اتفاقات اخیر هش ریت بیت کوین چه تاثیری بر بازار داشته است؟

اتفاقات اخیر هش ریت بیت کوین چه تاثیری بر بازار داشته است؟

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

  • اما چرا هش ریت تا این حد مهم است و چگونه بر اقتصاد بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد؟
  • هش ریت چیست
  • بررسی افزایش و کاهش‌های اخیر هش ریت و تاثیر آن بر قیمت بیت‌کوین

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ بر اساس گزارش مرکز کمبریج، پس از اینکه چین ماینینگ کریپتو را ممنوع کرد، قزاقستان پس از ایالات متحده، دومین کشور بزرگ استخراج‌کننده بیت‌کوین شد، بر اساس گزارش رویترز، قزاقستان 18 درصد از هش ریت جهان را به خود اختصاص داده است و پس از قطع شدن اینترنت در قزاقستان، هش ریت بیت‌کوین 14 درصد کاهش داشته است که باعث ریزش قیمت بیت‌کوین شد.

هش ریت بیت‌کوین در سال 2021 نوسانات زیادی را به خود دیده است.

به دلیل ممنوعیت فعالیت ماینینگ توسط چین که تا آن زمان بزرگ‌ترین مرکز استخراج در جهان بود، تاثیر قابل توجهی بر هش ریت شبکه بیت‌کوین داشت. این ممنوعیت منجر به کاهش بیش از 50 درصدی هش در ژوئیه 2021 شد، قیمت بیت‌کوین پس از این اتفاق ریزش شدیدی را تجربه کرد.

با این حال، از آن زمان به بعد، هش ریت بیت‌کوین بهبود یافت. در دسامبر 2021، با انتقال ماینرها به آمریکای شمالی (کانادا و آمریکا) و قزاقستان، این نرخ به رکورد جدید رسید، و در حال حاضر در بالاترین سطح خود است.

اما چرا هش ریت تا این حد مهم است و چگونه بر اقتصاد بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد؟

هش ریت کوین

هش ریت چیست

 هش ریت واحد اندازه‌گیری قدرت محاسباتی است که برای تایید تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌ها در یک بلاک‌چین اثبات کار (PoW) استفاده می‌شود. دو شبکه بزرگ بلاک‌چین جهان، اتریوم و بیت‌کوین، بلاک‌چین‌های PoW هستند که از استخراج برای ایجاد کوین‌های جدید و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

هش ریت می‌تواند تعداد افراد یا نهادهای موجود در جهان را که در فرآیند استخراج شرکت می‌کنند، نشان دهد؛ بنابراین، هرچه افراد، بیشتر بیت‌کوین استخراج کنند، هش ریت بالاتر می‌رود.

فرآیند ماینینگ، شامل حل پازل‌های محاسباتی پیچیده توسط ماینرها برای افزودن بلاک‌ها در بلاک‌چین است.

هر اندازه فرایند ماینینگ در جهان بیشتر باشد هش ریت بیت‌کوین بالاتر می‌رود و بالا رفتن هش ریت بیت‌کوین به شبکه ایمن‌تر منجر می‌شود، این اتفاق باعث استقبال سرمایه‌گذاران می‌شود.

رابطه بین هش ریت و قیمت بیت‌کوین نیز مستقیم است. مردم معمولاً زمانی که قیمت دارایی افزایش می‌یابد تمایل به خرید/فروش دارایی دارند، بنابراین قیمت بالای بیت‌کوین منجر به هش ریت بالاتر می‌شود.

برای ماینرها، قیمت بالای بیت‌کوین به معنای پاداش بیشتر از کارمزد تراکنش در شبکه است؛ بنابراین، زمانی که قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یابد، معمولا تعداد ماینرها بیشتر می‌شود و همین باعث افزایش هش ریت می‌شود.

استخراج بیت‌کوین در سال 2022 می‌تواند یک فعالیت با کاهش بازده باشد. با افزایش هش ریت در شبکه بیت‌کوین، قدرت محاسباتی لازم برای استخراج بلاک‌های جدید در ماینرها افزایش می‌یابد و در نتیجه حاشیه سود کاهش می‌یابد. شرکت‌های استخراج برای باقی ماندن در رقابت به سخت‌افزارهای قوی‌تری نیاز دارند.

هش ریت فعلی بیت‌کوین 207 EH/S در موقعیت خوبی قرار دارد و کارشناسان بر این باورند که تا پایان سال 2022 دو برابر خواهد شد.

بررسی افزایش و کاهش‌های اخیر هش ریت و تاثیر آن بر قیمت بیت‌کوین

ممنوعیت ماینینگ در چین

ارز دیجیتال

در ژوئیه 2021 دولت چین ممنوعیت استخراج رمزارز را در چین اعلام کرد

این اتفاق منجر به خاموش شدن ماینرهای چین شد و به‌تنهایی باعث کاهش بیش از 50 درصدی هش ریت بیت‌کوین شد و به 68 EH/S رسید.

