ابراز نگرانی مالزی و اندونزی از توافق اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا

ابراز نگرانی مالزی و اندونزی از توافق اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کشورهای مالزی و اندونزی روز دوشنبه درخصوص پیامدهای توافق همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا درخصوص پیامدهای ساخت زیردریایی اتمی ابراز نگرانی کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «سیف‌الدین عبدالله» وزیر امور خارجه مالزی در نشست خبری با «رنتو مارسودی» همتای اندونزیایی خود گفت: «پیرامون مسائل اخیر منطقه درخصوص خریداری زیردریایی با سوخت هسته‌ای توسط یکی از کشورها در همسایگی ما توافق داریم».

او در ادامه گفت: «گرچه این کشور ظرفیت در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای را ندارد، در این زمینه نگران و دلواپس هستیم».

وزارت امور خارجه اندونزی ماه گذشته در بیانیه‌ای نوشت، معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا موجب شده جاکارتا «نگرانی‌های عمیقی درخصوص تداوم رقابت تسلیحاتی و قدرت‌نمایی در منطقه» داشته باشد.

در این بیانیه از استرالیا خواسته شده نسبت به تعهدات خود در قبال صلح و ثبات در حوزه اقیانوس هند و آرام پایبند بوده و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

بعد از انتقاد کشورهای مختلفی از جمله چین و اندونزی از معاهده جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام، مالزی نیز نسبت به این معاهده اعتراض کرد.

دفتر نخست‌وزیری مالزی در بیانیه‌ای گفت: «این [معاهده] دیگر قدرت‌ها را بر آن می‌دارد که رفتاری تهاجمی‌تر در منطقه مخصوصا در دریای جنوبی چین داشته باشند».

مالزی با درخواست از تمام طرف‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به این معاهده مرتبط هستند برای جلوگیری از اقدام‌های تحریک‌آمیز، تاکید کرد: «مالزی به‌عنوان کشور عضو آسه‌آن، اصل حفظ آن به‌عنوان منطقه صلح، آزادی و بی‌طرفی را حفظ می‌کند».

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنشی گفت: «همکاری میان ایالات متحده، انگلیس و استرالیا در زمینه زیردریایی‌های اتمی، به طور جدی صلح و ثبات منطقه را تضعیف، رقابت تسلیحاتی را تشدید و تلاش‌های بین‌المللی در زمینه عدم گسترش سلاح‌های اتمی را تضعیف کرد».

این مقام چینی افزود: «صادرات فناوری به‌شدت حساس زیردریایی‌های اتمی به استرالیا توسط ایالات متحده و انگلیس یک‌بار دیگر ثابت می‌کند که آن‌ها از صادرات اتمی خود به‌عنوان ابزاری برای بازی‌های ژئوپولتیک و اتخاذ استانداردهای دوگانه استفاده می‌کنند».

لیجیان متذکر شد: «این اقدامات به‌شدت غیرمسئولانه هستند. استرالیا به‌عنوان یک کشور فاقد سلاح اتمی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و عضو معاهده منطقه عاری از سلاح اتمی در جنوب اقیانوس آرام، اکنون فناوری زیردریایی‌های اتمی دارای ارزش راهبردی و نظامی را وارد می‌کند».

از سوی دیگر «نیکلای پاتروشف» رییس شورای امنیت روسیه هشدار داد، توافق نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است.