اتحاد 3 ساله روسیه و اوپک به خط پایان رسید

اتحاد 3 ساله روسیه و اوپک به خط پایان رسید
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از تسنیم، پس از مخالفت مسکو با کاهش بیشتر تولید در روز جمعه، قرارداد سه ساله بین اوپک و روسیه پایان یافت. مسکو با کاهش تولید در مقابله با شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تقاضای نفت موافقت نکرد و اوپک در مقابل، تمام محدودیت ها برای تولید […]

به گزارش سیگنال به نقل از تسنیم، پس از مخالفت مسکو با کاهش بیشتر تولید در روز جمعه، قرارداد سه ساله بین اوپک و روسیه پایان یافت. مسکو با کاهش تولید در مقابله با شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تقاضای نفت موافقت نکرد و اوپک در مقابل، تمام محدودیت ها برای تولید نفت خود را برداشت.

 این اقدام مسکو و اوپک باعث کاهش 10 درصدی قیمت نفت شد و ترس از سقوط قیمت مانند آنچه در 2014 اتفاق افتاد را بازگرداند. عربستان و روسیه در آن سال برای به دست آوردن سهم بازار با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا رقابت می کردند. آمریکا هیچ وقت در قراردادهای کاهش تولید نفت مشارکت نکرده است.

 نفت برنت از آغاز سال جاری میلادی حدود یک سوم ارزش خود را از دست داده و به 45 دلار در هر بشکه رسیده است یعنی پایین ترین حد از 2017. این قیمت بسیاری از کشورهای وابسته به نفت و شرکتهای نفتی را دچار مشکل می کند چون اقتصاد جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا مختل شده ،فعالیت های تجاری کاهش یافته و مسافرت مردم متوقف شده است.

 الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پس از نشست اوپک در وین به خبرنگاران گفت:« از اول آوریل، نه اوپک و نه روسیه، هیچکدام محدودیتی برای تولید نفت ندارند».

 شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر افزایش تولید نفت گفت:« من همچنان شما را شگفت زده می کنم».

باب مکنلی، موسس شرکت راپیدان انرژی گفت:« مخالفت روسیه با کاهش تولید نفت توانایی ائتلاف اوپک برای متعادل کردن قیمت نفت را به عنوان یک تولید کننده تاثیرگذار به شدت کاهش می دهد و نتیجه آن بی ثباتی بیشتر قیمت نفت و بی ثباتی های ژئوپلیتیکی خواهد بود».

وزرای اوپک در روز پنجشنبه اعلام کرده بودند که موافق کاهش 1.5 میلیون بشکه دیگر از تولید نفت تا پایان 2020 هستند. به این ترتیب، در کل 3.6 میلیون بشکه در روز از تولید نفت این گروه کم می‌شد یعنی 3.6 درصد عرضه جهانی نفت.

مسکو این پیشنهاد را در روز جمعه رد کرد و اعلام کرد تنها موافق تمدید قرارداد کاهش تولید فعلی است که تا پای ماه مارس مهلت دارد ولی اوپک درمقابل حتی با تمدید این قرارداد هم مخالفت کرد.

 از بین رفتن این قرارداد بدین معناست که کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپک می توانند در شرایط عرضه مازاد نفت به بازار، هر چه میخواهند تولید کنند و احتمالاً یکی از شدیدترین بحرانهای قیمت نفت در تاریخ در راه است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.