عکس

تحلیل

پس از این اتفاق مارکت کریپتو اصلاح شدیدی را به خود دید و قیمت بیت‌کوین از سطح 49 هزار دلار به 29 هزار دلار کاهش یافت.

استقبال کشورهای آمریکای شمالی و قزاقستان از ماینرهای مهاجر چینی و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش ماینینگ در ایالات متحده:

پس ممنوعیت ماینینگ در چین ماینرها مجبور به ترک خاک چین شدند، مقصد بعدی ماینرهای چینی به علت برق ارزان و فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، کشورهای کانادا، آمریکا و قزاقستان بود، علاوه بر این سرمایه‌گذاران آمریکایی تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ را از خود نشان دادند، در حال حاضر کشور آمریکا به‌تنهایی بیش از 50 درصد ماینینگ بیت‌کوین را به خود اختصاص داده، همه این اتفاقات در 5 ماه پایانی سال 2021 رخ داد که باعث رشد سریع هش ریت بیت‌کوین شد به‌طوری که شکاف افت هش ریت چین جبران شد و حتی نرخ هش ریت از قله قبلی هم بالاتر رفت.

2

بهبود هش ریت هم‌زمان با افزایش استقبال سرمایه‌گذاران از بیت‌کوین شد، قیمت بیت‌کوین در 3 ماه پایانی سال 2021 از 29 هزار دلار به 69 هزار دلار رسید.

آشوب در قزاقستان باعث خاموشی ماینرها شد. ماینرهای قزاق به فکر مهاجرت!!

آغاز سال میلادی توام با افزایش درگیری در قزاقستان بود که دولت قزاقستان برای کنترل ناآرامی‌ها اقدام به قطع اینترنت سراسری بر روی مردم کرد. خاموشی ماینرها که به علت قطعی اینترنت بود باعث افت 14 درصدی هش ریت بیت‌کوین شد، پس از آن قیمت بیت‌کوین از سطح 46 هزار دلار به 40 هزار دلار رسید.

3

4

کشور قزاقستان با بحران انرژی روبه روست، مردم قزاقستان معترض به فعالیت ماینینگ در کشورشان هستند به همین دلیل ماینرها در قزاقستان اوضاع را مساعد نمی‌بینند و در فکر مهاجرت هستند، با این حال کارشناسان معتقدند که مهاجرت ماینرها از قزاقستان یک فرآیند بلندمدت است و فعلا خطری هش ریت بیت‌کوین را تهدید نمی‌کند.

 

ریزش‌های بزرگ هش ریت بیت‌کوین در سال‌های اخیر:

5

1-اکتبر 2020،مهاجرت فصلی ماینرهای چین: کاهش 24 درصدی هش ریت. در زمانی که ماین بیت‌کوین در چین رواج داشت، هر ساله ماینرهای چین به استان سیچوان مهاجرت می‌کردند تا با برق تولید شده توسط نیروگاه‌های برق‌آبی که حاصل افزایش آب ناشی از بارندگی بود ماین ارزان کنند، این اتفاق باعث کاهش موقت هش ریت بیت‌کوین می‌شد.

قیمت بیت‌کوین در اکتبر 2020 افزایش 32 درصدی داشت.

2- می 2020،نصف شدن درآمد ماینرها به علت هاوینگ بیت‌کوین: کاهش 25 درصدی هش ریت. درآمد روزانه ماینرها پس از هاوینگ تقریبا 44 درصد کاهش‌یافته است و از 16.1 به 9 میلیون دلار رسیده است. اکثر تجهیزات ماینینگ و اسیک های قدیمی نظیر انت ماینر S9 اکنون سودآوری خود را از دست داده‌اند، به همین دلیل خیل کثیری از مردم دست از فعالیت ماینینگ می‌کشند که باعث ریزش هش ریت شد.

قیمت بیت‌کوین در می 2020 افزایش 10 درصدی داشت.

3-مارس 2020،ریزش شدید قیمت بیت‌کوین به علت خبر کرونا و به دنبال آن کاهش 26 درصدی هش ریت: ریزش هش ریت در مارس 2020 به علت ترسیدن سرمایه‌گذاران از کووید 19.

قیمت بیت‌کوین در مارس 2020 ریزش 57 درصدی را تجربه کرد.

4-نوامبر 2018،سقوط تاریخی قیمت بیت‌کوین از ناحیه 6 هزار دلار به 3 هزار دلار و به دنبال آن کاهش 32 درصدی هش ریت: قیمت بیت‌کوین در نوامبر 2018 ریزش شدیدی را به علت فروش گسترده نهنگ‌ها تجربه کرد، کاهش 50 درصدی قیمت ترس شدیدی را به استخراج‌کنندگان وارد کرد که باعث خاموشی طولانی‌مدت ماینرها شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.