک‌چین‌ که سیستمی کند و کم‌بازده برای مدیریت حجم زیاد معاملاتِ در جریان محسوب می‌شود، اقدام به تعریف دو سطح مدیریتی کرده است. بانک مرکزی چین در صدر آن و دیگر بانک‌های خصوصی در سطوح پایین‌تر قرار دارند. از قرار معلوم دولت چین به دنبال معرفی ارزی است که باثبات باشد و از تمامی مزایای رمزارزها نیز برخوردار باشد؛ اما در مقابل بی‌ثبانی و نوسانات سایر رمز‌ارزها مصون باشد.

رهگیری معاملات اقتصادی، هدف دیگری است که دولت چین به دنبال آن است تا از این طریق بتواند از مشکلات مربوط به پول نقد همچون جنایت و اقتصاد غیررسمی اجتناب کند. همه این موارد در راستای سیاست‌های سختگیرانه کنترل جمعیت در کشور جمهوری خلق چین است. این خط مشی احتمالاً هیجان بازار رمزارزها را از بین می‌برد، اما می‌تواند مدلی را برای کشور های توسعه یافته ارائه دهد که با شکست کشورهایی مانند ونزوئلا و رمزارزش موسوم به پترو (Petro) مواجه نشوند.

این اقدام چین را می‌توان در حکم یک بازنگری کلی در رابطه با نقش پول در اقتصاد این کشور و همچنین راه‌حلی برای چالش‌هایی که دولت چین با آن در این حوزه مواجه است.

رمزارزها نقشی بسیار کلیدی در سال های آتی ایفا خواهند کرد. دولت چین مصمم است تا بخش بزرگی از این آینده باشد. این دورنمایی از ایده اولیه جامعه توسعه یافته رمزارزها است که برخلاف صحبت‌های انجام شده هرگز به دقت بررسی نمیشود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.