ادبیات ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها باید تغییر کند

ادبیات ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها باید تغییر کند
خلاصه اخبار

میثم فدائی واحد مدیرعامل فرابورس ایران در رویداد ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود به چالش‌هایی که در زمینه ارزش‌گذارای استارتاپ‌ها وجود دارد، پرداخت. او آخرین وضعیت عرضه اولیه سهام تپسی را نیز تشریح کرده و از اقدامات فرابورس در زمینه تامین مالی استارتاپ‌ها صحبت کرد.

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فرابورس ایران، میثم فدائی، واحد مدیرعامل فرابورس ایران در نخستین رویداد «ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود» با تاکید بر اینکه فرابورس ایران گام‌های مهمی در تامین مالی استارتاپ‌ها برداشته است به ارائه آمار وضعیت تامین مالی در فرابورس پرداخت و عنوان داشت: در سال‌های 95 و 96 صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (PE) در فرابورس ایران راه‌اندازی شد که این اقدام امیدهای زیادی را زنده کرد.

فدائی واحد در تشریح وضعیت فعلی این صندوق‌ها و مشکلات آن‌ها گفت: در حال حاضر فرابورس ایران دارای 14 صندوق جسورانه و 4 صندوق خصوصی است اما چالشی که وجود دارد این است که کل این وجوه جمع‌آوری‌شده سرمایه‌گذاری نشده است.

مدیرعامل فرابورس ایران بیان داشت: در صندوق‌های VC مجموعا 420 میلیارد تومان منابع جمع‌آوری شده که 60 درصد آن معادل 250 میلیارد تومان هنوز سرمایه‌گذاری نشده است. همچنین در صندوق‌های ‌PE معادل 750 میلیارد تومان منابع سرمایه‌گذاری نشده وجود دارد.

آخرین خبرها از عرضه اولیه تپسی

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه صحبت‌هایش به تشریح مشکلات ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها پرداخته و به طور نمونه در خصوص عرضه اولیه تپسی اظهار داشت: اصولا در بازار سرمایه هر کار اولی، چالش‌های خودش را دارد چرا که منافع عموم درگیر است. جلسات مختلفی در مورد عرضه تپسی نیز در حال برگزاری است و ارکان عرضه و روش عرضه در حال تبیین است.

به گفته وی در مورد عرضه استارتاپ‌ها این شرکت‌ها باید توجه کنند که نیاز به برگزاری جلسات نقشه راه ‌(Road (Map وجود دارد.

فدائی واحد، مهم‌ترین چالش کنونی این حوزه را «سنتی بودن ادبیات و نگاه به ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود» دانست و افزود: بسیاری از فعالان حوزه استارتاپ‌ها عنوان می‌کنند که مجوز ارزش‌گذاری به نهادهای مالی‌ای داده شده که دانش ارزش‌گذاری شرکت‌های این حوزه را ندارند.

او همچنین به اقدام فرابورس در صدور مجوز برای 12 سکوی تامین مالی اشاره کرده و عنوان داشت: تاکنون 100 میلیارد تومان برای طرح‌های مختلف از طریق تامین مالی جمعی جذب سرمایه شده که 80 میلیارد تومان آن اواخر 1400 انجام شده است.

فدائی واحد با اشاره به نتایج خوبی که در زمینه چالش‌های بازار سرمایه با شورای رقابت در راه است، عنوان کرد: ادبیات ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود باید آموزش داده شود که اقدام فرابورس ایران در زمینه ابلاغ مصادیق سرمایه‌گذار حرفه‌ای نیز در همین راستا صورت گرفته است.

او در ادامه با اشاره به یکی از مصادیق سنتی بودن دیدگاه بازار سرمایه در زمینه ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها، عنوان کرد: دانش ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود وجود ندارد. برای مثال وقتی صحبت از عرضه اولیه تپسی، فیلیمو یا علی بابا می‌شود پرسش‌هایی از این دست که P/E باید چقدر باشد مطرح می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین با اعلام این خبر که ضوابط پذیرش استارتاپ‌ها در فرابورس به زودی تعیین می‌شود، به این شرکت‌ها توصیه کرد: لازم است استارتاپ‌ها رفته رفته ضوابط و مقررات را رعایت کرده و استعلامات را پیاده‌سازی کنند. ضمن آنکه فرابورس ایران برای فرهنگ‌سازی در این زمینه و ارتقای دانش بازار سرمایه در کنار استارتاپ‌ها خواهد بود.

فدائی واحد در بخش پرسش و پاسخ رویداد تخصصی ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در زمینه بزرگ‌ترین مشکلات عرضه اولیه استارتاپ‌ها نیز اظهار داشت: مشکل نخست، ارزش‌گذاری‌های سنتی است که پاسخگوی این شرکت‌ها نیست. مشکل دوم نیز تبدیل استانداردهای حسابداری و ارائه استانداردهای صورت‌های مالی این شرکت‌هاست.

او در توضیح تبعاتی که این مشکلات به همراه دارند، عنوان داشت: برای مثال شرکت آپ هم شرکتی دانش‌بنیان است که در بازار سرمایه حضور دارد اما در زمان عرضه این شرکت نمونه‌های مشابه وجود داشت که به فرآیند عرضه کمک می‌کرد. در مورد عرضه اولیه شرکت‌های استارتاپی اما یک چالش این است که شرکت مشابه وجود ندارد.

اهمیت تعیین تکلیف دارایی‌های دیجیتال

در این نشست همچنین مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی بر اهمیت تعیین تکلیف دارایی دیجیتال به عنوان یکی از مصادیق دارایی‌های ناملموس اشاره کرده و عنوان داشت: دولت باید هر چه زودتر لایحه رمزارزها را به مجلس ارائه دهد تا یک گام دیگر به رسمیت شناختن دارایی‌های نامشهود نزدیک شویم. همچنین در مجلس در حال کار روی این موضوع هستیم که حتی اگر لایحه دولت ارائه نشود بتوانیم کمکی در این زمینه کرده باشیم.

علیرضا دلیری رئیس کارگروه راهبردی نظارت بر ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان یکی دیگر از سخنرانان رویداد «بررسی دارایی‌های نامشهود در کارآفرینی» روند طی شده در توسعه دانش‌بنیان‌ها را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اینکه امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی به بیش از شش هفت هزار رسیده است مایه خوشحالی است و علاوه بر این به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بانک‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی دانش‌بنیان‌ها با هم رقابت می‌کنند.

او همچنین با ابراز امیدواری از کشف قیمت سهام تپسی در آینده نزدیک عنوان کرد: موضوع ورود این دست شرکت‌ها به بازار سرمایه جدید است و سابق بر این با سازمان حسابرسی بحث ثبت این شرکت طی دفعات مختلفی مطرح شده است. به گفته دلیری مبنای ارزش‌گذاری دانش‌بنیان‌ها باید تغییر کند و در همین زمینه استانداردهای ارزش‌گذاری از سوی معاونت علمی ترجمه شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.