اتفاقات قابل پیش‌بینی این هفته بازارها / ارزانی دلار و گرانی خودرو باز هم تکرار می‌شود؟

اتفاقات قابل پیش‌بینی این هفته بازارها / ارزانی دلار و گرانی خودرو باز هم تکرار می‌شود؟
خلاصه اخبار

راه اندازی بازار متشکل ارزی، ادامه فروش فوری‌های خودروسازان، انتشار احتمالی کارنامه اردیبهشت ماه بازار مسکن و تاثیرپذیری بازارهای نفت و طلا از درگیری عربستان و یمن از مهمترین اتفاقات احتمالی هفته پیش رو است. اما آیا دامنه اثرگذاری این اتفاقات به بورس هم می‌رسد؟

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت‌نیوز، هفته اخیر هفته تلخی برای بازارهای مالی بود. بورس بازدهی منفی ۰٫۱۵ درصد، سکه بازدهی منفی ۴٫۱ درصد، طلا بازدهی منفی ۴٫۲ درصد و دلار منفی ۴٫۵ درصد بازدهی داشتند. اما در شرایط رشد منفی بازارها ، قیمت کالاهای مصرفی مانند خودرو همچنان صعودی به نظر می‌رسد. در همین هفته قیمت خودروها هرچند ابتدا با یک روند نزولی هفته را شروع کرده بودند اما ناگهان صعودی شدند.


بازارهای مالی هفته اخیر منفی بودند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران چهارشنبه اخیر در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: از روز گذشته که قیمت‌ها دوباره در آگهی‌های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی درج شد، دوباره شاهد اعلام قیمت‌های غیرواقعی و بالا در آگهی‌ها هستیم.

اتفاقات قابل پیش‌بینی این هفته بازارها / ارزانی دلار و گرانی خودرو باز هم تکرار می‌شود؟

وی با بیان اینکه دلالان خودرو دوباره به فضای مجازی بازگشته‌اند، خاطرنشان کرد: قاطعانه می‌گویم که به قیمت‌هایی که هم‌اکنون در این سایت‌ها برای خودروها اعلام می‌شود، مشتری وجود ندارد و در عمل هیچ معامله‌ای با این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.

مراجعه به سایت‌های خریدوفروش خودرو هم تایید می‌کنند که در انواع خودروها از جمله پراید قیمت‌ها روندی صعودی به خود گرفته‌ است. با این حال در مدل‌هایی که هفته گذشته ایران‌خودرو فروش فوری داشته است (مانند پژو ۲۰۶) این افزایش قیمت چندان قابل مشاهده نیست. در اولین روز هفته جاری هم بار دیگر فروش فوری توسط ایران‌خودرو انجام خواهد شد. باید دید آیا این فروش‌فوری‌ها می‌تواند تب بازار را فرو بنشاند.


ارزانی در بازارهای مالی

اما در هفته‌ گذشته بازارهای طلا، سکه، بورس و دلار با بازدهی‌های منفی مواجه شدند، در بین بازارها در حالی که شاخص کل بورس تهران با ۰٫۱۵ درصد افت، کمترین بازدهی منفی را داشت، قیمت دلار با ۴٫۵ درصد کاهش قیمت، بیشترین افت قیمت را نسبت به دیگر بازارها تجربه کرد.

در هفته جاری نیز طبق وعده از پیش اعلام شده، قرار است بازار متشکل ارزی رسما کار خود را آغاز کند. از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آمار برگشت ۶۰ درصدی ارزهای صادراتی خط و نشان کشیده که ارزهای برگشت نشده نیز پیگیری خواهند شد. با این روند به نظر می‌رسد این هفته نیز بازار ارز به شدت مورد توجه بازارساز است و به همین دلیل در صورت رخ ندادن تنش‌های سیاسی احتمالا روند هفته گذشته خود را حفظ کند.

این درحالیست که از نگاه رئیس کل بانک مرکزی در چند وقت اخیر التهابات بازار ارز متاثر از تنش‌های سیاسی بوده و به همین دلیل چند باری در مورد ورود به بازار ارز به مردم هشدار داده بود.
درباره قیمت طلا نیز با توجه به دو عامل موثر قیمت دلار و قیمت جهانی طلا می‌توان گفت هفته پیش‌رو ویژگی مشابهی با هفته قبل دارد. در هفته گذشته با وجود تنش‌های میان عربستان و یمن که قیمت جهانی طلا را متاثر کرده بود اما همزمان با کاهش قیمت دلار در داخل کشور، قیمت داخلی طلا هم روندی نزولی به خود گرفت. باید دید در هفته جاری نیز اگر همان روند هفته قبل تکرار شود، بازار داخلی طلا آیا روندی متفاوت را در پیش خواهد گرفت؟

در کنار دو بازار ارز و طلا، بازار سهام نیز در هفته گذشته روندی منفی داشت. با این حال میزان منفی بودن آن از بقیه بازارهای مالی کمتر بود. از نگاه خیلی از کارشناسان افت چندین هزار واحدی شاخص بورس در چند وقت اخیر ناشی از نگرانی‌های سیاسی بوده که اگر همین مولفه را بخواهیم در هفته جاری ارزیابی کنیم به نظر می‌رسد نااطمینانی در این بخش نسبت به گذشته کمتر شده است.

رسانه‌های خارجی اخیرا اعلام کرده‌اند سه مقام آگاه پنتاگون گفته‌اند هیچ طرح واقعی برای مقابله با ایران تهیه نشده است.

سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیچ جنگی صورت نخواهد گرفت را هم باید مدنظر قرار داد.

در همین حال رسانه‌های داخلی کشور گزارش داده‌اند که طبق اعلام موسسه ریفینیتیو اکون، یک نفتکش حامل ۱۳۰ هزار تن نفت کوره ایران در بندر ژوشان چین تخلیه شده است. خبری که اطمینان خاطری (هرچند اندک) درباره آینده نفت ایران به سهامداران می‌دهد. با وجود چنین اخباری بعید به نظر می‌رسد که این هفته بورس ایران یک روند پرنوسان نزولی را طی کند.
در همین حال در هفته جاری احتمالا کارنامه بازار مسکن در اردیبهشت ماه امسال نیز منتشر خواهد شد که انتشار آن نیز می‌تواند در نحوه تصمیم‌گیری فعالان بازارهای مالی کشور موثر باشد.

منبع: tejaratnews.com