ارزانی دلار نزدیک است؟

ارزانی دلار نزدیک است؟

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

پوریا پرتو افزود: اگر از طرف عرضه به بازار نگاه کنیم درمیابیم که امسال وضعیت صادراتی کشور از شرایط خوبی برخوردار است و نسبت به سال 98 که سیاست های ارزی موجب کاهش صادرات شده بود بیشتر است . سال 99 نیز بحث شیوع ویروس کرونا مشخصا بر صادرات غیر نفتی ایران اثری جدی گذاشته بود.

او افزود: لازم به ذکر است صادرات امسال تقریبا مشابه سال 97 است و پیش بینی می شود تا پایان امسال وضعیت صادرات مطلوب باشد و به بیش از 40 میلیارد دلار برسد و اگر بر جنس کالاهایی که صادر می شود تمرکز کنیم مانند پتروشیمی ،فولاد و آلو مینیوم و اقلام عمده ای که در بخش صادرات کالا داریم نشان دهنده آن است که وضعیت ارزی تا پایان امسال از شرایط با ثباتی برخوردار باشد.

پرتو بیان کرد:اگر صرفا نگاهی از طرف عرضه داشته باشیم وضعیت منابع ارزی در کشور از شرایط خوبی برخودار است و حتی می تواند می تواند نشان دهنده آن باشد که نرخ ارز از ثبات برخوردار باشد.

ارزانی دلار نزدیک است؟

او افزود:افزایش قیمت کامودتیات در سطح بین الملل و چشم انداز موضوع خروج از کرونا و واکسیناسیون سراسری در کشور باعث شده است بحث بازگشایی بنگاه های اقتصادی مطرح شد و منجر به افزایش تقاضا شود و همین امر سبب شد بحث صادرات در کشور شرایط بهتری داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی گقت:نکته قابل توجه این است که بازار را نباید فقط از طرف عرضه بررسی کرد و باید طرف تقاضای آن را نیز مد نظر داشت . در سال 97 که افزایش قابل توجه نرخ ارز شروع شد و سبب ایجاد انتظارات تورمی شد که منجر به افزایش سطح عمومی قیمت ها شد که شامل افزایش قیمت مسکن، طلا ،خودرو و اقلام اساسی است.

او افزود: امسال موضوعاتی مانند کسری بودجه که باعث افزایش نقدینگی می شود و روزانه حدود بیش از 3 هزار میلیارد تومان صرف سود سپرده می شود منجر به افزایش نقدینگی می شود.

پرتو بیان کرد: چشم اندازها حاکی از افزایش تورم بخاطر کسری بودجه و رفتار بانک مرکزی است که باعث ایجاد تورمی بیش از 40 درصد است و این امر منجر به افزایش قیمت کالا می شود که یکی از این کالاها مشخصا ارز است.

او گفت:وقتی سطح عمومی قیمت ها افزایش می یابد کالایی مانند ارز نیز با افزایش نرخ همراه است.

پرتو تصریح کرد: این نکته مهم است که امسال اگر بخواهیم بازار را فقط از طرف عرضه بررسی کنیم وضعیت صادراتی کشور مساعد است و حتی می توان گفت براساس آمار 6 ماهه امسال گمرک 25 تعرفه صادراتی کشور بالغ بر 10 میلیون دلار منابع ارزی دارد . اما زمانی که طرف تقاضا را مد نظر قرار می دهیم درمی یابیم که نقدینگی در حال افزایش است که بیانگر آن است که اگر نتوانیم بحث انتظارات تورمی و هجوم ریال به بازار ارز را کنترل کنیم افزایش نرخ ارز را تا پایان سال ممکن است داشته باشد.