احتمالا بازار فولاد خلیج فارس را از دست بدهیم/ چین بهترین بازار صادراتی ما است/ قیمت فولاد همچنان بالا خواهد بود

احتمالا بازار فولاد خلیج فارس را از دست بدهیم/ چین بهترین بازار صادراتی ما است/ قیمت فولاد همچنان بالا خواهد بود

به گزارش سیگنال به نقل از چیلان آنلاین،

به گزارش  چیلان  ، کیوان جعفری طهرانی در مورد وضعیت بازار فولاد اظهار کرد: قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد به شدت افزایش یافته است، چین نیز قوانین جدیدی برای آزاد شدن واردات فولاد گذاشته و صادرات را محدود کرده است. 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده که به صادرکنندگان فولاد چین تعلق می‌گرفت از ابتدای «ماه می» حذف شد ولی در مقابل واردات محصولات میانی فولاد را آزاد کرد. واردات محصولات میانی فولاد و مواد اولیه تولید فولاد مانند آهن قراضه را نیز از ابتدای «ماه فوریه» آزاد شد تا از این طریق قیمت سنگ آهن را کنترل کند. در این چند روز گذشته هم تا حدودی موفق عمل کرد و قیمت سنگ آهن بیش از 10 درصد کاهش یافت.

وی در ادامه اضافه کرد:‌ بازار فولاد بسیار خوب و قیمت‌ها افزایشی است، حتی پیش‌بینی‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه احتمال این وجود دارد که رکورد قیمتی سال 2007 و اوایل سال 2008 میلادی، قبل از بحران جهانی دوباره شکسته شود. در آن زمان قیمت شمش فولاد بیلت به حدود 1200 دلار و اسلب به حدود 1000 دلار رسید اما الان پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که احتمال رسیدن قیمت اسلب به 1200 دلار و شمش فولاد به 1000 دلار وجود دارد. اگر الان بعد از گذشت 13 تا 14 سال قیمت اسلب بیشتر از شمش فولاد (بیلت) است، به علت تقاضای بیشتر برای محصولات نوردی تخت است، در آن بازه زمانی تقاضا برای مقاطع فولادی طویل که در ساخت و ساز استفاده می‌شود، بیشتر بود.

تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی صنایع معدنی و فولاد در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت صادرات این محصول گفت:‌ صادرات فولاد در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 10 تا 15 درصد کاهش پیدا کرد. بخشی از این موضوع به علت شرایط حاصل از کرونا و بخشی از آن به علت شرایط حاکم بر نیمه اول سال گذشته بود. بخشنامه‌هایی که معاونت معدنی وزارت صمت صادر کرد و اجازه صادرات فقط 25 درصد از محصولات را داد، نیز دخیل بوده است. این عوامل باعث شد که صادرات کاهش یابد اما در نیمه دوم سال گذشته روند صادراتی افزایشی بود.

وی همچنین اضافه کرد: امسال و با قیمت‌های فعلی، سال بسیار خوبی برای صادرات فولاد است. ولی بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس برای صادرات فولاد ایران بازار مناسبی نیست. چراکه شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال تصویب بخشنامه‌ای هستند تا محدودیت واردات برای محصولات فولاد میانی ایجاد کرده و عوارض برای واردات ببندند. در نتیجه طبیعتا ما بازار خود را تا حدودی از دست می‌دهیم.

جعفری طهرانی خاطرنشان ساخت: در کشورهای جنوب شرق آسیا «آ سه آن»، مالزی و فیلیپین وضعیت مناسب اقتصادی ندارند و طبیعتا تقاضای فولاد در این کشورها افت کرده ولی وضعیت ویتنام, تایوان، تایلند و همچنین اندونزی مناسب‌تر از مالزی و فیلیپین است. البته ویتنام خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جنوب شرق آسیا است و در سال 2020 با وجود شرایط حاصل از کرونا توانست تولید فولاد خود را افزایش دهد و رشد اقتصادی 2.9 درصدی را برای معدل سال 2020 ثبت نماید. ویتنام بعد از چین دومین کشور جهان بود که با سربلندی رشد اقتصادی مثبت در سال 2020 داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام نشریه فوربس برای اولین بار در ابتدای سال 2021 از 100 نفر میلیاردر اول جهان، 4 نفر ویتنامی هستند که یکی از این میلیاردرها مالک شرکت فولادساز Hoapat است. این نشان می‌دهد که ویتنام توانسته در شرایط کرونا بهتر از سایر کشورهای همسایه عمل کند. در چنین شرایطی طبیعتا ما امکان صادرات به این منطقه را نداریم. تایوان، تایلند و اندونزی متقاضی فولاد هستند اما به خاطر فاصله کم ویتنام با آنها و عدم وجود عوارض واردات فولاد از هر یک از کشورهای عضو «آ س آن» به کشورهای هم گروه، رقابت برای محصولات فولاد صادراتی ایران به این منطقه سخت خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: بهترین بازار صادراتی ایران همچنان چین است و تاکید من این است که باید هدف خود را روی صادرات به چین متمرکز کنیم و با قیمت بالای فولاد در بازار چین بتوانیم صادرات خود را به خصوص در محصولات میانی افزایش دهیم.

این کارشناس ارشد حوزه فولاد با اشاره به وضعیت تقاضا در بازار فولاد گفت:‌ بر اساس اعلام هفته گذشته انجمن جهانی فولاد در سال 2021 میزان عرضه فولاد در بازار جهانی 102 میلیون تن کمتر از تقاضا است. این انجمن همچنین پیش‌بینی کرده که در سال 2022 به میزان 50.6 میلیون تن کمبود عرضه فولاد وجود داشته باشد. با وجود شرایط کرونا که برخی از فولادسازان مانند ژاپن، کره جنوبی، آلمان و حتی هند در سال 2020 کاهش تولید داشتند و حتی در اوایل سال 2021 نتوانستند به تولید کامل دست پیدا کنند، نتیجتا در بازار جهانی کاهش عرضه خواهیم داشت. تا زمانی که این کسری وجود دارد قیمت جهانی فولاد در ادامه سال 2021 بالا و در سال 2022 نسبت به 2021 یک کم کمتر ولی همچنان بالا خواهد بود.

وی افزود: این بهترین فرصت است تا ایران از این شرایط صادراتی تا سال 2022 استفاده کند. طبیعتا تا سال 2023 قیمت جهانی فولاد با توجه به تعادل بین عرضه و تقاضا کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.